Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp hackar på höna  (läst 5354 gånger)

Bakåtsträvarn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Tupp hackar på höna
« skrivet: 23 maj-16 kl 09:24 »
Min lilla frigående flock på en dvärgtupp med två hönor utökades i januari med tre dvärghönor. Alla har kommit överens fint efter en första introduktionstid.

Tuppen är snäll och har tagit väl hand om sin flock. Men, senaste två veckorna har jag märkt att en av de första hönorna blir utstött av tuppen, han jagar henne från maten så jag har gett henne avsides. Hon går mest ensam eller med en annan höna. Igår eskalerade det hela, tuppen hackade henne på kammen så den blödde. :(

Jag har nu avgränsat det lilla hönshuset så hon får vara ensam, men dock ser de andra. Precis när jag satte in henne såg jag tuppen stressa henne genom nätet.

Mycket tacksam för alla tips på vad jag bör göra!
Kan hon gå ensam ett tag och läka? Bör jag låta en annan höna vara med henne? Jag vill helst inte avliva tuppen, så om det finns andra sätt vill jag prova..

Bakåtsträvarn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #1 skrivet: 26 maj-16 kl 13:27 »
Uppdatering:

Idag såg jag tuppen jaga hönan runt i trädgården och tillslut stannade hon och bredde ut vingarna och lade sig platt. Tuppen hackade och drog en fjäder från huvudet, utan att para sig med henne.

Nybörjare som jag är blir jag helt ställd, men förstår ju själv att något måste göras. Frågan är vem som ska bort - tuppen eller hönan?

Tacksam för råd.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #2 skrivet: 26 maj-16 kl 14:56 »
Kan var så att din höna börjar få lite hormoner, det ändra hennes betéende varpå tuppen inte riktigt vet vad han ska göra, tuppar försöker ju hålla ordning och reda och om någon inte kan smälta in i den redan och ordningen så försöker tuppen tillrättavisa den.

Det är inte möjligt att hon  är påväg att vilja ruva, ge henne isf den möjligheten, att höns hackar på varan så det börjar blöda på kammarna är rätt vanligt och normalt.

Bränntorparn

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #3 skrivet: 26 maj-16 kl 17:25 »
Har just haft liknande problem men vet inte vem som hackade min höna. Höns är flockdjur och man ska ju inte isolera en enskild individ MEN i ditt fall skulle jag nog ta undan tuppen så att alla hönsen upplever sig som en grupp/flock. Tuppen har nog inga problem att ta sig in i flocken efter några dagar utanför men en enskilld höna kan ha det svårare. Tupp går ju alltid att ersätta, ofta gratis dessutom

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #4 skrivet: 26 maj-16 kl 19:57 »
Jag tolererar inga dumheter från en tupp, vare sig mot folk eller mot hönsen. Det är ju så lätt att få tag på nya tuppar.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #5 skrivet: 26 maj-16 kl 20:09 »
Att vara elak är ju en sak att tillrättavisa en annan.


Bakåtsträvarn

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Tupp hackar på höna
« Svar #6 skrivet: 31 maj-16 kl 20:22 »
Tack för tips och synpunkter!

Idag hackade han henne på kammen igen, denna gång blödde hon rejält.. Jag tror inte hon gör något fel som behöver tillrättavisas, förutom att gå mycket ensam och ha problem med kalkben. Hemskt att se och inte veta hur man kan lösa det direkt.

Nu är hon separerad från de andra för att läka.

Jag ska försöka ge bort henne och hennes bästis, alternativt byta ut tuppen mot en annan större, antagligen kochin.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser