Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljus av bivax, total nybörjare...  (läst 5101 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Ljus av bivax, total nybörjare...
« skrivet: 25 okt-14 kl 22:25 »
Är sugen på att göra riktigt närproducerade ljus till jul. Har nu hittat en biodlare nära som jag kan få köpa vax av... nu är bara den stora frågan, hur gör man? Är det stor skillnad mellan bivax och stearinstöpning? Vad bör jag tänka på?

 

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #1 skrivet: 25 okt-14 kl 22:31 »
 :)

Tänkte köpa bivaxark att rulla in en veke i. Via nätbutik. Till jul som du! Men jag undrar också över arken - är de något prefab som bina sen ska bygga celler på? Eller har man tagit dem av bina?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #2 skrivet: 26 okt-14 kl 06:17 »
Det finns bilder och tips på detta på forumet.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=545

Vaxkakan eller mellanväggen är en präglad vaxmellanvägg gjord med maskin. Tar ni t ex formatet Dadant eller SVEA så dela den på diagonalen eller enligt bilderna, nyp en en veke och rulla ihop med händerna.

Jag har redan gjort ca 200 ljus i veckan som gick.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #3 skrivet: 26 okt-14 kl 07:13 »
Den största skillnaden mellan stearinstöpning och bivaxstöpning är tjockleken på veke. Enligt min erfarenhet: upptill 15mm veke 3x10 upptill 28 mm veke 3x15. Rullade ljus kan ha 3x10 el. 3x12.
Viktigt är också att vaxet är rent dvs filtrerad.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #4 skrivet: 26 okt-14 kl 09:48 »
Hur mycket tar ni betalt för ett bivaxljus?

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #5 skrivet: 26 okt-14 kl 14:22 »
Men om man vill hålla sig till närproducerat vax... dvs direkt från biodlaren... hur är det då? Är det tillräckligt rent för att göra ljus av? Är lite anti sånt som man behöver blanda in fabrik för att kunna använda själv.

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #6 skrivet: 02 jan-15 kl 09:36 »
Oftast är vaxet tillräckligt rent som du köper av biodlaren för att göra ljus av
Så det brukar inte vara ngt problem är sj biodlare och renar mitt eget vax som dottern sen gjuter ljus av

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #7 skrivet: 08 dec-15 kl 17:59 »
Så man kan alltså stöpa i vax precis som i stearin?
Var får man fatt på veke? Kan man göra veke själv?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #8 skrivet: 08 dec-15 kl 18:39 »
Ljusveke kan man köpa i rulle, består av  flätat bomullsgarn, men du kan säkert fläta av lin eller nässelgarn

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #9 skrivet: 15 dec-15 kl 10:46 »
Den största skillnaden mellan stearinstöpning och bivaxstöpning är tjockleken på veke. Enligt min erfarenhet: upptill 15mm veke 3x10 upptill 28 mm veke 3x15. Rullade ljus kan ha 3x10 el. 3x12.
Viktigt är också att vaxet är rent dvs filtrerad.

Vad betyder dom här måtten? 3x10, 3x15...

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #10 skrivet: 25 dec-15 kl 11:19 »
det 'tjockleken' på veken 3x10 är tunnare, tre flätade trådar som var och en består av ytterligare 10 trådar

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #11 skrivet: 01 jan-16 kl 16:42 »
Är det fler som har erfarenhet av att gjuta eller stöpa ljus av bara bivax? Jag får det inte alls att brinna så fint som jag vill. Ljusen rinner eller ryker...

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #12 skrivet: 01 jan-16 kl 19:52 »
Är det fler som har erfarenhet av att gjuta eller stöpa ljus av bara bivax? Jag får det inte alls att brinna så fint som jag vill. Ljusen rinner eller ryker...
hur gjorde du? vilken veke använde du? hur rent var vaxet?...... tjock veke -> ryker, tunn veke -> rinner eller dränker lågan, oren vax -> täpper igen veken -> rinner

jag använde ganska ren (köpt) bivax veke 3x15 för ljus mellan 12mm och 25mm tjocklek och 3x10 för tunna ljus upp till 12 mm

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #13 skrivet: 02 jan-16 kl 09:07 »
Jag är så tacksam för dina råd Lichiplommon! Har haft stor nytta av dem, men just dina rekommendationer för vekar har inte fungerat bra här. Till stöpta ljus med 1/3 rent bivax och resten stearin, storlek antikljus passar veke nr 10 för mig, inte grövre (tyvärr förintas inte veken helt i de ljusen, men, det är ändå ok). Och när det gäller ljus med bara bivax som jag helst skulle vilja göra får jag det inte att brinna perfekt fast jag provat mycket olika diametrar och vekar när det gäller gjutna ljus.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #14 skrivet: 02 jan-16 kl 09:42 »
Jag är så tacksam för dina råd Lichiplommon! Har haft stor nytta av dem, men just dina rekommendationer för vekar har inte fungerat bra här. Till stöpta ljus med 1/3 rent bivax och resten stearin, storlek antikljus passar veke nr 10 för mig, inte grövre (tyvärr förintas inte veken helt i de ljusen, men, det är ändå ok). Och när det gäller ljus med bara bivax som jag helst skulle vilja göra får jag det inte att brinna perfekt fast jag provat mycket olika diametrar och vekar när det gäller gjutna ljus.

Är din veke nr10 en platt veke 3x10? Det finns nämligen olika benämningar på veke. 3x10 syftar på en platt veke med tre strängar som var och en består av 10 trådar.
Just vad gäller bivax använer man ofta rundveke som bara brinner bra åt ena hållet. Jag har aldrig använt det men kanske skulle du få ett bättre resultat. Tex här kan man få rundveke: http://shop.gildewerk.com/index.php?cPath=1_11_12 Samma företag säljer även plattveke, måttangivelserna där är enligt min mening bara korrekta om man använder en standard blandning med mycket paraffin i. Paraffin sugs mycket bättre upp av veken.
Här är ett annat företag som säljer rundveke till bivax och även specifikt till gjutning http://werner-seip.de/html/kerzendocht_-_runddocht.html.
Som sagt själv har jag alltid använt plattveke eftersom jag hänger den över en bräda vid stöpningen och då funkar inte rundveken - den ena sidan blir 'upp och ner'.
« Senast ändrad: 02 jan-16 kl 09:57 av lichiplommon »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Ljus av bivax, total nybörjare...
« Svar #15 skrivet: 02 jan-16 kl 10:03 »
För övrigt är det även skillnad mellan olika vekar av samma grovlek. Hade en gång 3x12 av joel svenssons. den förintades inte så bra. fick sedan ett parti 3x12 av en ljusfabrik som tillverkar stearinljus. den hade en helt annan kvalite. så tyvärr kan jag bara säga att man får lov att experimentera en hel del. antagligen behandlas veken på olika sätt eller så används trådar av olika kvalite

ljusfabriken köpte här http://www.wedowick.de/dochte/. Men som privatperson kan man inte köpa där.  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, eremit1, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser