Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tacka som stångar och stöter bort lamm  (läst 12203 gånger)

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
tacka som stångar och stöter bort lamm
« skrivet: 11 mar-09 kl 22:56 »
Hjälp.. Kom ut i fårhuset och ser mammam stånga sitt ena lamm så det bara flyger in i väggen..  Det andra lammet luktar hom på och verkar acceptera..
Vad ska jag göra?

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #1 skrivet: 11 mar-09 kl 22:58 »
Kan tackan stånga ihjäl sitt barn?
Är det fara för dens liv att ha ihop med henne?
Kan jag tjudra tackan och på så vis ge lammet lite hjälp?


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #2 skrivet: 11 mar-09 kl 23:01 »
Ja, tackan kan stånga ihjäl lammet. Sätt fast tackan så att hon bara kan ställa och lägga sig ner och har möjlighet att äta och dricka men, inte har möjlighet att lukta på lammet. Är det nyfödda lamm? Om hon inte accepterar lammet är det risk att ni får flaskmata det. Om det är nyfött är det viktigt att det får i sig råmjölk.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #3 skrivet: 11 mar-09 kl 23:09 »
Hon lammade vid halv fem.. Då fick bägge äta och hon verkade bry sig.. varit borta under kvällen och det var nu när jag kom hem ja såg att hon börjat stånga den ena..

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #4 skrivet: 11 mar-09 kl 23:11 »
Då tycker jag att du ska sätta fast tackan över natten. Det står lite mer om detta i andra trådar. Ska se om jag hittar.

Ulla Krull har bra tips i den här tråden, Lamning just nu längre ner på denna sidan.  www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=60731.0
« Senast ändrad: 11 mar-09 kl 23:13 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #5 skrivet: 11 mar-09 kl 23:13 »
ok ja jag hittade en tråd som de stod lite i.. men jag hade panik och kastade ut en egen..
ja jag ska nog ut och knyta fast henne.. Det är så hjärtskärande att se när hon är så dum med den..

Fast jag kkom på att vi kanske är lite lika tackan och jag.. Inte gillar barn  ;D
Var nog sista gången hon fick lamm

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #6 skrivet: 11 mar-09 kl 23:15 »
Hur ofta bör jag gå ut och se till att den lilla får äta i sig? Varannan timme?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 23:15 »
Du han svara innan jag ändrade ovan. Gissar på att det var Ulla Krulls tips du redan läst. Hoppas det ordnar sig med lammet. Det kan bli mycket jobb den första tiden men, det kan det vara värt för att slippa ett flasklamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 23:20 »
Ja nu har jag läst det.. Låter som det blir en lång natt.. Tur jag är van med nattarbete..

Hur mycke kyla tål det stackars lammet nu när det gick och blev tio grader kallt helt utan förvarning?

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #9 skrivet: 12 mar-09 kl 00:04 »
Nu sitter tackan fast.. Hon blev väldigt upprörd.. Sen höll jag i henne så dom fick äta lite.. Vilket gjorde henne ännu mer upprörd.
Hängde upp en värmelampa också.. Fast jag vet inte riktigt på vilket avstånd den ska vara.. Hänger ca 1,30från ströbädden..

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #10 skrivet: 12 mar-09 kl 09:38 »
Nu sitter tackan fast.. Hon blev väldigt upprörd.. Sen höll jag i henne så dom fick äta lite.. Vilket gjorde henne ännu mer upprörd.
Hängde upp en värmelampa också.. Fast jag vet inte riktigt på vilket avstånd den ska vara.. Hänger ca 1,30från ströbädden..

Värmelampan skall hänga minimalt 60cm från brännbart material,så du kan sänka den nästan en meter. Annars blir det inte mycket värme för de små.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #11 skrivet: 12 mar-09 kl 20:01 »
Hej!
Jag hade en tjurig tacka i januari som vägrade ge ett av lammen mat. Band upp henne till en början, hon slutade ialla fall att stånga bort lammet. Jag fick hålla tackan för att "lillan" skulle få äta.
Sen fick jag någon idé om att jag kanske skulle göra så att matandet var positivt för tackan. (För mycket klickerträning med hundarna kanske  ;))
Så jag matade med kraftfoder under tiden som "lillan" drack mjölk, bara så där 1-2 pellets i taget. Uppmärksamhet på lammet = godis. Stångning = slut på godis. Vet inte om det gjorde skillnad, vi fick ge mjölk i flaska sen men tackan var ialla fall inte elak mot lammet längre utan accepterade fullt ut att hon var i närheten.

Det finns ju folk som lyckats klicker-träna lamm - jag ska testa mer någon gång när jag får tid över...

Hälsning från Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #12 skrivet: 16 mar-09 kl 13:43 »
En grej du kan testa oxå är att du tar bort favoritlammet en stund, då får hon hålla till godo med "hatlammet" och ofta kan de då acceptera det. Gjorde denna grej senast i går på en av våra tackor. Tog favoritlammet och gick en trädgårdsrunda i vårsolen med den i famnen, när jag kom tillbaka en kvart senare stod "hatlammet" och diade :) fungerar inte alltid men kan vara en idé att prova. Ibland kan dock favoritlammet bli hatlamm istället men då har man ändå fått ett flasklamm, och tackan har fått en ny favvo...

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #13 skrivet: 16 mar-09 kl 21:04 »
Jaha, nu blir man väl hatad igen. Vi använder alltid "adoptionsgrind" till otillgängliga tackor. I stället för att binda och hålla på, så sticker hon ut huvudet genom grinden och äter ,dricker och är rätt nöjd. Det brukar fungera väldigt bra och till ett minimum av "passning". Om tackan (mot förmodan") inte tar sitt lamm efter ca. en vecka så så ger jag upp. (Det händer sällan). Adoptions grind finns hos Siltbergs att köpa men den går också lätt att göra själv.  ;)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #14 skrivet: 16 mar-09 kl 23:12 »
Jaha, nu blir man väl hatad igen. Vi använder alltid "adoptionsgrind" till otillgängliga tackor. I stället för att binda och hålla på, så sticker hon ut huvudet genom grinden och äter ,dricker och är rätt nöjd. Det brukar fungera väldigt bra och till ett minimum av "passning". Om tackan (mot förmodan") inte tar sitt lamm efter ca. en vecka så så ger jag upp. (Det händer sällan). Adoptions grind finns hos Siltbergs att köpa men den går också lätt att göra själv.  ;)

Inte blir du hatad hustran! Det bästa för alla är ju om lammet får vara hos och med sin mamma och dia. Tjurar tackan mot lammet så kan hon faktiskt få stå ut med adoptionsgrind några dagar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #15 skrivet: 18 mar-09 kl 13:38 »
Tackan kan nog stånga ihjäl ett lamm. Men det är kanske troligast att den dör av undernäring.

Jag brukar försöka med olika knep. Knåda lammen med varandra, knåda lammet mot tackan. Knåda lammen med efterbörd (rätt efterbörd).

Något som påfallande ofta har hjälpt mig är att släppa in vovven till tackan med lammen i en trång box. Det kan trigga moders/skyddsinstinkterna.

Man får dock vara mycket aktsam. Tackan kan bli så trängd att hon attackerar hunden. Exempelvis en förbannad gutetacka kan skada en hund svårt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #16 skrivet: 19 mar-09 kl 23:46 »
Tusen tack för alla tips och råd.. Och Jag TROR att det har gått vägen..  :D

Hade tackan fastsatt ihop med sina lamm i en lammkammare. Hon ville inte ge dom mat så jag var ut varannan timme och lät dom små äta.. Tackan började hyperventilera och sparka vilt varje gång lammen var på juvret.. Hon verkade livrädd för dom..
Sen efter några dagar släppte jag lös henne och hon var inte dum med dom men inte heller spec kärleksfull..
fick för mig efter en vecka gått att det kanske skulle vara skönt för henne att slippa ha sina barn inpå sig hela tiden och släppte ut dom bland dom andra lammen.. jag vet inte hur jag tycker det går..
Varje gång jag ser dom så vill hon inte låta dom dia.. men jag tror att hon ger dom när jag inte är där..Lammen busar och ser friska ut iaf.. Brukar gå in och hålla i tackan några gånger per dag ändå ifall att..

Frågan är hur man vet att dom får i sig tillräckligt med mat? Blir dom hängiga elle ligger dom bara döda en dag?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #17 skrivet: 20 mar-09 kl 12:40 »
Om hon inte låter någon av ungar dia skulle jag kolla juvret. Om det är nåt tjall där förstår jag henne.
snus? vad är priset på en pris?

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #18 skrivet: 04 apr-16 kl 20:20 »
Bra tips... Har nyss kommit in från ladan. Gotlandstacka (förstagångs) med tvillingar i hagen idag när jag kom hem där det ena lammet verkar något ofullgången och kunde ej resa sig själv. Efter ca 2timmar in med dem i ladan. Ingen förändring men tackan mycket hårdhänt med det svaga lammet som ännu ej diat. Fortsatte stånga och efter tips i tråden här band jag upp tackan och lyfte kleningen till spenen. Tackan var lugn och åt samtidigt, så det var inga större problem. Gnuggade lammet mot tackan och gnuggade lammen mot varandra. Kleningen fick dia i säkert 15min. Har lossat tackan nu och hon nosar på båda och allt är lugnt. Min erfarenhet är att de svaga individerna stryker med ändå till slut men vi får väl se. Kul att det fungerade så här långt ändå.

FridaLindås

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #19 skrivet: 05 apr-16 kl 16:55 »
Fortsätter på denna tråden.... Har en  finullstacka född 2014, alltså andra året hon får lamm. Förra året fick hon ett lamm. nu blev det trillingar, fick gå in o hjälpa de två sista ut. Tyckte hon tog hand om alla igår men idag ratar hon de två som kom ut sist. Knuffar bort dem och är stirrig. Ställer sig sällan upp o då får de ändå inte komma till. Inte ens favoriten. Gav dem faktiskt lite lammnäring på flaska nu i em. Har efterbörd kvar i en påse, funderar på om det kunde vara en idé att gno in dem lite på nytt. Vad säger ni? När jag försöker hålla henne sprätter hon bara med benen så fort lammen närmar sig. Tycker inte det känns som om hon har ont när jag tar på juvret. Ni som bundit era tackor, är de vana att ha grimma/ bli bundna? Våra är inte det... Hjälp!! Vårt första år med får! :o

olskvarn

  • Inlägg: 7
    • Blekinge
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #20 skrivet: 05 apr-16 kl 20:39 »
Mina har inte varit uppbundna förut. Får är grymt starka!! Stretar emot men när hon väl inser att hon är fast är det helt lugnt. Band upp så hon kommer åt foderhäcken. Mycket enklare att hjälpa lamm hitta spene etc när tackan ägnar sig åt att äta!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #21 skrivet: 05 apr-16 kl 21:08 »
De är inte vana vid att bundna, utan det är en åtgärd som man tar till när tackan inte vill ha ett eller flera lamm.

Grimma funkar inte så bra, halsrem fungerar bättre. Och allra bäst är en adoptionsgrind.

Bind tackan så att mat och vatten är inom räckhåll när hon står, och så att hon precis kan ligga ner.

Gå in många gånger per dag, och res tackan upp och hjälp lammen att komma till spenen. Vi är ofta två när vi gör det med en riktigt envist motsträvig tacka, en håller tackan, den andra hjälper lammen.

Om en annan tacka lammar precis nu, och bara får ett lamm, så går det försöka adoptera bort ett av lammen.

FridaLindås

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #22 skrivet: 09 apr-16 kl 09:39 »
Hon är fastbunden sen i tisdags. Äter o dricker bra. Knuffar fortfarande bort de 2 ratade lammen när de kommer nära huvudet men när favvisen vill äta passar de andra 2 på så de får i sig en skvätt. Stödmatat med lammnäring 1 gång på em varje dag. Hur länge kan man ha tackan fastbunden?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #23 skrivet: 09 apr-16 kl 11:28 »
Minst en vecka. Kanske lite längre om det är två som är ratade. Efter den tiden brukar den ratade lära sig att äta bakifrån och samtidigt som den godkände.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #24 skrivet: 09 apr-16 kl 13:10 »
Minst en vecka. Kanske lite längre om det är två som är ratade. Efter den tiden brukar den ratade lära sig att äta bakifrån och samtidigt som den godkände.

...Och avstå från att släppa loss för att prova! Då riskerar man att få lov att börja om från början igen...

Den längsta tid det tagit för oss med en tacka som trilskas med att ta till sig ett av lammen, är lite drygt två veckor.

Vi brukar stödmata genom att hålla fast tackan lite extra 3-4 ggr per dag, och inte ge flaska.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #25 skrivet: 21 apr-16 kl 20:32 »
Jag har samma bekymmer. En tacka som fått tvillingar men bara vill ha den ena. Först hade jag henne uppbunden i några dagar, men då såg hon ju lammen och var grymt sur när den ena skulle dia, så jag höll fast henne flera gånger om dagen så att han fick äta ordentligt. Sen hittade jag den här tråden och byggde igår en adoptionsgrind. Nu behöver jag inte göra någonting. Tackan står still och låter båda dia utan problem. Ska hon ändå stå fast i en hel vecka?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #26 skrivet: 21 apr-16 kl 22:09 »
Ja! Släpper man dem för tidigt, så får man ofta börja om, så bättre en vecka nu, än nästan en vecka nu, och ännu en vecka om det inte fungerat...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #27 skrivet: 22 apr-16 kl 17:53 »
När du sen släpper lös tackan så ska hon och lammen direkt ut i flocken med andra tackor och lamm. Då kommer hon att upptäcka att det finns ännu mer förhaltiga lamm, än hennes egna och hon tar hand om dom lättare då... 8) 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: tacka som stångar och stöter bort lamm
« Svar #28 skrivet: 23 apr-16 kl 12:24 »
Okej! Toppen, tack för svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare
xaelanar, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser