Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jord eller grus närmast jordkällarväggen?  (läst 1107 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Jord eller grus närmast jordkällarväggen?
« skrivet: 24 aug-17 kl 19:55 »
Jag har renoverat och säkrat upp en av väggarna till vår gamla jordkällare i natursten. Nu börjar det bli dags att lägga igen. Bör man ha grus, sand eller jord närmast väggen?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Jord eller grus närmast jordkällarväggen?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-17 kl 20:42 »
Av de tre alternativen väljer jag grus för att det är, i bästa fall, kapillärbrytande så du slipper ha vatten stå mot väggen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jord eller grus närmast jordkällarväggen?
« Svar #2 skrivet: 27 aug-17 kl 09:41 »
Håller med torpjens, grus är bäst! Har du singel så är det ännu bättre, både som dränering och för att hålla tjälen borta.
kretslopp

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Jord eller grus närmast jordkällarväggen?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-17 kl 11:24 »
Gamla jordkällare brukar kunna ha ett lager papp utanpå stenarna, sedan jord mot pappen.

Jag skulle undvika gruset, det gör så att det blir ett poröst lager närmast dit vattnet kommer att ta sig. Av samma anledning som man idag fyller tillbaka den jord som är i marken runt om el-och telestolpar istället för att lägga grus runt om. De ruttnade snabbare med grusfyllnaden än med jorden i marken. Vattnet dras till enklast möjliga väg ner i marken den med minst motstånd och det är i gruset.

Grus runt jordkällaren kan då ge vatten som rinner in mellan stenarna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jord eller grus närmast jordkällarväggen?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-17 kl 16:35 »
Problemet med stolparna var att det kan bildas en ispelare under dem som sakta lyfter stolpen med tiden om det rinner in vatten under den så blir det likt en hydraulkolv varje år.

Lägger man grus runt källaren måste man således dränera bort vattnet vidden nedersta punkt där det kan samlas, eller skapa en ny ännu lägre punkt.

Annars är svaga punkter, vid ingång samt gavlar där man kan behöva se över dränering.

Vad ni väljer, så se till att inte fint material kan kila fast mellan stenarna så att de blir låsta och bygger upp interna spänningar eller spänningar från is när tjälen och frosten kommer.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser