Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga stor varmrök  (läst 4627 gånger)

Uvered

  • Inlägg: 3
    • -
bygga stor varmrök
« skrivet: 30 jul-15 kl 23:00 »
Hej.
Tänkte bygga en varmrök för att kunna röka allt från fisk till hel gris. Tänkte bygga av hålstensblock på en gjuten platta för stabilitet.
Uppvärmningen har jag klurat lite på om man kunde lösa som så att man satte en pelletsbrännare i botten, en rostfri plåt ovanför där man lägger enris/alspån, och sen hänger köttet ovanför. Givetvis får man ju ha reglering på brännaren. :-)
Detta blir givetvis ingen liten pjäs, men plats och arbetsvilja finnes.

Bara en koncept-tanke. Nån som tror det hade funkat?

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: bygga stor varmrök
« Svar #1 skrivet: 31 jul-15 kl 15:01 »
Vi har byggt en stor rök inomhus. Den är ca 1 x 1 x 2m Uppmurad med lecablocka och putsad. Själva taket i röken gjöt vi själva med lecakulor cement och armeringsjärn, och lyfte på plats med handkraft.

Vi har gasolbrännare, som kommer in  genom ena väggen, så att själva reglaget och gasolflaskan står utanför röken. Ovanför brännaren finns en liten metallpall där det står två rostfria byttor där vi lägger alspån och lite enrisspån. I taket finns en ventil så man bestämmer hur snabbt röken ska försvinna ut genom skorstenen.
 Den har vi kört med i flera år nu, och den har funka prickfritt. Kallrök funkar om man lägger en slinga fint bokspån på golvet och sätter fyr på. Då pyr det tills slingan är slut.

Är det några detaljer du undrar över så hjälper vi gärna till!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Uvered

  • Inlägg: 3
    • -
SV: bygga stor varmrök
« Svar #2 skrivet: 31 jul-15 kl 20:42 »
Men jisses va praktiskt! Några bilder hade ju varit toppen. Sen undrar jag lite vilka temperaturer det är som gäller i en varmrök. Tusen tack för ert svar!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: bygga stor varmrök
« Svar #3 skrivet: 31 jul-15 kl 22:24 »
Vi kör allt kött upp till en innertemperatur av 73 grader, oavsett köttyp. Kallare så får an en rå kärna. Varmare så smälter allt fett och rinner ut vilket ger en ett torrt kött.
Röken ska då upp i ca 80-90 grader. Men det ska ta ganska många timmar innan ugnen når den temperaturen för att köttet ska hinna rökas länge innan det är "färdigstekt". Så från 10 grader till 80 på kanske 4-5 timmar, sen ska den ligga konstant där i ca 4 timmar till, eller när jöttet är klart.
Med gasol kan man reglera det ganska bra men det tar sin lilla tid att få den perfekt inställd :) prova prova prova...

jag säger inte att vår metod är den enda rätta. Vi är nöjda men nästa kan komma och säga att det är helt fel...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Uvered

  • Inlägg: 3
    • -
SV: bygga stor varmrök
« Svar #4 skrivet: 04 aug-15 kl 22:20 »
Tack för tipsen. Och tack för bilderna. Kanske blir så att vi får bygga med gasol ändå. Verkar mer lättreglerat än en pelletsbrännare. :-D
Det ska bli kul att sätta igång nästa år. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
alternaiv, Be, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser