Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper på sittpinnen  (läst 2224 gånger)

HotSweetChili

  • Inlägg: 4
    • Närke
Värper på sittpinnen
« skrivet: 01 sep-16 kl 14:04 »
 ???
En av våra hönor tycks värpa sittandes på sittpinnen, vilket resulterar i att ägget faller en meter rakt ned och slår i gallret över skitbaljan och går sönder såklart  :-\
Någon som har eller har haft ett liknande problem och en ev lösning på detta.. ?

Ser nu när jag gått igenom forumet lite bättre att andra varit med om samma sak. Trodde att det bara var vår höna som kunde tänka sig att göra något så korkat  ;D
Nåväl, om någon har en smart lösning så tjoa gärna till. Hönan har lagt sitt ägg på rätt plats tidigare så det är det här är nåt nytt hon kommit på och jag fattar inte varför.
« Senast ändrad: 01 sep-16 kl 14:17 av HotSweetChili »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Värper på sittpinnen
« Svar #1 skrivet: 01 sep-16 kl 14:28 »
Hönor kan vara väldigt rädda för överordnade hönor. Och ligger där ilskna tanter i redena vågar de kanske inte gå dit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Värper på sittpinnen
« Svar #2 skrivet: 01 sep-16 kl 15:54 »
Ibland när det börjar bli mörkt på hösten och hönan värper tidigt så har det hänt här att hon tycker det är för mörkt att flytta sig. Då har ägget värpts från pinnen. Jag har satt upp lite ledljus som är tända hela natten, det har fungerat här.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Värper på sittpinnen
« Svar #3 skrivet: 01 sep-16 kl 17:11 »
Händer detta på dagen eller natten-morgonen?  Har äggen normaltjocka skal?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

HotSweetChili

  • Inlägg: 4
    • Närke
SV: Värper på sittpinnen
« Svar #4 skrivet: 01 sep-16 kl 21:07 »
Våra hönor har för vana att värpa på förmiddagen vanligtvis. Sällan samtidigt så det brukar ju inte vara kö direkt. Har gjort ett jättefint (tycker jag) rede för två hönor men där är det bara en som gillar att lägga. Ställde in en back på golvet och där läggs också men det kan lika gärna vara direkt i spånet på golvet. Har ganska tjockt mysigt lager med spån där  ::)

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Värper på sittpinnen
« Svar #5 skrivet: 14 sep-16 kl 23:13 »
En av mina hönor gör exakt likadant.. Vi har fått henne att lägga ägg i redet i perioder genom att helt stänga av till sittpinnarna och varje morgon lägga henne i redet.. efter en tid går hon alltid tillbaka till sin kära sittpinne och fortsätter lägga ägg där.

Följer denna tråden i hopp om att någon annan har en bättre teknik!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 4 användare
torbjorn, tuslus, von tratt, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser