Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?  (läst 16478 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #60 skrivet: 02 okt-17 kl 21:02 »
Bolaget själva säger att det kan komma höras från vindsnurrorna om vinden ligger på mot min bostad

Åk till vindkraftverk i närheten och lyssna! Gör det gärna flera gånger och olika tider på dagen: morgon, middag, sent på kvällen. När det blåser och när det är vindstilla.

Då får du en egen uppfattning. Det är nog bäst för dig själv.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #61 skrivet: 02 okt-17 kl 21:59 »
Bolaget själva säger att det kan komma höras från vindsnurrorna om vinden ligger på mot min bostad

 De har nog lärt sig att det finns folk som ska ha ersättning om de ens kan misstänka sig höra ett verk. Och därför säger de rak upp och ner att det kan höras

 

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #62 skrivet: 03 okt-17 kl 05:22 »
Hur mår djur som vistas i vindkraftområdet...  :-\

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #63 skrivet: 03 okt-17 kl 07:54 »
Hur mår djur som vistas i vindkraftområdet...  :-\
Om de inte mår bra av aTT vara där så hoppas jag  de är kapabla att flytta nån km...

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #64 skrivet: 03 okt-17 kl 09:21 »
Ni tycker alltså att jag inte ska vara orolig. Ont i magen- 80 snurror år öst och 40 vindsnurror åt väst. Närmast snurra är 4 km bort fågelvägen genom skogen å över en myr.

Du behöver inte vara orolig för dessa snurror, 4 kilometer kan du inte höra dem på.

Det du kan vara orolig för är att de byggs fler snurror i framtiden, närmare dig.
Är det redan verk i närheten kommer argumenten om störningar väga mycket mindre i framtiden. Markägarna är kåta på inkomsterna, en enda snurra kan ge 150.000 kr i arrendeinkomster per år. Inte konstigt att de är så angelägna om att bygga.

Det är en märklig ekonomi. Markägare som nästan aldrig bor på platsen får bygga industrier som stör och oroar folk och djur. Själv blir de bara berikade ekonomiskt, inte drabbade på något sätt. Vindkraftsbolaget tjänar också på det genom att sälja elen. Där sitter du i din stuga sen och betalar för el som förstör din närmiljö. Snurrigt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #65 skrivet: 03 okt-17 kl 12:33 »
Även om det inte kommer höras och störas så är det här ett område jag brukar åka skidor och promenera i....

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #66 skrivet: 03 okt-17 kl 15:35 »
Även om det inte kommer höras och störas så är det här ett område jag brukar åka skidor och promenera i....

Jättebra! Då verken är färdigmonterade så finns det fantastiskt finfina vägar under dem och mellan dem osv. Med snö på så blir de väl de finaste skoterlederna norr om Dalälven?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #67 skrivet: 03 okt-17 kl 16:36 »
Det kommer vara ett säkerhetsavstånd på minst 500 meter så kommer inte kunna ta mig förbi de 80 verken. Detta med anledning av iskastning, is på vindsnurrorna som kan kastas i väg i full fart från 180 meters höjd är inte så kul att få i huvud.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #68 skrivet: 03 okt-17 kl 17:51 »
Aha, det var nåt annat det än här nere där det inte är något sådant förbud.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #69 skrivet: 03 okt-17 kl 19:14 »
Felaktigt dragna skruvar var ju också felet när ett stort vindkraftverk i Småland föll för snart två år sedan.
https://www.vetlandaposten.se/article/manga-fel-begicks-vid-haveri/
Man får hoppas de lärt av sina misstag och inte gör om felet på nya kraftverk som monteras


Haverikommissionens rapport är läsvärd. http://www.havkom.se/assets/reports/RO2017_01-Slutrapport-Lemnhult.pdf

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #70 skrivet: 03 okt-17 kl 19:19 »
Hittade några bilder på det havererade verket på Hemsön.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #71 skrivet: 07 okt-17 kl 10:18 »
Besökt en park. På två kilometer avstånd hörs de åtminstone, som ett flygplan som ska passera men aldrig kommer förbi och inne i parken lät det väldigt blåsigt. Vet fortfarande inte hur det är på fyra kilometer.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #72 skrivet: 07 okt-17 kl 20:25 »
Jag vill verkligen vara positiv och hoppas verkligen att jag inte kommer störas av vindkraftparken men det är skillnad att besöka en park under ett par timmar en dag och att bo intill den dygnet runt och jag är rädd att tystnaden som nu är kommer försvinna...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #73 skrivet: 08 okt-17 kl 08:31 »
Kollade du i vilken vindriktning du var när du besökte

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #74 skrivet: 10 okt-17 kl 08:31 »
Molnen gick mot vindkraftverken.... och då stod jag på 3-4 km ifrån dem. De hördes tyvärr då med. I det här faller står de uppe på ett berg med en sjö emellan och sedan väg och villor där jag stod. Boende jag pratade med tycker också att vindsnurrorna låter mycket.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #75 skrivet: 22 okt-17 kl 11:34 »
hur mycket har MW med ljud och buller att göra. De verk som ska byggas är Vestas V136 3,6MW, navhöjd 112m

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #76 skrivet: 27 okt-17 kl 21:49 »
En annan fundering, märke på snurrorna- vad har de för betydelse för bullernivåer?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #77 skrivet: 28 okt-17 kl 10:07 »
Uppenbarligen har märke eller MW betydelse, eftersom du är den första jag har hört som kan höra snurrorna på hela 2 km avstånd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #78 skrivet: 28 okt-17 kl 14:14 »
Ett fall jag har hört talas om där ett vindkraftverk har bullrat mer än vanligt var ett 600 kW Vestasverk någonstans i Härnösandstrakten (kan ev ha varit det första stora verket på Vårdkasen), som byggdes för drygt 20 år sedan.  Det visade sig att två av de tre löphjulsbladen gav ett onormalt visslande ljud ifrån sig då de passerade tornet.  Efter en tids utredningar visade det sig att det var fabrikationsfel på bladen - ytskikt som började flagna av och orsakade oljudet. Tillverkaren bytte bladen på garantin och sedan lät det som alla andra liknande verk.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Erfarenhet att bo intill vindkraftpark?
« Svar #79 skrivet: 28 okt-17 kl 20:55 »
De som bullrat har varit Siemens och något annat märke. Vestas vet jag inte om jag varit i närheten av. Bolaget säger att vestas är tystare än de ovanstående märkena. Men känner att bolaget kanske inte är helt objektiva. Jag har varit på ett ställe där det bara var en snurra- den hörde jag inte på 2 km avstånd. Ska kolla upp vad det var för märke


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser