Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VW Westfalia -85, måste sälja drömvan el söka en "mekaniker" att resa & bo med!  (läst 1898 gånger)

Loë Elveline

  • Inlägg: 1
  • Djur, natur, kreativitet, filosofi, kommunikation
    • -
Hej!

Jag köpte förra året en van att göra till hippievanen av mina drömmar, en VW LT31 Westfalia från 1985. Tanken är att jag vill bo och resa i den på obestämd tid. Det var moroten att även ta körkort, men har inte alls kommit dit. Nu har min man och jag brutit upp och därmed min enda väg till teknisk hjälp med bilen. Så nu funderar jag starkt på att sälja den, eftersom jag investerade mycket pengar i den, även om min dröm fortfarande är att ha min hippievan. Den är så snyggt planerad med allt en behöver, skåp, kök, till och med ett litet toalett/duschrum och loft och matbord. Helt underbar! Men den börjar skapa stress nu eftersom jag inte kan någonting om bilar, el eller bygge och kan inte ge mig ut med den (ens om jag hade körkort) eftersom jag inte kan fixa minsta lampa om något går sönder.

Det andra alternativet är att eftersöka någon med körkort som är sugen på att resa om bo i en van, fast inte äger en, men har all kunskap som en mekaniker om alltihop. Det var en tanke som slog mig nu när jag motvilligt börjat planera försäljning... Är det någon här som går i tankar om van och kan allt om dem, så kanske det finns hopp  :) Jag har en corgi hund som ska med isf  :D
instagram: @thefeelgoodproject.youtube

Sjaunja

  • Inlägg: 5541
    • -
Hej Elveline!
Ett råd från en kvinna som älskar gamla bilar: sälj inte utan lär dig hur bilen funkar. Den bil du har är inte svårmekad. Gå till nån bra bilmekare och köp några timmars rådgivning då ni kollar igenom din bil så du fattar hur grejerna funkar. Det är kul och inte så svårt som man tror.  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är faktiskt så som föregående talare skriver ingen svårmekad bil du har skaffat dig.

Är den i någorlunda grundskick, så är det faktiskt mest underhållsplan det handlar om.
Och sådant är faktiskt jätteenkelt, nåja när du gjort det någon gång i allafall.

Det allra allra viktigaste är att när du skruvar isär så lägger du på minnet hur det satt och hur du fick loss grejen.
Mobilkameran är din bästa vän i sådana fall.
Innan du plockar isär något tilla gärna på en sprängskiss, tom en som beskriver en liknande grej är till stor hjälp se hur prylen teoretisk är upp uppbyggd och gör dig en uppfattning om hur du skall göra.
Det finns även jättebra manualer till just din bil att köpa.
Tipset om att hyra en mekaniker som tillsammans med dig går igenom bilen och som kanske vill vara din mentor är ett riktigt bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
Som dom säger . Lättmekat.  Behåll den ! Äldre vw kan vem som helst lära sig meka.
Skulle inte bli förvånad om det finns guider på youtube.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nauti

  • Inlägg: 0
Jag hade inte körkort och hade aldrig varit under huven på en bil när jag köpte min gamla Mercabuss. Youtube tar dig långt och ibland hela vägen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
Ett tips när det gäller VW från 80-talet är dock att passa sig mycket noga för råd från USA, iofs vet jag inte om LT-serien överhuvudtaget har sålts där men när det gäller de mindre VW-bussarna finns det stora skillnader mellan USA- och Europa-utförande beroende på olika myndighetskrav mm. Det är också vanligt att amerikanska mekaniker som håller på med europeiska fordon får saker helt och hållet om bakfoten pga olika måttenheter.

Ska man studera verkstadshandböcker mm är det bra om man kan tyska. Originalhandböckerna finns visserligen på många olika språk, men översättningarna till t ex svenska och engelska är irriterande dåliga. S k gördetsjälvhandböcker kan vara användbara i nödfall men i längden blir man bara irriterad på dem. Det brukar finnas gott om faktafel i dem, och alltför ofta visar det sig att just den variant av någonting i fordonet som man själv har, är utelämnad. Dessutom brukar specialutrustningar för t ex svenska myndighetskrav inte finnas med i gördetsjälvhandböckerna.

mitthusvagnsliv

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Hej. Tråkigt att höra att ni har gått olika vägar. Men tänk vilka möjligheter...satsa på din dröm. Det finns så mycket kunskap om din bil i varenda buske, vare sig du reser i sverige eller i något annat land. Det låter ju som att du snubblat på målsnöret eftersom bilen nästan är klar?

Postat med Alternativ.nu´s app


ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Fast körkort först, bil sen.... 😇

Postat med Alternativ.nu´s app

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Steff

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Intresserad av köp

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Ett tips kan vara att gå med i ett VW-forum och få hjälp i olika frågor där också! www.boxerville.se (eller boxerville via Facebook) är egentligen riktat mot luftkylt men tror att det finns ett stort intresse och kunnande där! Mvh en som också har sin buss stående "inför framtiden"..

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser