Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstår hönapöna?  (läst 1613 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Förstår hönapöna?
« skrivet: 09 okt-17 kl 20:26 »
Äntligen står hönsgården färdig! Men förstår hönapöna att de kan gå ut genom den öppna lilla luckan? Tidigare har de gått ut i trädgården via stor dubbeldörr men vill nu som sagt att de är i hönsgården istället. Listar de ut att de kan gå ut via luckan, tror ni? Blir orolig att de sitter och väntar på att dörrarna ska öppnas och därmed blir innesittande hela dagarna  :-\

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Förstår hönapöna?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-17 kl 21:37 »
Kan du kanske lägga något gott där, som en litet spår av mat genom luckan och ut? Du kan behöva göra det ett par gånger innan det funkar dock.

Ska erkänna att jag inte har höns, men jag hade tänkt skaffa och ovanstående skulle jag testa först om jag var i samma situation.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Förstår hönapöna?
« Svar #2 skrivet: 09 okt-17 kl 21:38 »
Om de kan  se utevärlden och marken genom luckan har  jag svårt att tro att blir problem. Jag menar, om du inte har något specialsystem med lucka högt upp som de måste gå på stege upp till.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Förstår hönapöna?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-17 kl 17:31 »
Äntligen står hönsgården färdig! Men förstår hönapöna att de kan gå ut genom den öppna lilla luckan? Tidigare har de gått ut i trädgården via stor dubbeldörr men vill nu som sagt att de är i hönsgården istället. Listar de ut att de kan gå ut via luckan, tror ni? Blir orolig att de sitter och väntar på att dörrarna ska öppnas och därmed blir innesittande hela dagarna  :-\

Byggde in deras lucka ut så att inte vinden skulle blåsa rätt in. Nu måste de svänga åt höger när de går ut, tog en hel vecka att få dem att fatta hur och att de kunde gå ut. satte en spegel så när de tittade ut ur luckan såg de en höna, sig själva, och blev nyfiken och klev ut i lilla hallen och såg då att det gick att gå ut. Tuppen var lite mer korkad och skulle slåss med sin spegelbild så jag fick ta bort spegeln igen, men nu började några förstå och de andra lärde sig av dem. fick hjälpa dem ut första dagen och in
Nu funkar det som om de aldrig haft en annan ingång. Tålamod måste man ha
Ullish


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser