Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stygga hönor! Nån speciell ras på tupp för att styra upp gruppen??  (läst 1463 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
Imorse när jag klev i hönshuset fick jag syn på en förskärcklig händelse!!😓
 (vill inte gå in på detaljer)

Jag har Lohman höns blandat med Brahma hönor. Jag vet att Lohman är tuffa och kan vara riktigt stygga.

Nu behöver jag en tuff tupp som kan styra upp damerna i hönshuset!

Spelar det någon roll vad för typ av ras på tuppen? Vad för ras bör jag välja???

Postat med Alternativ.nu´s app


Gamina

  • Inlägg: 914
Det är ju svårt att svara när man inte vet vad som hänt men en spontan tanke är att se till att skaffa en stabil vuxen tupp. En ungtupp riskerar att få på moppo han också.
Genbank för Gotlandshöns

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
Gäller det Lohmanhöns så finns det ingen tupp som kan styra upp dem. Risken finns att tuppen också får stryk. Har haft Lohman och de var förskräckligt elaka.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
Förstår inte alls. Jag har lohman. De är helt underbara. Tillgivna och så tama. Och visst. Lite viktiga med att visa sin rang över ungdomarna. Men så fort de blivit vuxna och börjat värpa går de ihop. Och stor tuppen älskar de. Han kom till dem efter 2 månader med en annan tupp som var för aggressiv för att få mitt gillande. Och översexuella
Köpte fem nya lohman i oktober och de är oxå jätte tama och trevliga. En ny tupp har vuxit upp av lohman ägg befruktad av Åsbo nånting annat tupp och han funkar fint ihop med dem oxå.
Har dessutom två faverolle en Åsbo höna ( högst rang) och en massa bland avkommor. Inga problem alls med att de skulle vara elaka. Och alla går tillsammans huller om buller. Stora och små.
Ullish

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
Du måtte ha en taskig linje av lohmann.. de jag har är tama..snälla.. äter ur handen och visar inga aggressiva beteenden överhuvudtaget.. Jag har fått massa beröm från folk som köpt lohmann av mig över hur trevliga hönsen är.. Hade de vetat om hur lohmann hönsen var så skulle de bara köpt såna brukar de säga..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser