Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektivare rörspis med luckor?  (läst 6814 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Effektivare rörspis med luckor?
« skrivet: 09 jun-09 kl 09:41 »
Hallå.
Har en rörspis (typ murad kakelugn) som har en helt öppen eldstad, d.v.s. att den saknar luckor. Den ger ju värme men den blir liksom inte så pass uppvärmd så de håller värmen någon längre tid.. Var inne hos grannen i vintras och han hade en, i.a.f. till det yttre, identisk rörspis som han hade satt in luckor i och den var många gånger effektivare när det gällde att hålla värmen. Eldade han på kvällen var den varm på morgonen, något som våran aldrig är hur mkt man än eldar, på sin höjd är den lite fes-ljummen dagen efter om man eldat en hel dag.

Kan luckor göra sådan skillnad eller är det kanske någon inre funktion som skiljer dem åt?

Pratade med en annan granne som är smed och han kunde göra en ram och ett par järnplåtsluckor till rörspisen om vi ville, men det vill ju till att det blir någon skillnad annars är det ju lite bortkastade pengar.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-09 kl 12:44 »
Vi har också en sån rörspis utan luckor, och nog upplever jag att den är varm rätt rejält länge efter. Eldar vi sent på kvällen är den säkert varm om man lägger handen på den morgonen efter. I vintras klarade vi oss utan elvärme helt och eldade den, järnspis i köket och kamin i sovrummet. Vi hade aldrig kallare än femton grader trots rätt kalla vinterdagar.

Men jag saknar luckorna ändå, man kan ju inte elda så där som man egentlligen ska elda i en rörspis (som ju egentligen har samma funktion som en kakelugn, minus kaklet). Som jag förstått ska man inte elda elda elda i den som vi gör nu, som i en öppen spis, utan tända en brasa och sen stänga luckorna och låta det brinna på lite sakta och sen putta igen spjället lite halvt.

Så kan du få luckor isatta tycker jag att du ska satsa på det, fast de kostar en hel del har jag sett...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 13:06 »
Det beror säker på draget, om man inte har luckor och spjäll som fungerar dåligt så försvinner mycket av varmluften till kråkorna.
Sen så är det onödigt att använda uppvärmd inomhusluft till förbränningen.

Särskilt onödigt är det att använda flera gånger mer luft än vad som egentligen behövs.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 20:23 »
Det är som Rakadero säger. Självklart ska du sätta i luckor. Rörspisens funktion kommer annars inte till sin rätt och risken att du eldar sönder den är överhängande.
Estetiken framför allt

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #4 skrivet: 09 jun-09 kl 22:35 »
Ja, det blir nog det. Ska kolla priset lite. Grannen (smeden) sa något om en flaska rom som betalning.. Var han seriös så är det ju ett överkomligt pris.. :) Ska kolla igen med honom så får vi se.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 16:03 »
Jo med luckor blir det effektivare. Du ska ha luckor av järnplåt som är stängda när du eldar (om du inte absolut vill titta på elden), och de ska ha justerbara små dragluckor, de små runda som på kakelugnar, innerluckorna alltså.

MED luckor kan du stänga spjället (till 90%), när det har brunnit ut, och då slipper du asklukten och det som alltid glöder på slutet.

MED luckor och dragluckor kan du styra lufttillförseln så att den blir lagom för elden, därav den höga verkningsgraden med luckor.

Troligen är din eldstad lite större i din gamla rörspis (typ 1850 ca), ännu effektivare är en mindre eldstad. Om du tycker det blir snyggt kan du ju minska den lite med några tegelstenar på sidorna, eller liknande arrangemang. Men det stör historiken förstås. Med liten (300x300 mm öppning) blir elden hetare, brinner med mindre sot, högre effekt och verkningsgrad, mindre vedåtgång, varmare ugn länge...

MVH
Valter
Rönninge
 :D

stinastina

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #6 skrivet: 03 okt-09 kl 17:32 »
Hej.

Jag har två rörspisar och jag skulle vilja ha luckor på dem men jag har ingen aning om vart man skall vända sig  för att få tag på någon som kan göra dem. Helst hade man ju velat ha luckor av glas så man kan se brasan också.
 
Så om någon har tips på vart man kan få tag på luckor i västra götaland vore det toppen!
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

enoenhalv

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Effektivare rörspis med luckor?
« Svar #7 skrivet: 25 nov-17 kl 13:59 »
Hur gick det med luckorna?

Hej.

Jag har två rörspisar och jag skulle vilja ha luckor på dem men jag har ingen aning om vart man skall vända sig  för att få tag på någon som kan göra dem. Helst hade man ju velat ha luckor av glas så man kan se brasan också.
 
Så om någon har tips på vart man kan få tag på luckor i västra götaland vore det toppen!
Luckor av glas låter ju jättefint, hittade du några luckor?


Är det f.ö någon som vet om det finns några risker med att "stänga igen" öppen spis, dvs om det medför för höga temperaturer som kan skada spisen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 7 användare (2 dolda)
Tli, Anders Flix, Mahok, Burn0ut, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser