Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...  (läst 4579 gånger)

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« skrivet: 24 aug-17 kl 16:54 »
Jag bor på en jordbruksfastighet. Jag har ägt den något år men nu på allvar flyttat hit och börja leva här.

Jag behöver köpa motorsåg.

Men jag har inte speciellt goda kunskaper om vad den faktiskt kostar mig och vad jag måst göra för att nyttja de möjligheter som en jordbruksfastighet ger.

Jag vill betala så lite som möjligt men jag vill inte kasta bort pengarna. Jag kommer dessutom jobba mycket med min skog och timmer. Det går att köpa såg för 1500, 2500, 4 500 osv nytt och det går att köpa begagnat. Jag kan hitta begagnat för 2 000 kronor men tycker inte 4 000 känns fel om jag kan lyfta momsen. Om jag sedan får dra kostnaden mot inkomst av tjänst så minskar kostnaden ytterligare, men jag vet inte om jag får göra det?

Så kan någon hjälpa mig? Kan jag åka och köpa en såg. Ta kvitto och fixa moms och avdrag vid deklarationen. Måste jag göra något innan, och vad/hur kan jag dra av. Jag har dessutom lite intäkter på gården, kanske kan jag dra kostnaden mot det?

Vad fan kostar motorsågen :)
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #1 skrivet: 24 aug-17 kl 17:42 »
Ifall du har intäkter på gården antar jag att du är momsregistrerad och deklarerar en enskild näringsverksamhet. Då är det inga problem att både dra momsen och kostnaden mot dina intäkter. Det du ska tänka på innan du bara åker iväg och köper en såg är att huvudregeln för att få dra moms är att du har ett verifikat som innehåller alla uppgifter som en faktura ska innehålla. Det vill säga att ett normalt butikskvitto inte duger. Det finns dock en undantagsregel som gör att man får dra moms på t ex ett butikskvittot om inköpspriset med moms är max 4000 kr.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #2 skrivet: 24 aug-17 kl 17:56 »
Tack för svar!

Jag är inte momsregistrerad, jag har inte kommit dit ännu då jag i princip säljer ägg mot kontant betalning. Men jag för bok så jag räknar med att jag hanterar det under hösten när jag läser ikapp lite mer om hur saker och ting fungerar.

Måste jag vara momsreggad för att handla sågen? Jag redovisar ju moms årligen, typ? Jag omsätter ju max tusingen i månaden.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #3 skrivet: 24 aug-17 kl 21:34 »
Man kan väl dra av ett eller två år gamla kvitton. Dvs. Om du startar momspliktik verksamhet senast ett år efter du köpt sågen kan du dra av den momsen.

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 21:52 »
Köp ny motorsåg. Svårt att veta hur hårt en beg såg gått och du skriver att du ska hålla på en del. Om du ändå köper begagnat måste säljaren vara momsregistrerad och ge dig ett kvitto med moms för att du ska få dra av momsen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #5 skrivet: 25 aug-17 kl 07:28 »
Moms får man bara dra av i den period som den är köpt i.
det går inte att momsredovisa ett år senare, det går inte ens en enda dag senare

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #6 skrivet: 25 aug-17 kl 08:26 »
Det går visst att dra av alla inköp du gjort ett år innan du formellt startat versamheten och att du då inte skulle kunna få dra momsen kan inte stämma. 

När väl versamheten är igång så beror det på vad du har för redovisningsperiod för moms. Så har man årsmoms kan du redovisa den momsen 11 månader och 29 dagar senare om man gör ett inköp eller har en försäljning första dagen av perioden.

Postat med Alternativ.nu´s app


Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #7 skrivet: 25 aug-17 kl 10:07 »
Det är ju just det. Jag redovisar inte moms idag - för jag har väldigt lite verksamhet. Därför utgår jag ifrån att mitt redovisningstillfälle blir när jag gör min årsavstämning, dvs vid deklaration. Eller tänker jag fel?
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

TheChemist

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #8 skrivet: 25 aug-17 kl 11:35 »
Jag skulle rekommendera en Husqvarna 550 med 15 tums svärd o x-cut kedjan. Kan ta ned alla träd bortsett från *riktigt* massiva men fortfarande lätt nog att kvista med. Den är även stark nog att orka med hårt arbete på vedbacken utan att få slita *för* hårt (dvs utan att överansträngas), så I korthet en såg som är väldigt all-round.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #9 skrivet: 25 aug-17 kl 13:40 »
Momsen är väl det som går att dra av. Och den kvittas mot försäljnings moms när den redovisas.

Det är lite fel att säga att själva inköpskostnaden innan moms går att kvitta mot intänkter. Det är när hela året gått och alla intäkter och kostnader räknas samman som det blir en vinst som skall skattas för. Så visst, är du i slutet av året och gör för stor vinst så kan du ju köpa en motorsåg för att få ner vinstskatten. Men det påverkar ju inte priset på själva sågen på något sätt. Det man betalar för sågen är priset med moms och sedan kvittas momsen, kvar är en kostnad på sågens pris exklusive moms.

En liten reservation får göras för riktigt dyra motorsågar, det kan hända att de dyraste skall räknas som en investering i tillgång, då kommer kostnaden via avskrivningar av värdet att smetas ut över et förutbestämt antal år. Men jag tror inte att det gäller en motorsåg i den prisklassen.

MVH
Magnus

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #10 skrivet: 25 aug-17 kl 14:52 »
Är eller kommer du inte vara momspliktik kan du inte dra moms. Men du behöver ju inte heller lägga på moms på det du säljet. Du bör däremot kunna göra avdrag för själva kostnaden.

Moms kan vara lite lurigt. Den existerar för alla  men är man momspliktik så får man tillbaks den när man köper och får betala in den när man säljer. Från/till skatteverket.

Själv har jag endast haft momspliktik verksamhet. Förutom föreningar. Så jag är lite osäker på hur man skattar i den formen. Det låter dock som att du borde överväga en med formell bolagsform där moms är en naturlig del.


Postat med Alternativ.nu´s app


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #11 skrivet: 25 aug-17 kl 18:27 »
Du säger att du behöver motorsågen till jordbruksfastigheten. Men kommer du använda den på ett sätt som är kopplat till jordbrukafastighetens intäckter? Annars är den ju för privat bruk oavsett om det är ett lantbruk eller ej.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #12 skrivet: 25 aug-17 kl 20:49 »
Du säger att du behöver motorsågen till jordbruksfastigheten. Men kommer du använda den på ett sätt som är kopplat till jordbrukafastighetens intäckter? Annars är den ju för privat bruk oavsett om det är ett lantbruk eller ej.

Kan du utveckla det där? Vad skulle man annars använda den till om inte för att ta ned träd på sin egen mark för att göra ved eller bygga hus? Vad menar du att privat bruk skulle kunna vara?


Till trådskaparen, köp motorsåg nu på hösten för då brukar det vara lite rea i butikerna. Jag impulsköpte en HQ 445 för 4000kr inkl moms i höstas och den var nedsatt ca en tusenlapp eller två.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #13 skrivet: 25 aug-17 kl 22:21 »
Värma bostaden med ved = privat bruk. Sälja ved = näringsverksamhet. Bara för att man äger en jordbruksfastighet så innebär inte alla förehavandet på fastigheten att det rör sig om näringsverksamhet.

Använder du sågen t.ex. för att hålla beteshagar i stånd som behövs för att bedriva djuruppfödning så går det utmärkt att motivera inköpet i firman trots att den i sig själv inte genererar intäckter etc.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #14 skrivet: 25 aug-17 kl 22:43 »
Värma bostaden med ved = privat bruk. Sälja ved = näringsverksamhet. Bara för att man äger en jordbruksfastighet så innebär inte alla förehavandet på fastigheten att det rör sig om näringsverksamhet.

Använder du sågen t.ex. för att hålla beteshagar i stånd som behövs för att bedriva djuruppfödning så går det utmärkt att motivera inköpet i firman trots att den i sig själv inte genererar intäckter etc.

Jag tror det är mycket få som skiljer på detta? För om man gör båda sakerna, menar du att man ska köpa 2 motorsågar då, en för privat bruk och en för jordbruksfastigheten? Eller ska man dela upp dessa "kaffepengar" på 2 verksamheter? Det finns folk som fuskar med betydligt större saker. Typ min granne. Han byggt ett dubbel-garage utan bygglov som delvis är på min mark. Jag sa han borde sökt bygglov så kanske det hade uppdagas. Då sa han att man behöver inte söka bygglov för han har jordbruksfastighet. Då sa jag att han bedriver ingenting i det där garaget som har med jordbruk att göra då han bara har sina privata bilar där inne. Tror du skatteverket bryr sig, eller kommunen?

Enligt mig borde han sökt bygglov eftersom garaget inte har något med jordbruksverksamheten att göra. Alla hans fyrhjulingar och skotrar han köper drar han nog också momsen på trots att han egentligen inte bedriver något jordbruk och inte äger några träd eller lantbruksdjur. Tror det fuskas otroligt mycket med jordbruksfastigheter och att man drar av kostnader som man egentligen inte får.

Nu tar ju inte jag ned träd för att i huvudsak värma bostaden, utan det är ju bara en bieffekt av att jag inte vill köra träden på soptippen. Jag tar bara reda på mina vindfällen och jag har så det räcker och blir över, därför anser jag att verksamheten att ta reda på vindfällen ingår i näringsverksamheten.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #15 skrivet: 26 aug-17 kl 08:29 »
Det går visst att dra av alla inköp du gjort ett år innan du formellt startat versamheten och att du då inte skulle kunna få dra momsen kan inte stämma. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag skrev tydligen lite otydligt. Moms får bara dras av i den momsperiod som omfattas av momsredovisningen. Om du redovisar per år, till exempel för 2017 så får du inte dra moms för inköp gjorda före 2017. däremot kan kostnaden för prylen vara avdragsgill i verksamheten även om den är inköpt före 2017. Man skiljer mellan redovisning av moms och redovisning av verksamheten.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #16 skrivet: 26 aug-17 kl 09:16 »
Den enda intäckt som TS har åtminstone för tillfället var från äggförsäljning. Om då TS köper en motorsåg på firman för att lägga ihop ved till sig själv menar jag att det är väldigt tveksamt.

Om TS planerar att vidga sina förehvanden i firman med hjälp av motorsågen så blir det ju en annan sak, typ det jag försöker få fram.


Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #17 skrivet: 26 aug-17 kl 10:29 »
Hej Brukspatronen,

Du har en poäng helt klart. Motorsågen köps just nu för att kunna såga ved. På så vis borde den inte inkluderas i jordbruksfastigheten. Samtidigt så är det en integrerad del i det jag behöver för att vårda skogen framöver. Så jag räknar med att jag får acceptans för inköpet.

Du säger att du behöver motorsågen till jordbruksfastigheten. Men kommer du använda den på ett sätt som är kopplat till jordbrukafastighetens intäckter? Annars är den ju för privat bruk oavsett om det är ett lantbruk eller ej.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #18 skrivet: 26 aug-17 kl 10:32 »
Jag skrev tydligen lite otydligt. Moms får bara dras av i den momsperiod som omfattas av momsredovisningen. Om du redovisar per år, till exempel för 2017 så får du inte dra moms för inköp gjorda före 2017. däremot kan kostnaden för prylen vara avdragsgill i verksamheten även om den är inköpt före 2017. Man skiljer mellan redovisning av moms och redovisning av verksamheten.

Jag har pratat med skattemyndigheten. Jag kan registrera mig som momspliktig retroaktivt, i mitt fall från den 1/1 i år.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

edgein

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #19 skrivet: 27 aug-17 kl 09:23 »
Om du inte har det redan tycker jag definitivt att du bör ta motorsågskörkort och därmed räkna med även den kostnaden. Där kan du säkert få reda på vilken såg som skulle passa dina behov bäst också.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #20 skrivet: 27 aug-17 kl 09:59 »
Det är det jag menade. När man gör en uppstart kan man dra av det man köpt året innan och även få tillbaks moms.

Postat med Alternativ.nu´s app


teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vad kostar motorsågen egentligen? Moms, avdrag ...
« Svar #21 skrivet: 27 aug-17 kl 11:42 »
Ett undantag till uttagsbeskattningen är att man får använda bränsle från lantbruksfastigheten för att värma privatbostadshus som ligger på samma fastighet utan att uttagsbeskattas. I detta ligger också en avdragsrätt för de redskap som behövs för att plocka fram bränslet, ex motorsåg och vedklyv. Detta innebär alltså att man får dra av momsen och dra kostnaden mot intäkterna då man köper en motorsåg även om den bara kommer att användas för att såga ved till privatbostadshuset. Däremot är det alltså inte ok om man bor på en annan fastighet än där man har skogen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser