Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får/Hästhage  (läst 2214 gånger)

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Får/Hästhage
« skrivet: 20 sep-06 kl 09:40 »
Hej.har en fråga jag behöver få ett snabbt svar på!!
Är det ok att hästar och får delar på hage..med tanke på parasiter o dyl. ???
 Tanken är sådan att för tillfället är det inga hästar gående i hagen,fårens bete börjar ta slut,tror ni att fåren kan gå i hästhagen ett tag och beta ner för att sedan gå tillbaka till sin hage när shettisarna kommer?Eftersom det är shettisar på gång in så har jag satt på en extra tråd så det är 3 eltrådar nu. :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Får/Hästhage
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 10:09 »
Så vitt jag vet fungerar det utmärkt med växelbete hästar/får.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Får/Hästhage
« Svar #2 skrivet: 20 sep-06 kl 10:57 »
Precis som Lena A skriver är det utmärkt att växelbeta med får och hästar (kor också för den delen). Det håller parasittrycket nere och djuren betar varandras rator = sämre livsvillkor för ägg och maskar.
« Senast ändrad: 20 sep-06 kl 10:58 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Får/Hästhage
« Svar #3 skrivet: 24 sep-06 kl 18:24 »
för oss funkar det att ha dom i samma hage samtidigt också... :)   fast det beror ju på hur hästen/hästarna är också, vissa vill bara springa och jaga fåren hela tiden ::)..
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Får/Hästhage
« Svar #4 skrivet: 11 okt-06 kl 08:50 »
Hästar och får har inte samma parasiter!
Det är precis så att de tar varandras rator och hagarna blir jättesnygga!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser