Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber installation - ska man eller ska man inte?  (läst 9937 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #20 skrivet: 20 okt-17 kl 22:33 »
det handlar om att fundera nogsamt på hur man vill ha det.
Det funkar riktigt bra att köra mobilt under förutsättning att det inte är trångt i luften eller att det är väl utbyggt där man bor.
Sedan kan man ta en funderare på vad man är beredd att betala per månad för detta.

Fibern är väldigt säker och ligger sällan nere. När vi fick det så valde vi den lägsta möjliga hastigheten och den var juh snabb. Men det blev tvångsuppgraderat till 100 mbit tror jag eller var det obegränsat.m
Med tre i hushållet som sköter allt via nätet och tittar på det ena eller det andra så är det skönt att det inte laggar som det kunde göra över mobilen.

Jag sitter den omständigheten att jag kan köra över båda i dag och hemma är fibern att föredra.

Men, det beror helt och hållet på vilka nätvanor du har och kommer att skaffa dig.
Fördelen med att få det gjort är enorm.
Du höjer husets värde med investeringen och tyvärr sänker du det i betydligt högre takt när duinte drar fram det.
Det är inte orimligt att det kostar det dubbla eller det tredubbla om du vill ha det i framtiden.
Samt att det är betydligt lättare att få erforderliga markägartillstånd när alla ändå är i farten.
Tänk även på att det kan bli ruskigt dyrt beroende på geografin eller om din slang måste korsa vägar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #21 skrivet: 20 okt-17 kl 22:36 »
Jag som är så nöjd med det mobila... Jag vet inte hur ni lyckas göra av med mer än 50GB surf i månaden? För mig är det en omöjlighet... Ja ser på Netflix en timme eller två innan ja lägger mig varje dag, och har ändå långt kvar till dessa mängder. Bor ni vid datorn/tv:n?  ;D


Jag skulle tro att vi i hushållet drar omkring 200 GB eller mer.
Vi ser en del HD-tv och film. Mest för att vi kan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #22 skrivet: 20 okt-17 kl 22:39 »
Jag som är så nöjd med det mobila... Jag vet inte hur ni lyckas göra av med mer än 50GB surf i månaden? För mig är det en omöjlighet... Ja ser på Netflix en timme eller två innan ja lägger mig varje dag, och har ändå långt kvar till dessa mängder. Bor ni vid datorn/tv:n?  ;D
Med tanke på att datorn är mitt jobb (nästan helt) så ja jag bor där 8-15 timmar om dagen och många stora filer varje dag.
Sen är vi två också. Det va precis att 200gig räckte förra månaden.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #23 skrivet: 21 okt-17 kl 12:27 »
:D...Man får ställa sig frågan vad man ska ha det till...Ytterligare en kostnad som bygger på övriga kostnader...Hinner man verkligen utnyttja bandet tro...Finns det inget vettigare att göra än att glo på TV...Låta övrigt förfalla bara man kan glo på TV genom bandet  :D... Ska man betala för ett band dom gräver ner och sedan grundavgift sedan kostnader för eventuell operatör...Rimliga är väl att bandfirmorna bekostar bandet då efter förfrågan om man vill ha det... Annars verkar det som dom yngre surfar med mobilen och jag tror inte dom har mobilen bunden till ett band....Bunden till ett band som ligger i jorden...

Du verkar ha missförstått hela grejen totalt. Vad betalar du per månad idag för begränsad surf och telefoni? Jag kan lova att du halverar den kostnaden, minst, genom att installera fiber! Förutom att få en mycket god driftssäkerhet och pålitlighet med fibern, så SPARAR du stora slantar varje månad eftersom fibertjänsterna är överlägset billigare än trådlösa eller kopparbundna leveranser.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #24 skrivet: 21 okt-17 kl 12:32 »
Du verkar ha missförstått hela grejen totalt. Vad betalar du per månad idag för begränsad surf och telefoni? Jag kan lova att du halverar den kostnaden, minst, genom att installera fiber! Förutom att få en mycket god driftssäkerhet och pålitlighet med fibern, så SPARAR du stora slantar varje månad eftersom fibertjänsterna är överlägset billigare än trådlösa eller kopparbundna leveranser.


Det är en sanning med modifikation.
Det finns klara nackdelar med fibern då den begränsar ens rörlighet, den stora besparingen kommer först när man använder stor del av det tillgängliga utbudet.

Vi har faktiskt en högre kostnad för tillgången till internet med fibern än innan när vi bara körde mobilt.
För det mobila finns juh kvar och det kan vi inte leva utan.

Man måste även se till de egna behoven och de som man kan förvänta sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #25 skrivet: 21 okt-17 kl 12:38 »
den stora besparingen kommer först när man använder stor del av det tillgängliga utbudet.

Vi har faktiskt en högre kostnad för tillgången till internet med fibern än innan när vi bara körde mobilt.

I vårt fall är det precis tvärtom, så det låter ju märkligt? Vi har enbart 100/100 MB surf och enkel IP-telefoni, och detta kostar mindre än 30% av vad vi gav för hemtelefoni i kopparkabeln samt mobilt bredband. Skulle vi däremot köpt tex även TV via fibern hade det blivit väldigt dyrt i månaden.

Det låter väldigt konstigt att surfen var billigare med mobilt bredband än fast fiber? Alla vittnar ju om samma sak som vi har glädjen av att numera uppleva, dvs kraftigt sänkta omkostnader för internet o telefoni då man har fiber.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #26 skrivet: 21 okt-17 kl 16:09 »
I vårt fall är det precis tvärtom, så det låter ju märkligt? Vi har enbart 100/100 MB surf och enkel IP-telefoni, och detta kostar mindre än 30% av vad vi gav för hemtelefoni i kopparkabeln samt mobilt bredband. Skulle vi däremot köpt tex även TV via fibern hade det blivit väldigt dyrt i månaden.

Det låter väldigt konstigt att surfen var billigare med mobilt bredband än fast fiber? Alla vittnar ju om samma sak som vi har glädjen av att numera uppleva, dvs kraftigt sänkta omkostnader för internet o telefoni då man har fiber.

För att det inse skall låta det minsta lilla märkligt i dena öron så kräver det att man försöker se andra människors situation, för tackolov så är vi inte gjutna i samma form.
Man är olika och har helt olika förutsättningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #27 skrivet: 21 okt-17 kl 17:12 »
Om teknik- och samhällsutvecklingen fortsätter i samma riktning som hittills kan man tänka sig att mer och mer ska göras över nätet. Som nån sa så blir 4G sämre när många ansluter sig till en mast. Priset för fiber brukar vara lägre när många ansluter sig samtidigt. Därför tror jag att det är bra att passa på när man får chansen.


Å andra sidan, tänker man bo länge, har bra 4G-täckning, inte behöver nätet så ofta och inte tittar på video över nätet och inte har fast telefon kan man väl låta bli.


Vi fick fiber och slapp därmed långsamma ostadiga 4G-kopplingar, släppte teleabonnemanget för fast telefoni och fick via fibern för 50 kr/mån, en besparing på över 100 kr/mån bara där. Med att vi nu slipper ett extra 4G-abonnemang för internet hemma sparar vi faktiskt pengar och har fantastiskt bra tillgång till internet. Nu är det snarare vårt lokala nätverk som sätter stopp än sladden till resten av världen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #28 skrivet: 21 okt-17 kl 18:19 »
Har usel mobiltäckning och kopparkabelns sista kilometer (enbart till min fastighet) var så dålig att det ibland gick flera veckor utan telefon. Nappade dörför direkt när fibern kom hit för 10 år sedan. Absolut nöjd.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #29 skrivet: 21 okt-17 kl 18:36 »
Jag är först ut på kopparlinan, har klarat mej ypperligt på det minsta abonnemanget med Telia ADSL....men jag har småbarn som snart kommer äta bandbredd (om jag inte kan lura dom). Därför kommer jag inom kort få fiber i huset. Men om jag ska koppla in mej direkt är ännu inte utrett. Men framtiden verkar inte vara via kopparlinan...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #30 skrivet: 21 okt-17 kl 21:13 »
För att det inse skall låta det minsta lilla märkligt i dena öron så kräver det att man försöker se andra människors situation, för tackolov så är vi inte gjutna i samma form.
Man är olika och har helt olika förutsättningar.

Jo, det är jag tacksam för.  ;)
Men prislistorna från de olika internetleverantörerna är väl desamma oavsett om man är Vild eller man är lugn och tam? Eller menar du att de har en högre tariff åt just dig?? Det låter intressant minst sagt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #31 skrivet: 21 okt-17 kl 21:16 »
Har fått erbjudande om att installera fiber till en skogsfastighet.
Vad tror ni är detta något man behöver i framtiden eller klarar man sig utan?

Enligt flera olika mäklarfirmor som jag talat med om denna fråga, så stiger värdet på fastigheten med minst det femdubbla emot vad själva installationen kostar för fiber. Med andra ord så sparar man inte enbart slantar på kort sikt, värdehöjning av fastigheten tillkommer.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #32 skrivet: 21 okt-17 kl 21:59 »
Enligt flera olika mäklarfirmor som jag talat med om denna fråga, så stiger värdet på fastigheten med minst det femdubbla emot vad själva installationen kostar för fiber. Med andra ord så sparar man inte enbart slantar på kort sikt, värdehöjning av fastigheten tillkommer.

Man ska ju också tänka på var man bor...I ett villaområde kan jag tänka mig att det kan vara en fördel...Har ju inte så mycket att göra än att glo på TV.... Spela spel... Men på landsbygden är situationen en helt annan... Där är ju frågan hur man ska hinna med det hela... Som sagts hur ska folk kunna dra ett bredband efter sig i mobilen  :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #33 skrivet: 21 okt-17 kl 23:28 »
Jo, det är jag tacksam för.  ;)
Men prislistorna från de olika internetleverantörerna är väl desamma oavsett om man är Vild eller man är lugn och tam? Eller menar du att de har en högre tariff åt just dig?? Det låter intressant minst sagt.

Nu går du in på persondiskution, dock är det inget som förvånar mig.
Jag har en annan syn på saker och ting, vilken är som en vagel i ögat på dig.
Du får helt enkelt lita på att vår kostnad för internetanslutningen har blivit dyrare när vi kopplade in oss på fibern.
Främst då vi inte kunde släppa på den mobila möjligheten.

Tariffen skiljer mellan bolagen och hur fibernätet ägs lokalt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #34 skrivet: 22 okt-17 kl 16:50 »
Nu går du in på persondiskution, dock är det inget som förvånar mig.
Jag har en annan syn på saker och ting, vilken är som en vagel i ögat på dig.
Du får helt enkelt lita på att vår kostnad för internetanslutningen har blivit dyrare när vi kopplade in oss på fibern.
Främst då vi inte kunde släppa på den mobila möjligheten.

Tariffen skiljer mellan bolagen och hur fibernätet ägs lokalt.

Gör jag??? Var diskuterar jag person?
 Min fråga kvarstår: Hur kan leverantörerna ha en speciell tariff åt just dig? Det står ju var och en följare av tråden fritt att googla runt och finna att de har samma pris överallt, till alla, om fibern är inkopplad. Det är detta du kan besvara med länkar eller dokument.

Ja, tariffen skiljer mellan olika bolag. Men nej, hur fibernätet ägs på lokal nivå ändrar absolut inte på konsumentens pris ifrån leverantören. Om inte ni lyckats skriva in något väldigt komplicerat och ogenomtänkt i tex en ekonomisk förening?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #35 skrivet: 22 okt-17 kl 22:35 »
Om du får ett rimligt erbjudande om fiberanslutning så är det inget att fundera på. Vi har haft vår fiber i tre år nu. Tjänar snabbt in det jämfört med alternativen eftersom tjänsterna (internet,TV, telefon) blir så mycket billigare per månad. Mobilnäten fungerar visserligen bra men begränsas av att på landsbygden byggs inte så tätt med master så man kan få bra datahastighet.

Även vår granne som är över 80 år och aldrig använder internet har dragit in fiber i två hus. Han ser det som ren investering för framtida ägare.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #36 skrivet: 22 okt-17 kl 22:42 »
Gör jag??? Var diskuterar jag person?
 Min fråga kvarstår: Hur kan leverantörerna ha en speciell tariff åt just dig? Det står ju var och en följare av tråden fritt att googla runt och finna att de har samma pris överallt, till alla, om fibern är inkopplad. Det är detta du kan besvara med länkar eller dokument.

Ja, tariffen skiljer mellan olika bolag. Men nej, hur fibernätet ägs på lokal nivå ändrar absolut inte på konsumentens pris ifrån leverantören. Om inte ni lyckats skriva in något väldigt komplicerat och ogenomtänkt i tex en ekonomisk förening?

Jo, vissa kommunala nät har faktiskt en nätavgift, som du aldrig blir av med. Plus abonnemangskostnaden... Vilket gör det dubbelt så dyrt. Te.x. min kommun, Örnsköldsvik, som har Övik-energis lokala fibernät, där man måste betala nätavgift samt abonnemang. Helt vansinne och vidrigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #37 skrivet: 22 okt-17 kl 22:54 »
Gör jag??? Var diskuterar jag person?
 Min fråga kvarstår: Hur kan leverantörerna ha en speciell tariff åt just dig? Det står ju var och en följare av tråden fritt att googla runt och finna att de har samma pris överallt, till alla, om fibern är inkopplad. Det är detta du kan besvara med länkar eller dokument.

Ja, tariffen skiljer mellan olika bolag. Men nej, hur fibernätet ägs på lokal nivå ändrar absolut inte på konsumentens pris ifrån leverantören. Om inte ni lyckats skriva in något väldigt komplicerat och ogenomtänkt i tex en ekonomisk förening?

Jag säger fortfarande att du diskuterar person då du vill att jag redovisar min kostnad.
Och varför jag skulle ha en speciell tariff.
Jag tänker inte redovisa det för dig eller någon annan.

Dock kvarstår att med fibern inkopplad så steg vår kostnad för internet.
Detta då vi inte släppte på den mobila delen som är av yttersta nödvändighet.
Detta har jag redan nämt i tidigare inlägg, men du var kanske hindrad att läsa och förstå detta pga ludd framför ögat?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #38 skrivet: 23 okt-17 kl 08:22 »
Ja du ska ansluta din fastighet.
I vår socken startade vi en ekonomisk förening som i dag äger nätet. vi har ett avtal med IP only som sköter nätet.
Nätet är ett öppet nät vilket innebär att du har möjlighet att skriva avtal med valfri leverantör och avtala om egna villkor med leverantören (detta är principen)

Detta gäller för de som har valt att stå utanför huvudavtalet som föreningen slöt med Com Hem. så vitt jag vet så slöt alla 160 avtal med Com Hem. Det är tveksamt om någon annan leverantör vill sluta avtal med enskild kund

Anslutningen kostade 17.000:- fritt grävt fram till stugknuten
Jag betalar i dag 1030:- per kvartal för TV, Internet och fast telefon, tillkommer samtalsavgift. inga andra kostnader.
Det är upp till föreningen att sluta avtal med leverantör. beroende på föreningens förhandlingsförmåga varierar priset till leverantör, för oss Comhem, mellan olika föreningar.

Jag funderar i dag på att ansluta mitt fritidshus och flytta dit. Även det huset ligger utanför mobilens täckningsområde.
Anslutningskostnaden är i dag 34.000:- plus grävning och nedläggning av fibern från närmaste anslutningspunkt.

Jag ångrar i dag att jag inte anslöt även fritidshuset. Mitt råd är att ANSLUT NU

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #39 skrivet: 23 okt-17 kl 10:22 »
Jo, vissa kommunala nät har faktiskt en nätavgift, som du aldrig blir av med. Plus abonnemangskostnaden... Vilket gör det dubbelt så dyrt. Te.x. min kommun, Örnsköldsvik, som har Övik-energis lokala fibernät, där man måste betala nätavgift samt abonnemang. Helt vansinne och vidrigt.

Man lär sig något nytt varje dag i livet. Detta är ju helt sjukt! Finns ingen EU-regel eller liknande som säger att detta snedvrider för individen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser