Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motivera kycklingar/unghöns att gå ut  (läst 726 gånger)

2xk

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
Motivera kycklingar/unghöns att gå ut
« skrivet: 12 jul-16 kl 10:22 »
Har sju stycken ca tvåmånaders unghöns/kycklingar i hönshus. De tvärvägrar att gå ut i sin utegård. Jag har lagt majs och annat gott på gångbrädan, jag har lyft ut dem en efter en, har sett till att det inte drar in vid luckan, vilket ju skulle kunna skapa ett visst obehag. När jag hade lyft ut dem uppstod en mindre tumult och kalabalik, det var det läskigaste de hade varit med om!

Så.. Har ni några tips och idéer, eller är det bara att öppna luckan varje dag och vänta på att de själva känner sig redo att gå ut? Det är fjärde dagen sedan de flyttade in, kanske är det jag som är lite för ivrig?
#sjurumokök Två katter, 7 dv Wyandotte

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Motivera kycklingar/unghöns att gå ut
« Svar #1 skrivet: 12 jul-16 kl 22:05 »
Du är alldeles för ivrig. De har ju bara bott där i fyra dagar, har  knappast vant sig vid sitt nya hem. Allt nytt är farligt när man är så liten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

2xk

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Motivera kycklingar/unghöns att gå ut
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 11:52 »
Du är alldeles för ivrig.
Det ante mig... Vill ju att allt ska hända på en gång!  ::)
Då lugnar jag mig lite helt enkelt, tack för svar!
#sjurumokök Två katter, 7 dv Wyandotte


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, olleryd, Luffsen, Själv är bäste dräng, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser