Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpt getter och behöver råd  (läst 5066 gånger)

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
Köpt getter och behöver råd
« skrivet: 07 jul-17 kl 14:53 »
Hej! Vi har köpt 2 getter och jag har massa frågor!
Ville köpa två killingar på ca 4 månader men det blev 1 getmamma på ca 1 år och 4 månader och en killing på 4 månader. Igår hämtade vi de och försökte ta mamma och tillhörande killing men ägaren hade inte jättebra koll på vilka som hörde ihop (han hade en bock och 16 getter/killingar) MEN nu kom jag på att getmamman kanske är ensam, vi borde ha tagit en av hennes kompisar också?! Trivs inte getter med enbart killing som sällskap?
Getmamman är någorlunda tam men killingen vågar inte komma fram. Vi ville ha de lösa men de "rymmer" åt fel håll, till vägen. Havrekoppel som någon skrev om funkar inte så bra, och de springer ju om vi börjar springa efter dem.
Gissar att det är stor omställning för getterna efter att varit inhägnade på 200 kvm med 16 andra och nu får ströva fritt på 4 HA. Vill ha massa råd från er på hur vi får de att stanna på gården (förutom med stängsel)? Är getmamman ensam? Getmamman stångar/markerar mot killingen, är det för att fastställa rangordningen?
Tar tacksamt emot andra tips och råd som ni har!

GetMaja

  • Inlägg: 24
    • Närke
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #1 skrivet: 07 jul-17 kl 20:24 »
Ja, hon kan nog känna sig lite ensam om hon är enda vuxna geten. Men hon borde ändå finna sig till rätta om killingen är hennes. Mödrar och döttrar brukar ha mycket nära band. För jag antar att det är en getkilling.  Om hon stångar den och det är en getkilling (dotter) så tror inte jag att den är hennes.

För att få killingen tam behöver den nog komma in från betet. Det blir lättare då om man kan pyssla på litet utrymme, muta med mat osv.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #2 skrivet: 07 jul-17 kl 21:13 »
När jag läser inlägget tänker jag på risken att geten sticker. Går hon helt fritt, vad skulle då hålla henne kvar i hennes nya hem när hon inte har kompisar förutom en killing? Hon kan mycket väl ge sig iväg och kanske vill gå hem till sina gamla kompisar. Och ger hon sig iväg kanske hon inte hittar tillbaka till sitt nya hem.

Getter är flockdjur och bör helst vara fler än 2st. Att ha dem fritt på gården kan funka ett tag men risken är att de börjar gnaga på något timmerhus eller så ger de sig iväg på längre utflykter till någon korn-åker och föräter sig, eller till grannens trädgård.

Det verkar vara ett riktigt skitställe du köpt getter på! Vem håller 16 getter på ett utrymme på 200 kvadratmeter i juli! Har man inget bete skall man inte ha djur.
Man kan ju bara gissa vilka inälvsparaister dessa getter bär på. Vore synd om du smittar ned dina 4 hektar med stora magmasken.

Hur gammal är killingen? Om den är liten och inte får dia är det inte getens killing.
Getägaren måste veta vilken killing som hör till vilken get genom att kolla på öronmärkena. Har inte de getter du köpt öronmärken? Alla getter som säljs skall ha öronmärken i båda öronen med se-nr och individnummer och i stalljournalen registrerar man vem som är avkomma till vem.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #3 skrivet: 07 jul-17 kl 22:25 »
Nä man kan inte ha en get lös bara sådär. När den känner sig hemma så kan det gå bra. Och är killingen en pojke eller flicka?
//Luff

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #4 skrivet: 07 jul-17 kl 22:32 »
Tusen tack för svar!
Ja jag tänker mer och mer på att getterna inte har det så bra på det stället, har fått klappa geten mycket ikväll och hon är sååå benig. Jag kan inget om hur hullet ska vara och googlade hullbedömning och såg en tråd om det här på alternativ. Skulle säga att hon var en etta eller tvåa. Men magen är så stor. Har tänkt på om är dräktig igen?! Åh stackars get =(
Vet du vi skulle ha två getter men vi glömde helt av att kolla könet på killingen, så den kan nog mycket väl vara en bock. Speciellt då hon stångar den och den är då säkert inte hennes =(=( Den är liiite större än några av de andra killingarna som var där. Han/hon är skygg så när vi får tillfälle ska vi kolla. Gubben som sålde sa att getterna är 1 år o 4 månader och killingarna 4 månader. Diar de fortfarande då?
Vi bor inte i sverige, djuren var inte märkta och han sa att man inte behöver anmäla innehav. Min man har också läst det, att det är bra att anmäla/registrera getterna men ej ett krav. Ska be honom att kolla upp det igen.

Du har helt rätt, det enda som skulle hålla henne kvar här är ju vi i så fall och oss känner hon inte....Skulle du ha hämtat en getkompis från flocken där hon bodde? Vi ska göra en hage asap
Berätta mer om magmasken, vad händer om getterna bär på detta? Läste om träckprov och ska be min man kolla upp ur man gör här. Vadå smitta ner marken? Till älgarna typ? Husdjur??
Fy detta kändes inte bra alls...

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #5 skrivet: 08 jul-17 kl 09:37 »
Hej och välkommen hit :) !
Nu är det som det är med geten, så det är bara att utgå från det.
Börja med att stänga in geten och killingen i stallet/ladugården och håll dem inne tills hagen är klar, de är tamare och du har fått reda på parasitläget och ev avmaskat dem. Om killingen är skygg och inte låter sig fångas för könsbestämning, titta på hur hen kissar! En get niger ner med bakbenen och kissar, en bock sträcker på ryggen och kissar (kisset rinner ur snoppen mitt på magen).
Jag håller med om att det förmodligen inte är getens killing, om hon behandlar den så. Finns det möjlighet att åka tillbaka med dem, släppa geten och killingen i gruppen igen? Då kommer hennes rätta killing (om hen finns kvar, vill säga) att komma springande till sin mamma.
Vad gäller märkning av getter är det väl EU-gemensamma regler? Om det stämmer att du bor i Finland, är reglerna samma (även om de kan tolkas lite olika i de olika länderna).
När det hela är löst med killing och eventuellt en till getkompis, ta ett träckprov, och när du fått resultatet kan du kontakta veterinär för att få avmaskningsmedel utskrivet. De som pratar om att "smitta ner" betet menar att en get som har inälvsparasiter går och bajsar parasitägg överallt och därmed smittar ner betet med parasiter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #6 skrivet: 08 jul-17 kl 10:36 »
Tack skräptanten känner mig lite lugnare nu! De har varit instängda nattetid och jag håller de där nu. Att avmaska dem tar väl tid? Hur länge kan jag hålla de instängda? Iom att de inte är registrerade måste vi registrera de innan vi kan lämna träckprov, tror jag iaf.
Det är två timmars enkel resa till gubben med getterna, är det en bra ide att åka dit? Hur länge diar getter?
Vi har tidigare inte sett killingen kissa men jag såg det nu och hon kissar som geten, typ hukandes =D Men jag såg att hon var alldeles smutsig bak och i deras lada såg jag diarre. Vad kan detta bero på?
Tack tack tack  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #7 skrivet: 08 jul-17 kl 10:52 »
Hejsan gizzy!
En getmamma stångar normalt inte bort sin 4-månaders getkilling, såvida hon inte har något problem med juvret som smärtar. Djurens diarré kan bero på många faktorer, parasiter, blött bete, annat foder osv. Träckprov ger dig svar på parasitfrågan. Jag skulle definitivt ta de där 2 timmarnas enkel resa till gubben för att släppa in get och killing i deras tidigare flock. Rätt killing och get hittar varandra efter en stund.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #8 skrivet: 08 jul-17 kl 16:03 »
Killingar diar så länge de kan! Om en inte skiljer get och killing åt kan killingen dia tills geten får sin nästa killing, då brukar hon stånga bort den äldre.
Killingar klarar sig utan mjölk från de är 3 månader, men det är ingen nackdel att låta dem dia längre, speciellt om de inte mår bra. En killing med diarré kan vara allvarligt, eftersom de inte har så stor motståndskraft. Jag skulle gissa på coccidios eller någon annan tarmparasit, eftersom det är just tarmparasiterna som ger diarréer, andra parasiter ger andra symtom.
Åtminstone i Sverige är inte de laboratorier som analyserar träckprover intresserade av om en är registrerad djurhållare eller inte, de vill bara veta vart de ska skicka fakturan :P . Om jag vore du hade jag skickat in träckprovet så fort som möjligt, gärna redan på måndag! Din beskrivning av djurhållaren och platsen tyder på dels att djurhållaren inte är så kunnig och dels att miljön är olämplig. Säkert finns där parasiter, tyvärr.

Klipp lövsly och ge dem så länge de är inomhus, bra för deras magar och håller dem sysselsatta. Det kan också vara så att deras magar är olag efter foderbytet i samband med flytten, så ge gärna bakpulver i en skål för att stabilisera pH-värdet i magarna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #9 skrivet: 08 jul-17 kl 22:37 »
Vad ger ni dom som foder? Dom behöver inte ha något annat än gräs o sly.
Inte något kraftfoder/havre o dylikt. För att bli kompis kan man ge små bitar morot eller äpple.
Killingen kan vara dålig i magen av så många anledningar.
Det var ju bra att det var två honor iallafall.
//Luff

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #10 skrivet: 09 jul-17 kl 08:59 »
Maska alltid av nyinköpta djur direkt. Efter som det bara är två tycker jag det är dyrt o onödigt med träckprov. Eftersom det låter som du köpt geten på ett ställe där det är lite si o så.... maskmedel är dyrt. Kolla med någon får eller getbonde om de har en skvätt kvar. O ge båda djuren. Lycka till

Postat med Alternativ.nu´s app

"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #11 skrivet: 09 jul-17 kl 09:32 »
Maska alltid av nyinköpta djur direkt. Efter som det bara är två tycker jag det är dyrt o onödigt med träckprov. Eftersom det låter som du köpt geten på ett ställe där det är lite si o så.... maskmedel är dyrt. Kolla med någon får eller getbonde om de har en skvätt kvar. O ge båda djuren. Lycka till
Anledningen till att en ska ta träckprov är att veta vilka parasiter getterna har och hur mycket, och det är viktigt. Är det t ex coccidios biter inte de "vanliga" avmaskningsmedlen på dem.
Veterinärer är trots allt experter, och när veterinären skriver ut avmaskningsmedel kommer hen också att ge instruktioner om dosering så att det blir rätt. Getter ska ju ha en annan mängd än får, p g a deras metabolism. Ber TS veterinären att skriva ut en mindre förpackning avmaskningsmedel så blir det inte så dyrt, det måste inte vara enlitersdunken till bara två djur :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trynetillknorr

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #12 skrivet: 09 jul-17 kl 11:41 »
Förlåt att jag invaderar tråden men ville bara tacka för bakpulverrådet vid tarmobalans. Har också hört laktobakterier? Några erfarenheter av det? En av mina mår inte dåligt, hon bara bajsar lite korvigt.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #13 skrivet: 09 jul-17 kl 12:23 »
Välkommen, kul att du hittat hit!  :D  Lång tråd; jag svara vartefter jag läser:

  Även jag blir lite bekymrad för de kvarvarane stackarna hos säljaren.  200 kvadratmeter åt 16 djur, det blir bara 12,5 kvadratmeter per skalle, inte mycket för en rastfålla.  Kanske därför hän ville minska antalet?

  Liksom olivia.k blir jag ängslig för dina fina obesmittade fyra hektar.  Var ännu mera rädd om marken än om getterna!  Håll dem inne tills du hunnit avmaska dem ordentligt!!!

  En fyra månaders killing behöver inte dia längre, men om geten stöter bort den, så skulle jag ändå undra om det verkligen är hennes.  Öronmärken hit och dit, om djurhållaren har dålig koll, så kan väl öronmärken hamna lite hur som helst.  Men GETTERNA brukar ha 200% koll på vem som är vilkens killng.  Läge att kolla med säljaren om någon av de kvarvarande bräker och "m-p-f-ar" efter en förlorad killing, och om någon kvarvarande killing verkar stå ensam i ett hörn.  (Öronmärken kan för övrigt orsaka både akut handskygghet och senare infektioner.)

  Om juvret är tomt eller ömt, så kan det vara orsaken till att geten stöter bort killingen.  Kolla juverhälsan!

  Oavsett orsak, så blir en bortstött killing rädd för all kroppskontakt.  Du kan nog tämja även en rädd killng, men då måste du först skydda den från ytterligare bryskheter från den vuxna (som väl antagligen är mamman, men vi är inte säkra).  Försök göra många ställen där en liten killing kan krypa under men en vuxen inte kommer igenom.

  Om du är nybörjare på getter, så behöver du nog inte skaffa flera.  Blir bara ytterligare problem att handskas med så här i början!  Vägen är ju en ständig fara!

  Om du går mot dem, så uppfattar de dig som någon sorts förföljare.  Om de går åt vägen till, måste du leka vallhund och ta en stor omväg så att du kommer mellan dem och vägen.  Därifrån kan du sakta driva dem åt rätt håll.  Tills de har hunnit lära sig en signal som alltid betyder "Skynda kom!  Godis serverat!  Den som kommer först får mest!!"

  Men om du kan, så stäng genast in dem i en box (med skrymslen där killingen kan ta skydd), tills du hunnit både avmaska dem och vänja dem vid att du inte stångar dem utan tvärtom ger godis och mjuka smekar.  Vatten och gräs eller hö, kvistar med god bark och glöm inte salt och mineral.

  En get trivs kanske bäst med en riktig flock med bock och stora strövmarken, men instängd på 200 kvm är nog ingen höjdare.  Många möjligheter till konflikter.  Jag tror hon kommer att stortrivas hos dig.  Getter accepterar lätt andra arter som flockmedlemmar, inte som får.  Får kräver får för att känna sig väl till mods.  Getter kräver vänligt sällskap, av vilket slag som helst!

  Ojdå, bening och stor mage ...  Läge för en bekymrad min ... :o  Jag skulle gissa att hon är mager pga dels parasiter, dels stor konkurrens om maten på förra stället.  Om hon snart ska föda igen, så lär hon inte ha någon mjölk åt dottern, om hon nu är hennes egen.  I värsta fall blev hon betäckt i princip samma dag hon födde, och de är dräktiga 148 dagar.  Mera exakt hur gammal är killingen ...

  (Och de kvarvarande, är de också dräktiga allihop ...  Läge att hjälpa den ägaren att kraftigt minska sin grupp?  Hän kanske inte är mentalt mogen för att slakta en av sina älsklingar, sånt förekommer mycket ofta.)

  Att könsbestämma en killing är lätt, om du får tag på den. Könsorganen sitter synliga, ettdera under svansen eller under magen och mellan bakbenen.  Om den är skygg, så kan de se det när den kissar.  Om det är en bock, så är risken att han betäcker även sin mamma, så fort han når upp.

  Killingar behöver dia för fullt ungefär 3 månader, plus en månads nedtrappning.  Det är mamma som bestämmer detaljerna och tidpunkten.  Ofta ser man nästan vuxna killingar som får ta sig en liten slurk för vänskaps skull.  Det är INTE normalt att en get stångar sin egen killing, om det är gott om mat och utrymme.

  Aha, inte i Sverige?  Då gäller även andra kulturella regler, Sverige hör till de mera djurvänliga länderna.  Inte i Sverige, då finns det säkert andra parasiter också, som vi här på forumet inte är lika välbekanta med.  Aha, älgar, då är det iaf inte Medelhavet eller Afrika!  *gissar nu vilt!*

  Stora magmasken kan ta livet av en get hur lätt som helst, om den får tid på sig.  Den suger blod, och ingen näring blir kvar åt värddjuret.  (Vilket ord, va!  Som om någon frivilligt skulle ge sitt blod till sådana små mördare!)

  Om du vill hålla dina djur fria från parasiter, så är det allra viktigaste att betet är parasitfritt.  Om betet är fullt av parasitlarver som villigt låter sig ätas upp, då kan man avmaska hur ofta som helst utan någon som helst effekt.  Rädda din betesmark, stäng in dina nyförvärv tills du hunnit avmaska dem!  Varje smittad bajspärla som faller på marken försämrar betet för lång tid framåt.  Det GÅR att "avmaska" även betet, men det är MYCKET mera arbetskrävande!

  Nu ser jag att skräptanten har svarat.  Läs hennes råd noga, hon har en mjölkbesättning och kan mycket!

  I Sverige föreslår jag att ett träckprov sänds till SVA.  Jag har hittills inte blivit avkrävd någon registrering där.  Kanske SVA begriper att parasiter och epizootier inte bryr sig ett dugg om ifall deras offer har ett märke i örat eller ej!   ;D ;D  Du får kolla vart du kan skicka ditt prov.

  Om det är 2 timmars resa för att ta reda på om det blev rätt eller fel killing, så tycker även jag att det är värt det.  Sparar mycket mentalt lidande för alla fyra!  Och kanske ger mannen en tankeställare, vem vet.

  Smutsen i baken kan bero på mycket.  Det första som jag tänkte på var tvekönthet!  I så fall har du en lite speciell upplevelse framför dig, en killing som själv anser sig vara pojke, men som en bock anser vara en brunstig get, och som inte kan få egna små.  Och som alltid behåller sitt kladd där bak.

  Men om det är diarré, så kan det mycket väl bero på mag-tarmparasiter.  Åter till träckprovet!  :P  Slidöppningen ligger i farozonen att få del av tarmbakterier om dessa ligger kvar i området.

  Sly är bra, men se upp för de få trädslag som är giftiga!  Hur är det, SussiloII m fl, vilka är det nu igen?  Idegran, plommon, ek ...  Sly är bra även ur den synpunkten att det är i stort sett omöjligt för parasitlarver att krypa upp ända dit!

  Detta blev ett långt inlägg, och en del blev upprepat.  Men till sist ändå ett stort LYCKA TILL med dina nya keldjur/buskröjare!!!  En get som vet att människan är snäll kan bli mycket gosig.   :-* :-*

@ Trynetill knorr:  Välkommen!  :)  Ta och starta en egen tråd, så blir det lättare att läsa sen!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #14 skrivet: 09 jul-17 kl 20:13 »
Men jag såg att hon var alldeles smutsig bak och i deras lada såg jag diarre.

Har getterna diarré är det bra om de ha tillgång till hö. Det bör de också ha den första tiden ute på färskt sommarbete.

gizzy

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #15 skrivet: 09 jul-17 kl 23:17 »
Tack för alla svar och ert engagemang =D =D
Killingen har inte diarre längre! Hö får de, och de har björkkvistar hos sig att knapra på och förstås mineral- och saltsten.
Getterna har ju varit lösa tidigare så de har redan bajsat ner vår mark.... Förökar sig eventuella maskar sig i marken?
Geten stånga killingen mest när jag är där och killingen kommer nära, hon vill ha all uppmärksamhet. Och ja kanske fick hon inte mycket mat på andra stället för jag tror att han bara hade ett utfodringsställe.

Exakt Trollmor, han vet om att det är för många. Han tog dit en bock som fick gå med alla damer och alla fick en bebis (eeeh det hade man kunnat tänka sig!?) så han vill ju göra sig av med getter.
Hur vet jag om juvret är tomt eller ömt? Hon säger inte alltför mycket när jag tar på det, men hon är nog inte heller van att man tar så mycket på henne. Men låter sig klappas =) Juvret är inte påsigt, det är varmt, vad ska jag titta efter? Försökte ta bilder men det blev inte så bra
Tror att magen känns mindre idag, kanske var hon uppblåst?! Om getter nu blir det
Vet inte exakt hur gammal killingen är, den är född i mars i år.

Hullbedömning. Jag känner revbenen lätt som en plätt, ryggraden sticker ut och försökte känna om jag känner något invid ryggraden, som på det här bilderna http://kinne.net/bcs.htm tycker nog att hon är en etta eller tvåa
Hur känns era getter?

Vi har två jätteekar så ekskott finns här och var, hur giftiga är de?  :o
Jag läste i en annan tråd om en vars get hade ätit ek men det hade inte hänt något.

Min man vill nog gärna hämta hem killingens mamma och getens dotter =D men vi får se hur vi gör. Som trollmor skriver kanske det räcker med två som nybörjare. Jag tycker synd om de som blivit separerade =(

När är en killing inte längre killing?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #16 skrivet: 11 jul-17 kl 01:17 »
Ja, som sagt, du är välkommen hit med dina getter!  Försök gärna, om du kan, att hitta alternativ till björken.  Den kan vara laxerande.  De eländes maskarna förökar sig inne i geten, somliga lever en del av livet i någon snäcka eller annat smådjur som finns "överallt".  En liten maskbörda tål geten, men om den blir stor, så mår hon dåligt, och kan även dö.   :o  Maskeländena kan även föröka sig i ex.vis rådjur, men oftast inte i älg.  De har egna parasiter som plågar dem.

  Kanske både du och säljaren kan ha nytta av om du tar ett riktigt krafttag och letar reda på en BRA slaktare i närheten.  Så slipper getterna åka långa vägar till ett industriellt storslakteri för att dö, och ni får ändå viss koll på antalet.

  Det är bra om geten är van vid att du smeker henne även på juvret.  Om det är hårt som en pumpad fotboll, då är det hög tid att lätta på trycket!  Om det ständigt är sladdrigt och kanske varmt och ömt, då kan du misstänka att killingen tar allt och ständigt buffar för att be om mer.

  Passa på att vänja killingen också vid att bli klappad över hela kroppen!  Man vet aldrig när det kan behövas.

  Beträffande hullbedömning, dräktighet och förlossning så kanske du kan surfa runt här på forumet och hitta gamla tips, inklusive den klassiska FiasCo Farm med instruktiva teckningar och filmer.  (De getterna är av en ras som saknar ytteröron, så bli inte förskräckt.)

  Ah, du har hittat fina teckningar på hullbedömning.  En rät linje är normalhull för get, något bullig för får.  Det låter som om du bör ta reda på varför hon inte får i sig tillräckligt med näring.  Foderbrist, parasiter, kombination ...

  Om dina getter äter lite ekblad så behöver du inte oroa dig, men om de VRÄKER i sig ollon så bör du hindra dem.  Någon här hade ett fall av förgiftning för ett par år sedan.

  Även jag tycker synd om de som eventuellt bliivt skilda åt, särskilt den stackars moderlösa killingen som blir stångad av 15 stora starka runt en enda foderplats.  :o

  skräptant, när börjar du kalla dina killingar för unggetter?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #17 skrivet: 11 jul-17 kl 11:22 »
Ta med dom till gamla ägaren.sätt på halsband o koppel på bägge. Gå ut med dom. Då lär deras mamma/ barn komma framspringandes. Bara o fånga dom o ta med dom då. Det är enklare att ha en liten flock som blir tryggare än att ha en enda vuxen med bebis.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpt getter och behöver råd
« Svar #18 skrivet: 11 jul-17 kl 20:32 »
Bra tips, Travelerhorses!  Det borde funka.  Om gamla ägaren går bra att prata med.  Låt oss få veta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser