Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BB-avdelning?  (läst 1973 gånger)

Maria på Fiskjagården

  • Inlägg: 16
  • Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
BB-avdelning?
« skrivet: 22 apr-14 kl 08:10 »
Hejsan på er!
Jag har den stora lyckan att bli med killingar i månadsskiftet maj/juni. Jag har två getter som är syskon och som har gått tillsammans hela livet. Nu är den ena dräktig (jag är ganska säker på att den andra inte är det, men har förstått att det kan vara så att det inte syns) och jag funderar på hur/om jag ska avskilja modern och hennes bäbis(ar) eller om de kan vara tillsammans med den andra geten hela tiden?
De har sitt "hus" att vara i där jag stänger in dem på nätterna, sen har de en ganska stor hage utanför med nät och stolp. Ingen el.
Ska jag dela av utrymmet inne så att det blir en BB-avdelning där de nya små liven kan få vara i lugn och ro med sin mamma? När bör småttingarna få komma ut och skutta? Andra tips och trix mottages tacksamt.

Mvh/ förstföderska =)
Söker och finner och vimsar runt en del...

annajohannas

  • Gäst
SV: BB-avdelning?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-14 kl 13:09 »
Jag har haft alla getter ihop, även de som inte varit dräktiga, och har inte haft något problem. Men naturligtvis får du ha koll, i så fall får du sära på dem.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: BB-avdelning?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-14 kl 15:23 »
Det beror nog på getterna. Brukar de stånga varandra i vanliga fall eller är de bra kompisar? Jag är getvakt för tillfället för 2 getter med varsin killing och det går inte ha dem ihop. De har varsit rum i ladugården. Den lilla geten är rädd för den stora geten som stångar henne om hon kommer nära. Jag släppte ut dem alla i hagen, och småkillingarna kan inte leka för deras morsor stångar bort den andres killing om den kommer för nära sin egen.

Maria på Fiskjagården

  • Inlägg: 16
  • Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
SV: BB-avdelning?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 08:44 »
Tack för era svar. Jag tror nog att jag gör en avdelning så att jag kan skärma av om det behövs, men tänker nog testa att ha dem ihop allihop.
Ser fram emot att få smått! =)
Söker och finner och vimsar runt en del...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: BB-avdelning?
« Svar #4 skrivet: 23 apr-14 kl 09:46 »
Normalt sett ska de gå i samma flock allihp, men i vissa fall måste man gå emellan, när någon individ inte fungerar i flocken.  Till detta kan det finnas många orsaker, och det kan vara svårt att lista ut varfår get A envisas med att stånga get B.

  Frånvaro av bock kan öka stressen - men man vill ju inte att de förökar sig hej vilt heller.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: BB-avdelning?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-14 kl 10:07 »
Är getterna sams och vänner (som närbesläktade getter ofta, men inte alltid, är) går det säkert bra att ha dem ihop även efter killningen. Problem kan det bli om getterna har stor skillnad i rang, men det verkar inte vara fallet här.

Den eventuella stress det kan innebära att vara åtskild från bocken, kan getterna leva med eftersom de slipper stressen av att få killingar två gånger per år :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: BB-avdelning?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-14 kl 00:28 »
Hihi, jag menade att de kan bli sura av att bo i en enkönad grupp.  Givetvis ska vi se till att de inte killar ideligen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maria på Fiskjagården

  • Inlägg: 16
  • Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
SV: BB-avdelning?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-14 kl 07:13 »
Apropå det där med bock i flock.
Spelar det någon roll om han är kastrerad eller ej?
Tänker att om jag får nån bockkilling så kanske jag ska kastrera honom och låta honom gå kvar som gårdskarl. =)
Söker och finner och vimsar runt en del...

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: BB-avdelning?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 12:40 »
Ha klart så du kan skilja dom åt ifall det behövs. Går det bra att ha dom i hop så ha det men i fall hon blir vilsen eller killingen inte kastar sej över ätandet till 100% så kan det vara bra att de får vara för sej själva i några dagar tills både killingen och mamman fattat vad det handlar om. Hon har ju inte gått killingkursen så de blir ibland lite förvånade över vad som hänt och behöver få lugn att komma in i mammarollen. Då är inte läge att börja snickra, mycket händigare att locka i väg dom med lite godis i lugn och ro. 
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser