Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd till dvärgget  (läst 4115 gånger)

trassla

  • Gäst
Fodermängd till dvärgget
« skrivet: 04 apr-16 kl 13:06 »
Jag funderar på att skaffa mig dvärggetter, men jag undrar hur mycket mat de ska ha/dag?
De ska ju inte äta speciellt mycket kross, pellets mm, men om man ger lite morot och äpple/dag, så skulle det väl inte göra något?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Fodermängd till dvärgget
« Svar #1 skrivet: 04 apr-16 kl 20:06 »
Ca 1,5 kg hö/dag/get, mineraler + salt, sly och grenar, friskt vatten. Frukt- och grönsaksavfall från hushållet kan du ge dem, morötter och äpple tycker de om. Kraftfoder ska de inte ha när de inte är högdräktiga eller ger di/mjölkas. Som jag skrev någonstans, blir dvärggetter lätt feta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fodermängd till dvärgget
« Svar #2 skrivet: 04 apr-16 kl 20:22 »
Jag har för mig att just dvärgisar till och med kan få överfodringsfång, som hästar?  Kanske bäst att du hälsar på några getter, och övar dig på att hullbedöma dem!  (FiasCo Farm)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fodermängd till dvärgget
« Svar #3 skrivet: 06 apr-16 kl 07:49 »
Den afrikanska dvärggeten är i sitt nigerianska hemland ett köttdjur, så ja, de lägger lätt på sig lite extra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser