Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olivträd över vintern  (läst 3150 gånger)

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
Olivträd över vintern
« skrivet: 18 okt-15 kl 19:06 »
Vi fick ett olivträd i present förra året. De överlevde vintern med nöd och näppe, tyckte att jag hade läst på om vilken typ av lampa man skulle ha men uppenbarligen så hade jag helt fel lampa. För trots att lampan var på hela dagarna så blev trädet bara mindre och mindre grönt, tills det inte hade ett enda blad kvar..Jag trodde trädet var stendött så jag ställde ut trädet hux flux i början på mars utomhus och tänkte tar det igen så så tar det igen sig. Och faktiskt så tog sig trädet riktigt bra igen, nu är hela kronan full med fina gröna löv. Och det är väl så dags att börja det låta komma in igen. Dock vill jag ju inte göra om samma misstag som förra vintern. Någon som vet vad för lampa man ska ha som kan länka till en bra? Vill gärna ha en liksom glödlampa-form som passar i en vanlig IKEA golv lampa=)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Olivträd över vintern
« Svar #1 skrivet: 18 okt-15 kl 19:30 »
Lågenergilampa skall fungera. Men man måste också se till att trädet står svalt och vattnas lagom mycket

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #2 skrivet: 18 okt-15 kl 19:44 »
Det var just lågenergi lampa som jag hade förra året och det funkade tydligen inte alls. Svalt står det, eller så svalt som det går vi har det i sovrummet där det blir ca 14-17 grader, det går iaf inte över 17. Vattna gjorde vi hyfsat sparsamt ca 1 gg i veckan när gjorde började bli torr, och så duschade vi trädet ofta då jag läst att det inte gillar våran torra inomhus miljö. Men ändå föll varendaste litet blad av...Och eftersom trädet återhämtade sig ganska fort så fick det fick rätt ljus dvs sol så känns det som det måste varit fel på ljuset :-\

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Olivträd över vintern
« Svar #3 skrivet: 18 okt-15 kl 20:23 »
Tror att de alltid fäller löv vintertid när de står inomhus, det gör mina olivträd i alla fall. Förvarar dem under vintern på en hylla precis bredvid fönstret och utan extra ljus och de ser verkligen skruttiga ut frampå vårkanten. Men tar sig alltid och blir fina sen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #4 skrivet: 18 okt-15 kl 20:38 »
Fäller dina träd precis alla löv? För mitt fällde allt, och vissa grenar dog nog också för frammåt i juni var dom fortfarnde snustorra och saknade löv så dessa klippte jag bort. Känns ju inte så hälsosamt för trädet att genomgå något sånt varje år :-\

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Olivträd över vintern
« Svar #5 skrivet: 18 okt-15 kl 20:43 »
Frågan är om trädet kan få frukt om det förlorar löven varje år. Jag har ingen egen erfarenhet men det gäller att efterlikna deras verkliga växtbetingelser så gott som möjligt. Hur är vädret i Grekland på vintern? 10 grader och ganska mycket regn?

 

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #6 skrivet: 18 okt-15 kl 20:54 »
Jo något sådant, därför vi försökt få till ett svalt men fuktigt klimat genom att ha trädet i husets kallaste rum och duschat det ofta. Men eftersom det genast mådde så mycket bättre av rätt ljus, så misstänker jag att jag använde fel ljuskälla. Anledningen till att jag är rätt angelägen om att hålla liv i trädet är för att vi fick det som en gåva av en vän som är cancersjuk, så på något sätt vill man inte misslyckas, då den här gåvan faktiskt kan vara ett minne av hen för resten av livet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Olivträd över vintern
« Svar #7 skrivet: 18 okt-15 kl 21:34 »
Fäller dina träd precis alla löv? För mitt fällde allt, och vissa grenar dog nog också för frammåt i juni var dom fortfarnde snustorra och saknade löv så dessa klippte jag bort. Känns ju inte så hälsosamt för trädet att genomgå något sånt varje år :-\
Nej en del var kvar men bara på vissa grenar, många grenar fäller alla löv. Våra står utan värmekälla under, dock eldar vi på rätt bra i rummet när det är kallt ute. Tror inte det egentligen är optimalt att ha träden stående på det viset hela vintrarna det är kanske som Fåret skriver att det inte blir några oliver? Det ena trädet vi har är nog 6-7 år gammalt och har inte gett nåt än, det andra är max ett par år och har inte heller gett några oliver  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #8 skrivet: 18 okt-15 kl 21:48 »
Vårat träd gav oliver förra året. Jag vet inte riktigt hur gammalt trädet är för jag vet inte hur gamla dom säljer dem i handeln. Dock så gav det inget iår, men det är ju förståeligt med tanke på att det var tvunget att ägna hela sommaren åt att växa ikapp.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #9 skrivet: 31 okt-15 kl 07:45 »
Nu har olivträdet fått flytta till sin vinterförvarning får vi se hur det ser ut fram till våren.
Jag arbetar på labb och fick med mig en stor riktigt tjock frigolitlåda hem(ondöigt tjocka föratt inte skada dom dyrbara kemikalierna som fraktas i dem och ondöigt stora föratt det inte ska tina på vägen) som jag ställde ner olivträdet i med bara dess plastkruka och inte kermaik ytterkrukan. Sen virade jag bubbelplast runt plastkrukan, fyllde upp hela lådan med brunt packpapper, och tillsist la ett ganska tjock lager juteväv ovanpå pappret och sågade hål för stammen i frigolit locket och satte på lock. Trädet står ute i ett isolerat förråd i garaget som jag förra vintern fick erfara av att lagra potatis där att det kan frysa och bli minus så jag hoppas på att min ompackning utav krukan ska räcka föratt inte jorden och rötterna ska frysa. Sedan så har jag köpt växtbelysning för vinterförvarning från venso på granngården http://www.granngarden.se/Venso-Eco-Solutions/V%C3%A4xtbelysning-Venso-EcoSolutions%26nbsp%3BVinter-Led%2C-7W/p/1240161 Lampan ger ett väldigt kallt blått/Lila ljus (Jag hoppas inte grannarna börjar undra om vi odlar marijuana i garaget då vi har fönster och det ser lite lustigt ut på kvällen :P) Lampan är tänd från 6 på morgonen till 6 på kvällen och trädet kommer vattnas väldigt sparsamt och duschas föratt hålla uppe lite fuktighet i luften. Får vi se om det lilla trädet mår bättre utav denna behandlingen än att stå inomhus hela vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Olivträd över vintern
« Svar #10 skrivet: 31 okt-15 kl 08:10 »
Så mycket omsorg du lagt ner på det trädet vore det konstigt om det inte överlever vintern  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hemmusen

  • Inlägg: 109
    • Uppland
SV: Olivträd över vintern
« Svar #11 skrivet: 31 okt-15 kl 09:31 »
Överlever det vintern riktigt bra, kanske jag äntligen kan övertala sambon att köpa ett citron träd ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 4 användare
xaelanar, Kengus89, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser