Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fibronil i ägg  (läst 1070 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
fibronil i ägg
« skrivet: 04 aug-17 kl 11:12 »
En dagsnyhet är att man har måst kassera en massa ägg (från bl.a. Nederländerna) som innehållit giftet fibronil som använts för att bekämpa ohyra i hönshusen.

Jag tänkte Oh vad skönt att jag har egna höns och slipper bekymra mig.

Men så kollade jag upp och fann att fibronil är den verksamma substansen i frontline.  Som jag använde på mina hönor i höstas när jag sanerade bort röda hönskvalster.  Fast jag kastade äggen under ett par veckor.

Nån som vet mer hur det kommer in i äggen och hur länge den finns kvar, etc?  Efter vad jag förstår är det många som använder frontline på sina höns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: fibronil i ägg
« Svar #1 skrivet: 04 aug-17 kl 13:16 »
Det hamnar i äggen pga att ämnet går in i kroppen och lagras där under en för mig okänd tid. det är även för producent och de myndigheter som ansvarar för livsmedelssäkerhet då det inte gjorts försök på höns för detta ämnet.
dvs det är livstids karens på både kött och ägg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: fibronil i ägg
« Svar #2 skrivet: 04 aug-17 kl 15:02 »
Nej, frontline är inte godkänt för användning för produktionsdjur. Så om det används på höns så är det bara på sällskapshöns inte produktionsdjur, och det är tveksamt om ens det är tillåtet

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: fibronil i ägg
« Svar #3 skrivet: 04 sep-17 kl 08:33 »
Varför Frontline på höns?
Röda hönslöss lever ju minst 9 månader utan värddjur. Så då måste man väl ge hönsen fler doser?
Ingen anklagan bara nyfiken.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: fibronil i ägg
« Svar #4 skrivet: 04 sep-17 kl 09:38 »
nja,  i mitt fall var det kombinerat med utrymning av hönshuset under en vecka, då det gjordes storstädning och behandling med kiselgur i hönshuset.  Det funkade. Helt fritt från kryp nu. Behandling av hönorna för att inga kryp skulle ha dröjt sig kvar där och komma tillbaka den vägen.

pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: fibronil i ägg
« Svar #5 skrivet: 04 sep-17 kl 11:51 »
Ok, förstår tanken för ingen vill ju ha dessa odjur... riktig plåga för hönsen.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 4 användare (1 dolda)
reimersro, tuslus, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser