Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid tar kalvning?  (läst 37586 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Slidframfall
« Svar #20 skrivet: 11 feb-08 kl 09:09 »
Trist med slidframfall..  :-\
Det blir värre för varje kalvning och det är ärftligt, därför bör man ska inte behålla kalvar efter såna kor.

Håll koll på det nu så att det inte börjar glida ut mer o mer, o trycker på urinröret.

mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 16:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #21 skrivet: 11 feb-08 kl 12:30 »
Man kan visst behålla kalvar efter kor som får lite framfall..
jag har flera stycken avkommor till min ena ko...

o de har inte visat några sådana tendenser...

tror nog de viktigaste är att hålla djuren i lagom hull.. så de inte blir över feta... då har de lättare att få framfall o även andra problem tex svåra kalvningar... fertilitet osv..

detta gäller iallfall rödkullor o fjällkor.. med hullet alltså.. hur de är med köttdjur har jag ingen erfarenhet av..


Min ko har fram fall sista tiden i högdräktigheten... inte mycket men lite grann...


 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #22 skrivet: 11 feb-08 kl 12:40 »
Håller med gimskogen.Tycker inte det är ärftligt,tycker inte det ens behöver åter komma  på samma djur år efter år.Vet inte ens om det har med hullet att göra.Det bara förekommer ibland....
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #23 skrivet: 11 feb-08 kl 13:12 »
Ja våra kor är allt annat än feta i alla fall.

De hade samma förra året, men det var samma dag som och dagen innan kalvning så vi fattade inte då att det var framfall utan trodde att det vattenkalven på väg ut.

Är detta med framfall vanligare hos rödkullor? Jag menar, om vi har nu 2 och båda har det, jämfört med grannens ett antal 10-tals hereford varav endast 1 har det?
Självhushåll till nytta och nöje

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #24 skrivet: 11 feb-08 kl 15:22 »
Jag har sett det hos alla raser,kan inte tycka att det är vanligare på nån.Kanske vanlig SRB har det oftare i min lagård,men det är bara en känsla.....
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #25 skrivet: 11 feb-08 kl 15:30 »
Nä vanligt bland rödkullor är det inte, via haft kullorna i snart 15 år och jag har aldrig sett det på mina. Finns nog på dom flesta raser.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #26 skrivet: 11 feb-08 kl 16:05 »
Jag har sett det hos alla raser,kan inte tycka att det är vanligare på nån.
Det finns två raser som är kända för att ha en hög % slidframfall
och det är HEREFORD och Holstein (Lågland).

Knäppskallarna ?? (= Veterinärerna på Svenska Djurhälsovården) säger så här:
"Djur som har haft framfall bör slås ut och deras avkomma bör inte användas för rekrytering, eftersom det finns en viss risk för att problemet nedärvs."

Rosa tycker så här:
"Försiktighet i avel är smart och kan aldrig vara fel"  :P

Om man har flera kor och några har slidframfall men inte de andra;
finns ingen anledning att ta t.ex en tjurkalv efter dessa framfallskor till avel.

mvh Rosa  :)
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 16:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #27 skrivet: 11 feb-08 kl 19:21 »
Frågan är då, för oss som bara har två som båda verkar ha det, ska vi slakta dessa och skaffa nya (som kanske också har det visar det sig längre fram)?

Om man har flera kor och några har slidframfall men inte de andra;
finns ingen anledning att ta t.ex en tjurkalv efter dessa framfallskor till avel.

mvh Rosa  :)
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #28 skrivet: 11 feb-08 kl 19:47 »
ska vi slakta dessa och skaffa nya (som kanske också har det visar det sig längre fram)?

Det är just det som är problemet eller utmaningen med att vara djurägare  ;D

Vad vill man med sitt koinnehav och vad är det för ras man har,
är ju två styrande faktorer...

Ska man bara ha korna som hushållskor och slakta avkommorna eller
vill man göra nått bra för rasen och har målet ställt högt på att få fram avelsdjur ?

Vill man ha framfallskorna kvar och lägga på avkommorna efter dom bör man
vara noga med tjurvalet till sina kor,
och försöka försäkra sig om att tjurens mor inte hade slidframfall ( kräver att man hittar ärliga tjurförsäljare  ::) )

Tycker Rosa  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #29 skrivet: 11 feb-08 kl 20:21 »
Du får ju ta en sak i taget... :-[ vänta nu på kalvningen så ser du hur de går...  sen ser du ju hur korna mår o hur de artar sig...

Jag tror framfall är mer eller midre vanligt på de ganska många kor... även lågland, SRB o div köttras kor...
det är ju bara de att de flesta mjölkkor tex inte får så många kalvar vanligen ca 3 innan de slås ut...  och om man har lite fler djur och lösdrift på sina djur så ser man de ju inte lika lätt  efter som de kanske ligger i halmen i ligg hallen eller hur man  nu har det.. gäller ju naturligt vis både köt  o mjölkkor..

Jag är också övertygad om att de är likadant på kor som de är på fruntimmer... som fått barn... bäcken botten blir slapp ... men vi människor får ju lära oss att knip öva så vi inte skall få problem med framfall, hemoröjder o urinläckage..

Jag är då inte 100 övertygad om att  de är ärftligt..  vet att man ofta säger de samma o får osv.. men där är man ju så rädd för ev komplikationer så blir de de minsta "fel" så rekomenderar man slakt... en tappad tand= slakt, Lamningsförlamning= slakt, djur som mjölkar på hullet = slakt osv.

Visst det är små marginaler så därför gör man så för att vara 100 säker att inte få ev mer "problem i framtiden" o man satsar hellre på yngre nya förmågor..

O naturligt vis är de ju lika i effektiv köttproduktion... inte stora marginaler.. - de är de väl inte nånstans i lantbruket...

Men jag vill ialafall hävda att de är då inte många mjölkbönder som anser att ett mindre slid framfall i högdräktigheten är en utgångs orsak ur besättningen...

Man får ju helt enkelt ha bondförnuft...  du ser väl om korna verkar må bra... blir de väldigt mycke då är de ju en annan sak..

Som jag sa ovan .. de förekommer också på SRB kor efter de bästa elit tjurarna.. då korna blivit några år...  vissa år hade de andra år inte...

och jag har iallafall haft mina rödkullor sen 1995 o de är ganska ovanligt på mina... men har haft någon, även någon fjäll o en o annan SRB...

 


 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #30 skrivet: 11 feb-08 kl 20:27 »


Jag tycker det är jättevanligt med slidframfall,ser det flera gånger i månaden på min och andras djur.
Men ett lättare slidframfall innan kalvning är inte farligt,det trycker ju på en del...
Är det däremot bestående långt innan och kanske efter kalvning så är det en svaghet hos djuret som inte ska föras vidare.
« Senast ändrad: 11 feb-08 kl 20:34 av anders 67 »
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #31 skrivet: 12 feb-08 kl 11:59 »
Jag har en annan fråga om slidframfall, kan det förvärras av dålig fysisk kondition?
Vi har en ko som kom till oss i fjol från ett vanvårdsfall. Hon var då mager, smutsig och eländig, och hade inte fått mineraler osv. Då hade hon ganska rejält med framfall relativt långt innan kalvning, och vi tänkte egentligen ta bort henne pga det. Men av någon anledning blev hon ändå kvar, och i år har hon ännu inget framfall trots att det nu börjar dra ihop sig till kalvning.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #32 skrivet: 13 feb-08 kl 09:58 »

Jag tycker det är jättevanligt med slidframfall,ser det flera gånger i månaden på min och andras djur.

Och här är det precis tvärt om, ser det aldrig nu längre.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #33 skrivet: 13 feb-08 kl 10:32 »
Jag har en annan fråga om slidframfall, kan det förvärras av dålig fysisk kondition?
Magra djur brukar ju inte få slidframfall. Så det beror nog inte på det.

Men mögligt korn t.ex kan bilda östrogenliknande gifter som kan orsaka att   
upphängningsanordningen förslappas.

Det låter som en trolig orsak i fallet med vanvårdskossan.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #34 skrivet: 14 feb-08 kl 12:55 »
Nu har jag lyckats dokumentera fenomenet på bild. Är det någon kunnig person som kan tänka sig att titta på det och avgöra om det verkar vara framfall?

I går trodde jag verkligen det var dags, öppet flera centimeter, rosa och svullet. Men ingen kalv. I dag rinner det lite slem där bak så nu borde det väl vara på gång?
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 13:57 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #35 skrivet: 14 feb-08 kl 13:48 »
Jag vill inte lägga ut bilderna för allmän beskådan, men skickar dem gärna till någon som deltagit i diskussionen och är beredd att hjälpa mig göra en bedömning.

Vart är bilden? Kan inte ett skvatt om kor men är såå nyfiken...  ;)

/Dandelia
Självhushåll till nytta och nöje

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #36 skrivet: 14 feb-08 kl 19:34 »
Nu har jag lyckats dokumentera fenomenet på bild. Är det någon kunnig person som kan tänka sig att titta på det och avgöra om det verkar vara framfall?

I går trodde jag verkligen det var dags, öppet flera centimeter, rosa och svullet. Men ingen kalv. I dag rinner det lite slem där bak så nu borde det väl vara på gång?

du skrivet öppet flera cm...

du menar antar jag slid öppningen men de är ju inte den som avgär om kalvningen är på gång.. utan de är livmodershalsens öppning.. fick man ju lära sig då man själv blev mamma..

Att slid öppningen är öppen när korna ligger ner är ju inte ovanligt...

du får gärna maila mig bilden om du vill..

gimskogen@tyfonmail.se

att del är lite slemmigt är inte ovanligt på dräktiga kor.. o har de fram fall så är de ofta de också..

det säkraste tecknet på att de snart är klavningpå gång är korsbanden.. senorna som vi säger här hemma.
man ser att kossan blivit slapp runt svans roten.. man kan ibland se att själv a korset är slappt...

Korsbanden sitter mellan svansroten o bärbensknölarna heter de  på häst... man kan säga sittbenben på människa..  när kon skall kavla så blir de slappa så de nästan inte syns.. annars är de som "åsar" från svans roten ner till "sitt benen " ...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: slidframfall
« Svar #37 skrivet: 14 feb-08 kl 21:37 »
I går trodde jag verkligen det var dags, öppet flera centimeter, rosa och svullet. Men ingen kalv. I dag rinner det lite slem där bak så nu borde det väl vara på gång?

Det blir slembildning som rinnner när det är ett slidframfall också.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #38 skrivet: 14 feb-08 kl 22:54 »
Tack gimskogen och Rosa, har skickat er bilder!

Det är våra första kor och vår andra kalvning så det är ju mycket att lära. Ja, jag menade slidöppningen men så som de ser ut i år (så öppna så långt innan kalvning) såg de absolut inte ut förra året, då märktes inget förrän samma dag. Kanske att vi (jag) inte var lika observanta då i och för sig. De går på lösdrift och det är sambon som sköter rengöring, fodring och vattning så jag har inte så mycket att göra med dem annars.

Men tyckte faktiskt att den ena kon hade släppt korsbanden förut i dag. Eftersom den andra inte gjort det syntes det tydligare eftersom man kunde jämföra hur det såg ut innan. Hur långt kan det vara kvar då tro?

Nä, dags för en sista kvällstitt ut i ladugården...
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Hur lång tid tar kalvning?
« Svar #39 skrivet: 15 feb-08 kl 00:50 »
Lite mörka bilder men visst ser det ut som dina kor har slidframfall.

Slidframfall börjar ju som små tennisbollar men brukar bli större o större för varje kalvning.
Här en utlänskbild av ett lite större slidframfall, är dom så här stora så måste man nåla eller sy igen..

« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 00:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser