Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar som dör! Smitta?  (läst 2556 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Kycklingar som dör! Smitta?
« skrivet: 24 jul-17 kl 17:03 »
Vad finns det för smittar som kan orsaka att kycklingar dör?

Jag kläckte fram ett gäng kycklingar i maskin för 5 veckor sedan. De har hållit sig friska och växt normalt.
Jag kläckte en omgång till med ägg från samma säljare och de kläcktes för fem dagar sedan.
Redan dagen efter att de kläcktes (de bodde fortfarande inne i en bur led värmelampa) så dog två kycklingar. Sedan dess har det dött en eller två kycklingar om dagen. Även av de större (5 v gamla) kycklingarna har fyra stycken dött!

Vad kan felet vara? Några av kycklingarna har sett hängiga ut några timmar innan de dog, några av de små har varit lösa i magen men resten har inte haft några symtom. De vuxna hönsen som bor tillsammans med de stora kycklingarna är friska.
De små kycklingarna och de som är större har inte haft någon direktkontakt! Jag har dock gått emellan deras burar utan att byta om och tvätta händer.
Det de har gemensamt är att de är kläckta ur ägg som kommer från samma person.
Finns det smittor  som går genom äggen? Eller är det mer troligt att jag har spridit något när jag gått mellan deras burar?

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 20:20 »
Har dom möjlighet att gå från lampvärmen? Det har ju varit väldigt varmt nu.
//Luff

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-17 kl 21:12 »
vad har de fått för mat under uppväxten?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #3 skrivet: 26 jul-17 kl 10:11 »
 De kan välja om de vill vara under lampan eller inte. De får värpfoder och bröd. Samma som jag alltid har gett alla mina kycklingar och det brukar gå bra.

Nåt mer jag har märkt är att alla döda kycklingar har haft slem kring näbben och krävan har känts vätskefylld.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #4 skrivet: 26 jul-17 kl 10:53 »
Inte för att detta är orsaken till detta problemet. Men kycklingar ska inte ha värpfoder, i alla fall inte om det är av typen helfoder. Det är alldeles för mycket kalk i värpfoder, det kan skada kycklingars njurar. Värpfoder ska endast ätas av höns som verkligen värper. Det finns andra sorter som passar för andra höns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #5 skrivet: 26 jul-17 kl 11:35 »
Beskriv hur du har kycklingarna de första dagarna, hur deras "kycklinbox" ser ut och vad de får för mat och vatten.

Eftersom de är kläckta i maskin kan det innebära vissa komplikationer, men som ger sig först någon dag senare.

att de dött efter 5 veckor låter mystiskt.

Kycklingar ska varken ha bröd eller värpfoder.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-17 kl 20:19 »
De har varit kvar i klävkmaskinen ett dygn efter kläckning med tillgång till vatten. Därefter har de bott två dygn inomhus i en rengjord plastbur med värmelampa. Vatten , bröd och värpfoder. Efter det här de bott i en egen del av hönshuset med värmelampa . Samma mat och vatten. Båda kullarna har bott likadant

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #7 skrivet: 26 jul-17 kl 21:47 »
Har du något strö på golvet i buren?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #8 skrivet: 27 jul-17 kl 11:37 »
Första dygnen bor de på tidningspapper, sedan på halm.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #9 skrivet: 27 jul-17 kl 12:35 »
Ok.
Det första jag vill anmärka på är fodret, kycklingar ska inte ha bröd och värpfoder.

Det finns även en risk att kycklingarna får i sig bitar utav halmen som sen fastnar i krävan eller magen, magen har svårt att bryta ner halmen.
Äter dem bröd är risken att brödet lägger sig som en enda klump i krävan.

Jag vet dock inte vad som gör att de äldre kycklingarna dör, någon sjukdom eller bristsjukdom till följd av fodret de får i början.
Genetiska fel från där äggen kommer ifrån.


Är äggen rengjorda när de ligger i kläckaren?

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #10 skrivet: 27 jul-17 kl 15:20 »
Kan vara smitta i dricksvattnet.  Byta vatten flera ggr om dagen och diska noga.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #11 skrivet: 04 aug-17 kl 13:35 »
De får alltid nytt vatten morgon och kväll i rena skålar. De större kycklingarna dricker ut samma skålar som de vuxna hönsen. De små kycklingarna dricker ur egna skålar. Vattnet kommer från samma brunn som vårt eget dricksvatten så det är av bra kvalitet.

Men nu har inga fler kycklingar dött sedan i söndags. Fem stycken har överlevt och de verkar än så länge vara pigga och friska.
Totalt dog 10 av de minsta kycklingarna och alla de större kycklingarna dog (7 st). De vuxna och mina två unghöns klarade sig och har sett friska ut hela tiden. Så man undrar ju verkligen vad det berodde på. Och jag hoppas att det är över nu.

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Kycklingar som dör! Smitta?
« Svar #12 skrivet: 07 aug-17 kl 10:07 »
Hur har det gått för dig? Trist med dina små :-(

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare
xaelanar, ekont22, skogskälla, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser