Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?  (läst 3497 gånger)

Clarie-Ann

  • Inlägg: 15
  • Bor i ett hus vid skogen.....
Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« skrivet: 25 jun-16 kl 16:35 »
Hej!

Jag har en granne som klagar på mina två galande tuppar. De är av mini-ras och har inte så starka läten, men det hjälper inte. För ett par dagar sedan hade jag besök av en inspektör från Miljökontoret som ville se hur jag höll mina höns. Jag visade honom det isolerade höns-huset, där de två tupparna och hönorna bor, och hela den inhägnade höns-gården på 600 kvm. I förrgår fick jag ett brev från kommunen igen där jag ska redogöra för vad jag gör med mina tupp-kycklingar!!!! Jag undrar bara; hur långt ska kontrollerna sträcka sig? Och vad ska jag göra? Har jag rätt att "nacka" dem hemma? Jag försöker givetvis sälja eller ge bort dem först, men ibland går det ju inte. Är det någon här som vet vad som är tillåtet och inte. Så jag vet. Tacksam för tips!
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-16 kl 16:47 »
Hej!

Jag har en granne som klagar på mina två galande tuppar. De är av mini-ras och har inte så starka läten, men det hjälper inte. För ett par dagar sedan hade jag besök av en inspektör från Miljökontoret som ville se hur jag höll mina höns. Jag visade honom det isolerade höns-huset, där de två tupparna och hönorna bor, och hela den inhägnade höns-gården på 600 kvm. I förrgår fick jag ett brev från kommunen igen där jag ska redogöra för vad jag gör med mina tupp-kycklingar!!!! Jag undrar bara; hur långt ska kontrollerna sträcka sig? Och vad ska jag göra? Har jag rätt att "nacka" dem hemma? Jag försöker givetvis sälja eller ge bort dem först, men ibland går det ju inte. Är det någon här som vet vad som är tillåtet och inte. Så jag vet. Tacksam för tips!

Har du nödiga kunskaper och utrustning så får du lov att slakta dom själv.
Dvs. Kunskap i hur man bedövar dom, klappar till dom med ett vedträ så att dom blir bedövade och sedan avblodar dom, antingen genom att sticka dom eller dekaputering.
Självklart så kommer du koka soppa på dom.

Förresten bor du i stadsplanerat område? Då kan kommunen ha regler om att man inte får lov att hålla tuppar då dessa väsnas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-16 kl 18:31 »
Hej!

Jag har en granne som klagar på mina två galande tuppar. De är av mini-ras och har inte så starka läten, men det hjälper inte. För ett par dagar sedan hade jag besök av en inspektör från Miljökontoret som ville se hur jag höll mina höns. Jag visade honom det isolerade höns-huset, där de två tupparna och hönorna bor, och hela den inhägnade höns-gården på 600 kvm. I förrgår fick jag ett brev från kommunen igen där jag ska redogöra för vad jag gör med mina tupp-kycklingar!!!! Jag undrar bara; hur långt ska kontrollerna sträcka sig? Och vad ska jag göra? Har jag rätt att "nacka" dem hemma? Jag försöker givetvis sälja eller ge bort dem först, men ibland går det ju inte. Är det någon här som vet vad som är tillåtet och inte. Så jag vet. Tacksam för tips!

Om jag hade hamnat i den situationen hade jag tagit bort båda tupparna och sedan sagt att det aldrig blir kycklingar eller tuppar, du konsumerar bara ägg. Ingenting om slakt etc för då kan det bara bli värre.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-16 kl 19:10 »
Huvudsaken tupparna inte väsnas efter 22- 23 på kvällen, och lika före 5 eller 6 på morgonen, förutom det får dom väsnas hur mycket dom vill, och du får spela hur hög musik du vill under resterande tid...
Finns fina låtar med tuppar som sångare som du kan vrida på för fullt på dagarna..
Gillar inte grannarna det får dom väl flytta till något lungt ställe i norrland..
Så är det..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-16 kl 21:23 »
Nej  så är det definitivt inte, återigen så görs en massa antaganden fån dig slaveboy och det som du tydligen inte vet är otillåtet tar du för givet är tillåtet.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-16 kl 22:17 »
Nej  så är det definitivt inte, återigen så görs en massa antaganden fån dig slaveboy och det som du tydligen inte vet är otillåtet tar du för givet är tillåtet.

Det är inga antaganden, det har jag läst en gång i tiden vad som gäller i lägenheter.
Det enda som jag är osäker på är dom exakta tiderna, som jag glömt, så dom är på ett ungefär..
Det gäller då allmänt.

Därför bör man som tuppägare släppa ut tuppen, om man bor i sådant område, efter ett visst klockslag så han kan gala, och lika ta in honom före ett visst klockslag.
Det där finns lagskrift om någonstans, alltså då inte om tupp specifikt, utan om oljud i allmänhet, i lägenhetsmiljö.
Dit hör även en galande tupp.
Hyresvärden har då inte rätt att vräka dig om du håller dig till tiderna med ditt oljud, vad det än må vara, trummor, hög musik, piano, intrument, skällande hundar som det finns gott om och liknande till exempel..
Om det går till domstol om du blir dömd eller inte, avgör vem dom väljer att tro på..
Tuppljud har inget eget reglemente..
Då kan komunen lika gärna fråga vad du ska göra av en specifik låt i din musiksamling..
Rätt så komiskt då jag nyligen hört en låt med tuppar som gal och hönor som kacklar...
I så fall kan komunen försöka förbjuda den låten och göra den olaglig..

Tycker du ska behålla tupparna, men inte låta dom gå ute och gala på natten..

Låt inte sånt där folk få sista ordet, trivs dom inte får dom flytta..
Tänk på alla som bor bredvid en motorväg där det är bra mycket högte ljud än en tupp..
Där kommet dessutom oväsen 24 timmar om dygnet..
Flygplatser, järnvägar..
Trivs man inte i en miljö flyttar man.
En annan sak är om man försöker terrorisera grannarna med oljud för att dom ska flytta  det är inte tillåtet..


« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 22:49 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-16 kl 22:54 »
Det är inga antaganden,
[...]
Därför bör man

Lol... Ordet bör visar klart och tydligt att det är ett antagande från din sida... Så ett antagande är precis vad det är



Tuppljud har inget eget reglemente..


Det kan det visst ha, rent allmänt måste man söka och ha tillstånd för att få hålla lantbruksdjur inom tätbebyggt område... alltså kan en kommun ha regler som reglerar just tuppar om de så önskar

Tex säger Ludvika kommun så här: "När vi får in en ansökan låter vi grannarna tycka till först. Om man tycker det är okej med höns, men inte en tupp så blir det i regel så."... så där kan grannarna säga nej till tuppljud om de vill

Så uppenbarligen är ditt antagande fel

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #7 skrivet: 25 jun-16 kl 22:57 »
Ett sällskapsdjur är inget lantbruksdjur..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #8 skrivet: 25 jun-16 kl 22:58 »
Det är inga antaganden, det har jag läst en gång i tiden vad som gäller i lägenheter.
Det enda som jag är osäker på är dom exakta tiderna, som jag glömt, så dom är på ett ungefär..
Det gäller då allmänt.

Därför bör man som tuppägare släppa ut tuppen, om man bor i sådant område, efter ett visst klockslag så han kan gala, och lika ta in honom före ett visst klockslag.
Det där finns lagskrift om någonstans, alltså då inte om tupp specifikt, utan om oljud i allmänhet, i lägenhetsmiljö.
Dit hör även en galande tupp.
Hyresvärden har då inte rätt att vräka dig om du håller dig till tiderna med ditt oljud, vad det än må vara, trummor, hög musik, piano, intrument, skällande hundar som det finns gott om och liknande till exempel..
Om det går till domstol om du blir dömd eller inte, avgör vem dom väljer att tro på..
Tuppljud har inget eget reglemente..
Då kan komunen lika gärna fråga vad du ska göra av en specifik låt i din musiksamling..
Rätt så komiskt då jag nyligen hört en låt med tuppar som gal och hönor som kacklar...
I så fall kan komunen försöka förbjuda den låten och göra den olaglig..

Tycker du ska behålla tupparna, men inte låta dom gå ute och gala på natten..

Låt inte sånt där folk få sista ordet, trivs dom inte får dom flytta..
Tänk på alla som bor bredvid en motorväg där det är bra mycket högte ljud än en tupp..
Där kommet dessutom oväsen 24 timmar om dygnet..
Flygplatser, järnvägar..
Trivs man inte i en miljö flyttar man.
En annan sak är om man försöker terrorisera grannarna med oljud för att dom ska flytta  det är inte tillåtet..

Jag rekomenderar TS att inte ta till sig något som helst av dessa råd då det är mest dravel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #9 skrivet: 25 jun-16 kl 22:58 »
Ett sällskapsdjur är inget lantbruksdjur..
Också följer du upp det med ytterligare ett antagande :)

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #10 skrivet: 25 jun-16 kl 23:00 »
Också följer du upp det med ytterligare ett antagande :)

Hur i hlvte får du red djungle foe till ett lantbruksdjur?
I så fall ska du peka på exempel där red djungle foe används i lantbruket..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #11 skrivet: 25 jun-16 kl 23:11 »
Röd djungelhöna är en vild fågel.

Vi antar att TS har höns av mer domesticerad form dvs tamhöns, det är lantbruksdjur.
Sen kan man ha lantbruksdjur som sällskap men det är inte djurhållandets ändamål som avgör om det är sällskapsdjur eller lantbruksdjur, en ko är fortfarande en ko även om du har den i vardagsrummet.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #12 skrivet: 25 jun-16 kl 23:17 »
Räknar du då även shamo stridstupp till lantbruksdjur?
Den har inget att göra med lantbruket över huvud taget.
Antingen stridstupp, dekorativ utställningstupp eller rent sällskapsdjur..

« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 23:24 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #13 skrivet: 25 jun-16 kl 23:23 »
Räknar du då även shamo stridstupp till lantbruksdjur?
Den har inget att göra med lantbruket över huvud taget.
Antingen stridstupp, dekorativ utställningstupp eller rent sällskapsdjur..

Höns, med alla underraser är klassade som lantbruksdjur.
Även om man använder dom sällskapsdjur.

Så sluta att fantisera!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #14 skrivet: 25 jun-16 kl 23:26 »
Höns, med alla underraser är klassade som lantbruksdjur.
Även om man använder dom sällskapsdjur.

Så sluta att fantisera!

Nej jag fantiserar inte, då säger du även att red djunglefoe är ett lantbruksdjur..
Det är det inte, det är som sagt en vild fågel..
Fasan är höns.
Tjäder är höns.
Järpe är höns.
Är det också lantbruksdjur?
Ripa är väl också ett höns..
Och dom där små vaktlarna är höns, är dom också lantbruksdjur?
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 23:36 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #15 skrivet: 25 jun-16 kl 23:36 »
Det du räknar upp är hönsfåglar men de är inga tamhöns.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-16 kl 23:38 »
Det du räknar upp är hönsfåglar men de är inga tamhöns.
Red djungle foe är inte heller tamhöns, även om dom är besläktade..
Och vaktel, föder man upp till mat som med lantbruksdjur, men inte är det något lantbruksdjur, för samma vaktel finns i vilt tillstånd..
Lika mycket lantbruksdjur som tjäder och red djunglefoe.
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 23:48 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #17 skrivet: 25 jun-16 kl 23:41 »
 Då måste man kunna svara på frågan, vad är ett lantbruksdjur och vad är ett sällskapsdjur...
Det krävs helt klart en folklig protest i myndighetets kontrollbehov, som rör djupt in i privatlivet..

Men man har att tacka sådant folk som stör sig på grannens hund, och i stället för att flytta gör allt för att grannen ska avliva hunden..
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 23:53 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

slaveboy

  • Inlägg: 163
    • -
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #18 skrivet: 26 jun-16 kl 00:08 »
Varenda människa måste få kunna bestämma själv om han vill ha en höns som sällskapsdjur eller inte..
Det ska ingen kommun bestämma åt individen..
Steget är inte långt till att säga alla ska vara hemma innan 18:00 och äta kvällsmat annars får dom böter..
I säng 20:00, den som ger ljud ifrån sig efter det klockslaget får böter..
Kommun kan inte låta grannarna döma vilken ras på djuret man tillåts att ha...
Det strider mot mänskliga rättigheter, och är ett dokument som Sverige skrivit under..
Såg ett tal av Vladimir Putin, där han sa att han ska se igenom sanktionerna mot EU, om EU slutar att förfölja och spionera på människors privatliv..
Rätt vettigt sagt faktiskt..
Sen dröjde det inte länge för än Storbritannien, rösta ur sig ur EU...

« Senast ändrad: 26 jun-16 kl 00:23 av slaveboy »
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vad är tillåtet att göra med sina tupp-kycklingar?
« Svar #19 skrivet: 26 jun-16 kl 06:42 »
Jag frågade uttryckligen om detta med höns som "sällskapsdjur" i min kommun,  Halmstad. Svaret var att om så bara en enda liten höna av minsta sort så räknas det inte som sällskapsdjur utan man måste söka tillstånd.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser