Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plundrande småfåglar  (läst 1309 gånger)

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
Plundrande småfåglar
« skrivet: 13 apr-17 kl 13:43 »
Återigen har jag försökt odla havre och vete i liten skala, plättar på 100m2.
Samma problem som i fjol, småfåglar går till attack och drar upp 90%  så fort groddarna sticker ut.
I fjol var det samma med min majs, dom tog ALLT

Dom små asen sitter i träden och väntar på att jag ska gå in sen angriper dom.
Jag har ingenting emot att naturen tar en liten del men hela odlingen fördärvas.

Vad kan man göra? Enda planen jag har är att ödsla pengar på bärnät och spänna ut dem över hela ytan.
Men ful, blå plast är inget favoritmaterial direkt.
En och annan mordisk tanke typ råttfällor har passerat i huvudet >:(

Hur funkar det i större fält, är det bara så att en rejäl åker tåler "gallringen" bättre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Plundrande småfåglar
« Svar #1 skrivet: 13 apr-17 kl 14:13 »
Ja, det skall nog till bibliska proportioner av småfåglar för att fördärva en åker på slätten.

Du kan ju testa en sådan där liten drake i form av en hök som man sätter fast i kort lina på ett spö. De skrämmer nog småfåglarna.


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Plundrande småfåglar
« Svar #2 skrivet: 13 apr-17 kl 16:44 »
Vänta med att så tills det finns annat o äta. Du är nog litet tidigt ute då pippisarna har dåligt med mat.
//Luff

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Plundrande småfåglar
« Svar #3 skrivet: 14 apr-17 kl 18:21 »
I fjol hade jag gosedjur typ katt som flyttades runt på åkern, dom lät sig inte skrämmas.
Även fladdrande plast i långa snören.

Att vänta å så ett tag tror jag inte heller fungerar eftersom majsen såddes först 10e Maj.
Dom slaktade rubbet, rena lustmord då många plantor bara dragits upp å knipsats av.

Nu blir det bärnät iallafall, kan nog komma till nytta fler gånger.
Sen ska jordgubbar och diverse bär försvaras.
Vad är det med fåglarna här i trakten? Dom är omättliga.

Jag är iallafall väldigt glad att slippa mördarsniglar här, kanske blir dom oxå fågelmat? >:D

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Plundrande småfåglar
« Svar #4 skrivet: 14 apr-17 kl 22:29 »
Fiberduk? Borde väl skydda mot fåglar.

Jag förstår inte vitsen med bärnät, det måste ju hållas en bit ovanför marken om det ska skydda en sådd.

Använder i mina trädgårdsland, numera bara är det största bara en 40 kvm stort, men jag har tidigare haft större land. Och täckt i stort sett hela landet. Det lär nog fungera att täcka även jordgubbar före blomningen om man vill.

Det finns alltså mer professionell fiberduk, på rulle med rejäl bredd (6 meter brukade jag köpa) som används av mer storskaliga trädgårdsodlare. Man behöver alltså inte pilla med de små och smala bitar som finns att köpa i den vanliga handeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser