Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?  (läst 8804 gånger)

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #20 skrivet: 15 apr-12 kl 19:28 »
mina höns har aldrig blivit tagna bara ung höns  ;)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #21 skrivet: 16 apr-12 kl 09:12 »
Om det är ljust ute när du kommer hem så tror jag itne det gör, det minsta lilla att du går in och väcker hönsen så dom får gå ut och gå..snarare tvärt om så dom kan få variera sin kost och få motion.. dom går ju själva in sen och lägger sig när det börjar skymma,så den biten behöver du inte vara orolig för tror jag.
En stor fin bra tupp lyckas nog inte hålla undan höken... dom jävlarna ger sig ju på kalkoner.. dom är rätt stora.
Sen kan man ju kanske bo så till då att det inte finns så mycket rov fågel och rov djur.. då är det bara att önska lycka till.
Tänkte på en sak till,vist är det så att man ska ha tak på utegården? Alltså i anslutning till hönshuset.... typ när fågelinflensan eller newcastle härjar? ...fast det brukar iof stå på jordbruksverkets hemsida vad som gäller då,kom jag på.

Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #22 skrivet: 16 apr-12 kl 09:27 »
Min lilla flock går lösa på dagen oavsett om vi är hemma eller ej. Vi har hästhagar runt ca. 70% av gården där det går hästar på lösdrift och fyra katter, har aldrig sett räven (eller annat rovdjur) här fast vi bor ganska nära skogen.

För ca en vecka sedan märkte mina grannar av att det var ett fasligt oljud sent på natten och gick ut och kollade. I min lösdriftshage där det går nordsvenskar så slogs två grävlingar så att stickor och strån rök. De brydde sig vare sig om hästarna eller grannarna och försvann inte därifrån förrän grannen typ kastade en stor pinne på dem. Så att det går  hästar håller inte bort andra djur något särskilt.

Så nu vet jag att det i alla fall finns två grävlingar här så när hönornas hönsgård kommer upp så blir det eltråd utanför nätet som en extra säkerhet. Räv vet vi om sedan innan för jag har sett räven nån gång kvällstid. Han/hon brukar passera längs vår stenmur på väg till och från skogen kvällstid och på natten. Dvs ca 5 meter från vårt hönshus. Men dagtid har jag inte sett räv och grävling här.

Min höns går ute på dagem om jag är hemma, ska jag vara borta hela dan får de vara inne eftersom jag inte hunnit bygga hönsgård ännu. Men ska jag bara ner en sväng till tex mataffäeren så får de vara ute.


Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

zakko

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #23 skrivet: 16 apr-12 kl 10:12 »
Absolut inte! Aldrig mer! Onödig risk... Bättre med stabilt hus + liten stadig och välgjord hönsgård
och sen att de får komma ut när man är hemma.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #24 skrivet: 16 apr-12 kl 10:19 »
Kan bara ha dem lösa ute när hundarna är ute och jag går bredvid med krattan i högsta hugg  ::)
Höken är fruktansvärd, tar den som står bara någon meter i från mig  :'(  är det då en dvärghöna lyfter den med den och sticker , men är det en hedemora så har jag lyckats fått den att släppa .. stackars höns, det är sån lycka att få gå lösa men nu bygger vi större hönsgård  :)

OopsMarsvin

  • Inlägg: 49
    • Skåne
    • OopsMarsvin
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #25 skrivet: 16 apr-12 kl 18:41 »
Jag har en "husräv" som patrullerar av gården var dag. Jag har även både rovfågel och kråkor som tagit av mina. Men de senare tar bara ungdjur och kycklingar.
Jag har mina alltid lösa om dagarna och låser in dem på nätterna.
Nu har jag ju en liten gård, så de får ju ett fantastiskt härligt fritt glatt och naturligt liv, så jag tycker att lyckan de upplever är värt att räven får en middag någon sällsynt gång. Har jag några unghöns eller kycklingar jag är extra rädd om genetiskt så får de inte komma ut förrän de passerat storeken för vad kråkorna gillar att mörda. Räven tog 3 hönor under en vecka för mig på hela fjoråret av över 50 höns. Jag högg då rent så tupparna hade bättre sikt att vakta, det hjälpte då. De gånger räven tog dem var på eftermiddagen när vi var hemma och jag har ändå flera egna hundar som springer fritt här som borde avskräcka räven även om de är små :S
Som jag ser det så får man göra det som man klarar att hantera resultatet av. Om rovdjuret väl kommer, kan du förlåta dig själv då om den tar hönsen eller kan du tycka att det var värt risken att de faktiskt fick leva fritt och lyckligt men betydligt kortare? Man ska ju själv leva med beslutet man gjorde.
Mitt i Skåne.

Juppepinne

  • Inlägg: 407
    • Östergötland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #26 skrivet: 16 apr-12 kl 18:48 »
Ja jag har dem lösa. Om någon rovfågel är framme och norpar någon så stänger jag in dem i gården under ett par veckor och hoppas på att den flyger vidare.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Markim

  • Inlägg: 166
  • eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #27 skrivet: 16 apr-12 kl 20:10 »
Mina höns får ALDRIG vara ute ensamna på gården.

/majsan
You want some..Come get some

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #28 skrivet: 17 apr-12 kl 06:51 »
Vi måste vara med hönsen i trägårn om inte räven ska ta dom. Titta hela tiden typ. Vi blev av med 5 hönor medan vi var 4 st ute runt husen. Det är jätte tråkigt. Räven springer i mellan oss och snor hönor. Det är sommargäster som " föder upp rävarna" på typ kattmat. Förr kunde vi ha hönsen lösa hela dagarna. Det var nån då och då som försvan men det kändes som friheten för hönsen var viktigare. Det blev nån räd nån natt när vi glömt stänga men aldrig en räv dagtid.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #29 skrivet: 17 apr-12 kl 06:57 »
Här får man vara hönsvaktare.
Höken snodde en MEshöna framför näsan mig, maken och två hundar förra året.
Det kan vara rovdjursfritt i flera år sen vips! så dyker de upp från ingenstans.
Duvhöken är vårt problem, räven finns alltid här.
Förra året såg vi 8 rävar/ungar samtidigt.
Hedemorahöns

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #30 skrivet: 17 apr-12 kl 07:51 »
Jag har inte provat att släppa ut mina höns ännu (köpte dem för några veckor sedan och tänker bygga en hönsgård).

Grannar till mig har berättat att dom hade höns, men "gav upp" till slut, för räven tog hönsen hela tiden. Även på dagtid, så jag är väldigt orolig för hur det ska gå för mig. Jag tror att man får "räkna med ett visst svinn" om man vill låta sina höns gå lösa ute. Men jag håller med OopsMarsvin om att det är skönt för dem att ändå får vara ute så mycket som möjligt.

Jag har haft en räv gåendes över gården en gång varje natt (ser spår, och hundarna markerar vart den gått). Men sedan jag skaffade hönorna så går den flera gånger per natt och även när det är ljust på mornar och kvällar. Det är som att den bara väntar på att jag ska släppa ut "maten"!  :-\

Vänliga hälsningar
Maria

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #31 skrivet: 17 apr-12 kl 08:11 »
Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?

Ja.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #32 skrivet: 17 apr-12 kl 08:40 »
Ja visst kan man mata räven, så gör en kille häruppe.
STOPP och belägg  han köper inga fler höns/kycklingar av mig.
Hedemorahöns

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #33 skrivet: 17 apr-12 kl 09:39 »
Ja visst kan man mata räven, så gör en kille häruppe.
STOPP och belägg  han köper inga fler höns/kycklingar av mig.
Alla har ju inte räven runt knuten. ;)

Självklart vidtas lämplig åtgärd på denna gården OM räven kommer!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #34 skrivet: 17 apr-12 kl 09:46 »
Nej.
Har sett räv tre gånger på två år.
Nu har vi hund och då känns det lite säkrare för hönsen.

Sebastian

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #35 skrivet: 17 apr-12 kl 09:51 »
Vara få vara ute när vi är hemma och ute, det är så mycket rovfåglar(hök,örn) här. 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #36 skrivet: 17 apr-12 kl 10:00 »
Nu är ju frågan hur "bra" vilken start  lantraskycklingar
behöver.
Förstå mig rätt.
Vissa ger aldrig START.
Ja visst kan man mata räven, så gör en kille häruppe.
STOPP och belägg  han köper inga fler höns/kycklingar av mig.
Det här anser jag bara dubbelmoral. Att å ena sidan argumentera för att kycklingar ska ha "naturligt" foder, å andra sidan skriva att de ska hållas helt rovdjurssäkert.

Mina är ute, även när jag är borta. Visserligen är avelsgrupperna, utom den största, i hönstraktorer under avelssäsongen, men resten av året går alla fritt. Med buskar, träd och konstgjorda skydd, så ska hönsen vara uppmärksamma och klara ett litet rovdjurstryck dagtid. Nattetid är de självklart rovdjurssäkert instängda.

Jag har ett högt staket runt hela tomten, men det är inte helt säkert från grävande och flygande rovdjur. Jag har förlorat en hel del fåglar till hök och kungsörn. Men det har varit värphybrider, som tyvärr är lite mer korkade. De andra raserna har bättre självbevarelsedrift, och av dem har jag bara förlorat någon enstaka genom åren. Jag vill aktivt avla på bra och uppmärksamma fåglar, som klarar ett rovfågelsangrepp, åtminstone nästan alltid, genom att uppmärksamma faran och söka skydd. Och ett rävangrepp dagtid ska de definitivt klara, då ser de ju den långt i förväg, och kan flyga upp i ett lämpligt träd. Dessutom är det nästan aldrig någon räv som vågar sig fram dagtid här.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #37 skrivet: 17 apr-12 kl 10:22 »
Här går de alltid lösa på stor hyfsat kuperad tomt. En gång på två år har något hänt: en duvhök kom från skogen och tog en tupp under träden, tupp med hätta bör tilläggas så han såg nog inte hotet. Vi har skog bakom men sen hus nära inpå på sidorna. Jag låter de gå så här tills något händer. Annars får det bli eltråd utanför hönsgården. För som nämnt innan - om hönsgården inte är helt tät så stänger man ju inne all maten istället. Vi har delvis vanligt hönsnät  med delar av putsnät och hönsnät kan rovdjur ju äta sig igenom. I taket finns vissa partier vid äppleträden som går att flyga in igenom. Men hönsen älskar sina äpplen så träden vill jag inte ta bort.

Nu har vi ju 45 höns så alla försvinner ju inte i ett nafs om något händer. De är ju så glada för att picka runt. Vi har grävt med en traktorgrävare nu och snacka om höns i extas! Oj vad det klättras upp på jordhögarna och sprätts.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #38 skrivet: 17 apr-12 kl 10:28 »
Har man ett mycket lågt rovdjurstryck och en del tur kan man klara sig flera år med bara några enstaka förluster.
Man bör dock ha klart för sig vad man gör när lyckan vänder.

Tilda-Hilda

  • Inlägg: 202
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #39 skrivet: 17 apr-12 kl 10:49 »
Jag har dem ute på dagarna, men jag är hemma mycket. Räven kommer på natten annars har det varit lugnt. Än så länge... Har ingen hönsgård, och vill helst inte bygga en, om jag slipper. Däremot funderar jag på att bygga en hönsgård åt kycklingarna... Vet inte när de är stora nog att gå ute.. 2 månader?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser