Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Presentera kycklingar i flocken  (läst 859 gånger)

missoak

  • Gäst
Presentera kycklingar i flocken
« skrivet: 25 jul-14 kl 08:40 »
Våra kycklingar är nu 5 dagar,bor med sina mammor i avskild bur..Är det läge att låta dom få komma ut ur buren för att presenteras in i flocken el ska man vänta lite.En av mammorna har hög status i flocken medans den andre har låg..Hur går ni till väga?Ska tillägga att flocken är relativ lugn tuppen är klok och sansad ,medans den yngre tuppen lite klumpig och stor..

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Presentera kycklingar i flocken
« Svar #1 skrivet: 25 jul-14 kl 10:05 »
Jag har aldrig haft förmånen att ha kycklingarnas mamma med men när jag kläckt själv så har jag första tiden när de behövt värmelampa haft de för sig själv och burit ut de till bete i en väska  ;D... När det var dags att flytta in i hönshuset så lät jag de gå i en liten komposthage / eller nät men det var aldrig några problem  med att de skulle bli accepterade. Har du vuxna höns med som redan är från gruppen så borde det gå utmärkt.
Du kanske kan dela av med ett kompostgaller först så ser du om de verkar ilskna och aggressiva.
Men jag är verkligen inget proffs, detta är bara min personliga åsikt.
Lycka till med dina gulliga nya familjer.

 

Fälandbo

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Presentera kycklingar i flocken
« Svar #2 skrivet: 25 jul-14 kl 11:38 »
Så som jag har fattat det ska mammorna i regel beskydda kycklingarna så jag tror inte det ska vara några problem att släppa ihop dem?. Vi har enbart haft maskinkläckta kycklingar hittils och då har vi väntat tills det varit minst 4-5 mån innan de fått flytta in i flocken, så de har växt på sig lite. Då har de bott i nära anslutning till flocken med nät emellan först, dit de sen en tid också kan återvända och äta och få lugn och ro om de blir jagade av de äldre hönsen. Så småningom kommer de in i flocken och då stängs luckan till kycklingrummet.

Lycka till!
« Senast ändrad: 25 jul-14 kl 19:03 av Fälandbo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser