Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el  (läst 19799 gånger)

levalivetchilla

  • Gäst
Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« skrivet: 23 apr-14 kl 23:00 »
Nu kanske jag tar steget. men då till byråkratin.

En stuga utan el och vatten. Klassad som fastighetskod 213, fritidshus med naturtomt.

Kan jag folkbokföra mig på adressen?
Kan jag bo där permanent enligt kommun/skatteverket?
Det finns TC, är det godkänt eller måste man ha tillstånd?

Måste man ha sophämtning? finns ju recycling inom kommunen och så använda kompost.

Kan jag sätta upp solceller?

Får man bygga friggebod 15 kvadrat även på en sådan här tomt?

Tacksam för alla svar, kanske kan en dröm slå in, gratis boende förutom fastighetsskatten:-)

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #1 skrivet: 24 apr-14 kl 04:32 »
Du skall vara folkbokförd där du huvudsakligen bor, sedan har inte det någon betydelse vart det är

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/main.html

När det gäller avlopp och sophämtning så är det kommunala frågor, och det skiljer sig åt mellan olika kommuner och olika platser inom kommuner (i närheten av en sjö är det striktare regler på avlopp), sophämtning är det svårt att slippa

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #2 skrivet: 24 apr-14 kl 07:27 »
Jag skulle skrivit mej någon annanstans om jag vore du. Då får du vara ifred från tex myndigheter som bestämmer att du ska ha sophämtning m.m. Man vet aldrig vad dom hittar på, så då är du på säkra sidan.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #3 skrivet: 24 apr-14 kl 13:05 »
Sophämtning måste man nog betala för om man äger ett fritidshus, vare sig man är skriven (folkbokförd) där eller ej.

Jag tror inte alls det är förbjudet att bo med TC etc. 
Vår son, då 25 år, var skriven i vår pyttelilla sommarstuga utan el och med TC under ett år ungefär. Postgång m.m. inga problem.  Möjligen att socialen skulle ha synpunkter om det finns barn i familjen.

Jag har för mig att i Danmark finns det regler mot att bo permanent i fritidshus, men inte i Sverige, trots att det ställer till en hel del problem för samhället med folk som måste åka bil för att det inte finns kollektivtrafik, avlopp etc som inte är dimensionerat för stora volymer, dyra skolskjutsar för barnen.  (OT, att bosätta sig 'på landet' och bilpendla miltals till jobbet i stan är den minst hållbara och mest miljöförstörande livsstilen. )

Vad gäller vårt fritidshus, utan el och vatten,  är fastighetsavgift, sophämtning, avgift till vägförening obligatoriskt.  Därtill kommer försäkring och medlemskap i tomtägarförening som i princip är frivilligt.




Halte

  • Gäst
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #4 skrivet: 24 apr-14 kl 13:15 »
Avfallshanteringen är uppdelad i två kostnader, en fast avgift och en hämtningsavgift. Grundavgiften slipper man inte så länge huset kan anses som beboeligt. Resten kan man nog avsäga sig på något vis.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #5 skrivet: 24 apr-14 kl 17:50 »
Avfallshanteringen är uppdelad i två kostnader, en fast avgift och en hämtningsavgift. Grundavgiften slipper man inte så länge huset kan anses som beboeligt. Resten kan man nog avsäga sig på något vis.

Kan nog variera mellan kommuner om man kan avsäga sig hämtningsavgiften. Tror i alla fall det blir svårt om man är skriven på adressen.
F.ö. ska man inte underskatta kostnaderna för ljus och vatten även om man inte har el eller kommunalt vatten.  Vet inte hur mycket sonen la ut på stearinljus och ficklampsbatterier den vintern han bodde i stugan men en del var det säkert. Samt för tio år sedan var det nödvändigt med ny handpump på brunnen - en hel del tusenlappar naturligtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #6 skrivet: 26 apr-14 kl 11:51 »
Jag har aldrig haft sophämtning på min stuga. Jag tror jag haft den sju år nu, och har snart varit skriven här ett år. Myndigheterna verkar faktiskt ignorera mig helt, vilket känns helt fantastiskt bra  :D

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #7 skrivet: 26 apr-14 kl 12:15 »
Jag har aldrig haft sophämtning på min stuga. Jag tror jag haft den sju år nu, och har snart varit skriven här ett år. Myndigheterna verkar faktiskt ignorera mig helt, vilket känns helt fantastiskt bra  :D
Samma här. Ingen sophämtning på 11 år. Och jag behöver ingen heller. Mina sk. sopor är oftast en resurs för mig.
Min bästa ägodel är min vedspis!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #8 skrivet: 26 apr-14 kl 12:42 »
Samma här. Ingen sophämtning på 11 år. Och jag behöver ingen heller. Mina sk. sopor är oftast en resurs för mig.

Har inte det att göra med hur fastigheten är taxerad? Dvs står det att boningshuset är obeboeligt (ej el/vatten) så kan man slippa sopavgiften, särskilt om man äger andra hus och fritidshus i samma kommun? Min pappa har ägt sånna hus. Om man däremot äger ett hus vars taxeringsvärde är uppåt miljonen blir det svårare att slippa.
Sen här där jag bor är det billigare sopavgift på fritidshus än permanentbostad därför om man bor i sitt fritidshus permanent är det bättre att vara skriven nån annanstans, och betala fritidhusavgiften.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #9 skrivet: 26 apr-14 kl 13:32 »
Har inte det att göra med hur fastigheten är taxerad? Dvs står det att boningshuset är obeboeligt (ej el/vatten) så kan man slippa sopavgiften, särskilt om man äger andra hus och fritidshus i samma kommun? Min pappa har ägt sånna hus. Om man däremot äger ett hus vars taxeringsvärde är uppåt miljonen blir det svårare att slippa.
Sen här där jag bor är det billigare sopavgift på fritidshus än permanentbostad därför om man bor i sitt fritidshus permanent är det bättre att vara skriven nån annanstans, och betala fritidhusavgiften.
Taxering grundar sig på helt andra saker. I princip tre huvudgrupper. Näringsfastighet, en och tvåfamiljsfastighet, sen fastigheter som består av endast mark. Till den kategorin tillhör även sådan fastighet vars byggnader understiger ett värde om 50 000:- En annan sak som kan påverka är om fastigheten befinner sig inom eller utanför stadsplanerat område. Men det har ingenting med taxering att göra.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #10 skrivet: 26 apr-14 kl 19:48 »
Jag har aldrig haft sophämtning på min stuga. Jag tror jag haft den sju år nu, och har snart varit skriven här ett år. Myndigheterna verkar faktiskt ignorera mig helt, vilket känns helt fantastiskt bra  :D

Kan man ta hand om sina sopor är ju det inget problem. Själv har jag mitt torp i en kommun där jag inte får sophämtning vintertid eftersom det är ett fritidshus. Däremot är jag tvungen att betala för sophämtning varannan vecka sommartid. Jag behöver egentligen hämtning en gång i månaden året om. Det betyder att jag slänger sopor lite här och där vintertid (oftast OK, Statoil och sådana ställen) och att kommunen hämtar halvtomma sopkärl sommartid.

Jag komposterar så mycket jag kan, men det blir alltid lite sopor över och det är bekvämt att kommunen hämtar dem. Jag har ju soptunna. Det känns som om jag lever på 1800-talet vintertid och 2100-tal sommartid. Det handlar alltså inte bara om att man måste ha sophämtning, ibland vill man fast man inte får.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #11 skrivet: 26 apr-14 kl 19:54 »
Kan man ta hand om sina sopor är ju det inget problem. Själv har jag mitt torp i en kommun där jag inte får sophämtning vintertid eftersom det är ett fritidshus. Däremot är jag tvungen att betala för sophämtning varannan vecka sommartid. Jag behöver egentligen hämtning en gång i månaden året om. Det betyder att jag slänger sopor lite här och där vintertid (oftast OK, Statoil och sådana ställen) och att kommunen hämtar halvtomma sopkärl sommartid.

Jag komposterar så mycket jag kan, men det blir alltid lite sopor över och det är bekvämt att kommunen hämtar dem. Jag har ju soptunna. Det känns som om jag lever på 1800-talet vintertid och 2100-tal sommartid. Det handlar alltså inte bara om att man måste ha sophämtning, ibland vill man fast man inte får.
Jo jag vet, systemet är väldigt stelbent. Men ibland kan man få lov att dela tunna med någon granne, det kanske hade funkat sommartid?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #12 skrivet: 27 apr-14 kl 04:47 »
Kan man ta hand om sina sopor är ju det inget problem. Själv har jag mitt torp i en kommun där jag inte får sophämtning vintertid eftersom det är ett fritidshus. Däremot är jag tvungen att betala för sophämtning varannan vecka sommartid. Jag behöver egentligen hämtning en gång i månaden året om. Det betyder att jag slänger sopor lite här och där vintertid (oftast OK, Statoil och sådana ställen) och att kommunen hämtar halvtomma sopkärl sommartid.

Jag komposterar så mycket jag kan, men det blir alltid lite sopor över och det är bekvämt att kommunen hämtar dem. Jag har ju soptunna. Det känns som om jag lever på 1800-talet vintertid och 2100-tal sommartid. Det handlar alltså inte bara om att man måste ha sophämtning, ibland vill man fast man inte får.

Hur skulle det gå om också alla andra gjorde  som du och slängde sina sopor i avfallsbehållare som INTE är avsedda för sopor?

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #13 skrivet: 27 apr-14 kl 08:27 »
Hur skulle det gå om också alla andra gjorde  som du och slängde sina sopor i avfallsbehållare som INTE är avsedda för sopor?

Självklart slänger jag sopor i rätt avfallsbehållare. Jag vet inte riktigt vilka avfallsbehållare du menar, som inte är avsedda för sopor. Kärlen är oftast tydligt markerade, om det ska vara för plast, papper, brännbart eller annat.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #14 skrivet: 27 apr-14 kl 12:42 »
Självklart slänger jag sopor i rätt avfallsbehållare. Jag vet inte riktigt vilka avfallsbehållare du menar, som inte är avsedda för sopor. Kärlen är oftast tydligt markerade, om det ska vara för plast, papper, brännbart eller annat.

Kommunernas återvinningscentraler är inte avsedda för hushållssopor

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #15 skrivet: 27 apr-14 kl 12:45 »
Men om man sorterar papper, papp, och förpackningsplast och komposterar blir det inte speciellt mycket hushållssopor

Che Guevara

  • Gäst
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #16 skrivet: 27 apr-14 kl 15:28 »
Kommunernas återvinningscentraler är inte avsedda för hushållssopor
Och vad menar du med det ? Burkar papper plast och glas sorteras här och körs till uppsamlings ställen i kommunen som finns uppställda helt enligt vad kommunen vill resten komposteras.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #17 skrivet: 27 apr-14 kl 18:40 »
Här har inte kommunens ställen några kärl för så kallat restavfall. Fast alla kanske inte får sådant förstås. Och skulle man ha rena deponigrejer, fyllnadsmaterial och liknande, så får man asa det till stora tippen. Det man sorterar på gratisställena och det man själv tar till tippen, typ gammal takpapp och liknande som kan bli från hus, det är det som de tar betalt för med grundavgiften, som man inte slipper.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #18 skrivet: 27 apr-14 kl 19:08 »
Men om man sorterar papper, papp, och förpackningsplast och komposterar blir det inte speciellt mycket hushållssopor
Nej, det blir det verkligen inte, vi lyckas nästan aldrig fylla en liten tunna för månadstömning, får verkligen gå runt och leta skräp dan innan tömning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bo och vara folkbokförd i stuga utan vatten & el
« Svar #19 skrivet: 27 apr-14 kl 19:12 »
Här har inte kommunens ställen några kärl för så kallat restavfall. Fast alla kanske inte får sådant förstås. Och skulle man ha rena deponigrejer, fyllnadsmaterial och liknande, så får man asa det till stora tippen. Det man sorterar på gratisställena och det man själv tar till tippen, typ gammal takpapp och liknande som kan bli från hus, det är det som de tar betalt för med grundavgiften, som man inte slipper.
Och sedan kör de den takpappen till värmeverket och tjänar pengar på att elda upp den...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 5 användare (2 dolda)
fri, tuslus, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser