Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggning möjlig? Bara två fastigheter efter Vattenfalls trafo  (läst 7688 gånger)

Skogsola

  • Gäst
 Inte det minsta. Elmätaren vet inte alls vad som händer bakom den. Men man måste ha en elmätare som vet skillnad på in och ut. Börjar man sända ut el på nätet innan mätaren är bytt så kan man få betala för det som man sänder ut.
  Kabeln du pratar om är om man vill lyxa till det och kunna titta på sin telefon för att se hur anläggningen går.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
OK, har pratat med en tredje installatör och det verkar vara juridiskt finlir i den högre skolan.
Det är inga fysikaliska begränsningar utan Skatteverkets nya regler från 2018-01-01:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/365986.html?date=2017-12-20&q=202+492055-17
Där slår de fast följande:
Citera
Om solcellerna är placerade på den delen som är näringsfastighet, t.ex. en ekonomibyggnad, ska inkomsterna från försäljning av el beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Uttag av el som förbrukas i privatbostaden på en lantbruksenhet ska också tas upp som näringsinkomst. Avdrag för värdeminskning och reparation och underhåll får göras i näringsverksamheten. Avdrag görs antingen enligt byggnads- eller inventariereglerna, se Skatteverkets ställningstagande ”Solcellsanläggningar på näringsfastighet”, 2014-11-12, dnr 131 622261-14/111.
Vi planerar(de) att sätta solcellerna på ladan (=ekonomibyggnad) på gården (taxeringskod 120 = lantbruksenhet, bebyggd). Detta gör att elen produceras i gårdens näringsverksamhet och skall alltså beskattas. Detta är något som EON och Vattenfall tolkar att de måste köpa all el av oss. Vi kan dock lyfta momsen på installationen, men inte få RUT eller bidrag för installationen.

Om vi sätter samma anläggning på mangårdsbyggnaden (= taxerat som privatbostad) så gäller:
Citera
Om solcellerna är placerade på den delen som är privatbostadsfastighet, ska inkomsterna från försäljning av el beskattas som inkomst av kapital. Beskattning sker endast för den delen av de sammanlagda inkomsterna från privatbostaden som överstiger 40 000 kr.
Då sitter anläggningen utanför näringsverksamheten på gården och allt är OK enligt installatörerna.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Det är viktigt att skilja på elinstallation
Och hur skatter och regler ser på det...
Jag pratar enbart om elinstallation...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hur håller du reda på idag vilken del som är privat eller på företaget?
Du vet väll att du får göra avdrag för elkostnaden på företaget?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
OK, har pratat med en tredje installatör och det verkar vara juridiskt finlir i den högre skolan.
Det är inga fysikaliska begränsningar utan Skatteverkets nya regler från 2018-01-01:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/365986.html?date=2017-12-20&q=202+492055-17
Där slår de fast följande:Vi planerar(de) att sätta solcellerna på ladan (=ekonomibyggnad) på gården (taxeringskod 120 = lantbruksenhet, bebyggd). Detta gör att elen produceras i gårdens näringsverksamhet och skall alltså beskattas. Detta är något som EON och Vattenfall tolkar att de måste köpa all el av oss. Vi kan dock lyfta momsen på installationen, men inte få RUT eller bidrag för installationen.

Om vi sätter samma anläggning på mangårdsbyggnaden (= taxerat som privatbostad) så gäller:Då sitter anläggningen utanför näringsverksamheten på gården och allt är OK enligt installatörerna.

De två företag som du tagit offerter från, jobbar ju väldigt hårt med att sälja solcellsanläggningar till privatpersoner. Då är det naturligt att deras paketerade avtalsförslag är uppbyggda för att fungera mot privatpersoner.

Det bästa rådet är att, som du kanske redan gjort, prata med någon annan leverantör/installatör av solceller, som jobbar mot lantbruk.

Och på det viset få fram alternativ till avtal.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
OK, har pratat med en tredje installatör och det verkar vara juridiskt finlir i den högre skolan.


Tack, nu förstår även jag!  :P  Så det är en skattegrej.... Hmmm.... Det gäller även mig då eftersom jag bor på en jordbrukstaxerad fastighet och uthuset tillhör näringen. Det går, gissar jag, inte att komma runt det med mindre än att man "flyttar" uthuset från näringen till privat. "Jo goa taxeringsintendenten, det uthuset har jag för min cykel och min bil, det är privat.".

Det skulle vara intressant att veta vad som händer om man sätter sina solpaneler på en ställning på marken och ställningen står på A) Tomtmarken B) Kanten av en åker C) Mark som inte är åker, bete eller skog och utgör gräns mellan tomt och åker.

Åter tack! Detta var jättebra information för mig. Det betyder att jag måste tänka ytterligare ett varv innan jag överväger att skaffa solpaneler. Turligt nog har jag en södersluttning som ansluter till tomtmarken där jag kan ställa en ställning. Har funderat på ställning redan innan du gav den här informationen för att då blir det lättare att rengöra panelerna.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Skall ta ett möte med en fjärde installatör nästa vecka och kolla på möjligheterna att sätta en markplacerad anläggning inne på de 2500 m² som är "småhusmark på lantbruk" (dvs "tomten"). Den skall sedan anslutas direkt till boningshuset. Alternativet är att lugna sig några år tills taket är renoverat.

'Nuff said.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Tänk på att varje tak går att söka solcellsbidrag( i olika omgångar) för men för marken kan man bara söka en gång

Skogsola

  • Gäst
1. Sätt panelerna på uthuset.
2. Lyft av momsen på panelerna.
3. Gör värdeminskningsavdrag på panelerna upptill 30% årligen.
4. Ditt elabonnemang hör till gården och du gör skatteavdrag för alla elkostnader.
5. En viss del av elkostnaden tar du upp som en förmån i din deklaration men det är en sak mellan dig och skatteverket som din nätägare inte har ett skvatt med att göra. Väldigt mysko om din nätägare skulle vara skatteindrivare på det sätt som du beskriver.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
1. Sätt panelerna på uthuset.
2. Lyft av momsen på panelerna.
3. Gör värdeminskningsavdrag på panelerna upptill 30% årligen.
4. Ditt elabonnemang hör till gården och du gör skatteavdrag för alla elkostnader.
5. En viss del av elkostnaden tar du upp som en förmån i din deklaration men det är en sak mellan dig och skatteverket som din nätägare inte har ett skvatt med att göra. Väldigt mysko om din nätägare skulle vara skatteindrivare på det sätt som du beskriver.
Precis så blev det till slut. Slängde med stallet också så det blev totalt 84m² (14,7 kW).
Installationen startade i tisdags och skall avslutas på måndag (håller tummarna att allt går enligt plan).
Vattenfall är meddelade och stand-by för att kunna byta elmätare och OK:a anläggningen.

Strålande tider!

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Tjoho! Mätare bytt och anläggningen i drift. Första två dagarnas produktion uppgår till 105 kWh varav 62 kWh har sålts ut på nätet enligt mätaren-
Tack för alla kommentarer och synpunkter.

kurt

  • Inlägg: 3488
Tjoho! Mätare bytt och anläggningen i drift. Första två dagarnas produktion uppgår till 105 kWh varav 62 kWh har sålts ut på nätet enligt mätaren-
Tack för alla kommentarer och synpunkter.

Fortsätt gärna och publicera lite statistik över produktionen

Skogsola

  • Gäst
 Perfekt väder att starta upp anläggningen. Min anläggning har också vaknat till liv efter vinterdvalan.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Visst är det kul med solceller. Vi har installerat 60 st paneler på taket på logen.
De ska ge 300W vardera. Vi har bromsat ner de till 15 kWh för att passa växelriktaren.
Ni måste skaffa en app så ni kan följa produktionen på datorn och i telefonen. Skitkul.
Vår anläggning har bara varit i gång sedan 18 dec och det har knappt varit sol sedan dess men det ska väl bli bättre.
Hittills har den producerat 2,02 MWh i år totalt 2.09 MWh
sparat 1.11 ton CO2
motsvarande 7400km bilkörning
eller 28 planterade träd.
Det blir verkligen inte förtjänst av överskottsförsäljningen. I dec. fick vi 2kr!!!! men det är ju utnyttjandet av direktelen som gör det. Disk, tvättmaskin och dammsugaren går när det är sol. Det är där en sparar in.
Fan (ursäkta språket) att det är så dyrt med elbil, för det hade ju varit fantastiskt att ladda själv av gratis el. Tankar för 700kr/mån men tyvärr är de som sagt för dyra i inköp!

 

Skogsola

  • Gäst
Elbil är löjligt dyrt men en skattesubventionerad elmoped skulle kunna gå att köpa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 3 användare
fri, javill, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser