Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med vaktalr, vad tänka på?  (läst 5703 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Börja med vaktalr, vad tänka på?
« skrivet: 13 nov-16 kl 13:22 »
Jag är litet sugen på att skaffa några vaktlar för äggproduktion, och i viss mån kött, till självhushåll, men vad bör man tänka på i huvudsak om man jämför med höns och fasaner?

Kan jag ha dem i burar ute varmare tider på året?

Önskar robusta och tåliga sorter.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-16 kl 19:18 »
Jag står med samma frågor, kommer följa tråden med spänning  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-16 kl 19:25 »
För att förtydliga min fråga så har jag naturligtvis läst på om basala kunskaper om dem, men jag har aldrig haft vaktlar själv (dock höns), men skulle som sagt vilja skaffa och har sett att det är många här inne som håller på.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-16 kl 19:38 »
Jag skaffade mig mina första vaktlar under sommaren.
Har höns och ankor sedan tidigare.
Vaktlar ska vara i en bur med små rutor. Ute på sommaren är inga problem, bara ingen räv/katt eller liknande kan ta sig in och inga vaktlar kan ta sig ut.
De vill gärna ha en lövruska eller grangren att gömma sig bakom. Ännu viktigare om de är utomhus, då det finns fler läskigheter där.
De kan inte vara lösa som höns.
De går INTE in när det blir mörkt, utan gömmer sig hellre ute.

De är lättskrämda, ibland räcker det att jag har en annan jacka på mig när jag sköter om dem för att de ska reagera.
Bur med högt till tak ca 1 m eller lågt i tak ca 50 cm bör man ha pga att om de blir skrämda flyger de upp och kan slå ihjäl sig i burtaket/galler.
Vid 50 cm högt hinner de inte få samma kraft innan de slår i taket.
Det är snällare att låta buren stå i bordshöjd så kommer inte "faran" uppifrån när man ska sköta om dem.

Jag har japansk vaktel och har ingen annan att jämföra med, men jag är nöjd.
De lägger gott om ägg, är trevliga och lättskötta.
Har inga problem att sälja ägg, tar 5 kr/styck. På marknad tar de slut i ett nafs!
Ska kläcka fram ett nytt gäng under vintern.

1 tupp på 10 hönor använder jag som standard för höns, och det ser ut att fungera bra för vaktlar också.
Mina får kalkonstart hela livet. Det är mer protein i det och de behöver vaktlarna. Snäckskal och vatten och lite grönt då och då.
Mina går på kutterspån.
De lägger inte ägg i reden, utan det kommer ägg här och där i buren.
Mina ruvar inte.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: 19 nov-16 kl 12:16 »
Stort tack!

Då verkar det ju som att de klarar sig med betydligt enklare burar än jag trodde...

Tänker jag rätt om man tänker sig ungefär som en stor kaninbur, eller skall de vara djupare?

(skall kolla litet mer om detdär...)

Smidigt också om de klarar sig på standardfoder och inte behöver specialfodertillskott som med tex nordiska skogshönsfåglar.

(enda felet är att de är så söta att jag nog kommer få svårt att slakta av dem...  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anette164

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-17 kl 21:03 »
Hej om någon kan svara mig om jag tänker konstigt min granne har sina vaktlar ute ingen belysning ingen värme de sitter på mark med oisolerat runt om har ett plåttak igår slog de bort isen ifrån vattenkällan och inatt var det -25  är inte detta djurplågeri funderar på att ringa länsveterinären 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-17 kl 21:51 »
Inte för att jag kan svara på din fråga, men jag har för mig att de är tåligare än höns mot kyla då de inte har kammar och annat, men -25 låter ju rätt kallt för en så liten fågel håller jag med om...

(Jag planerar att ha mina inomhus vintertid, när jag får loss mer tid så att jag kan sätta igång, dvs... )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Squamata

  • Gäst
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-17 kl 20:23 »
Hej om någon kan svara mig om jag tänker konstigt min granne har sina vaktlar ute ingen belysning ingen värme de sitter på mark med oisolerat runt om har ett plåttak igår slog de bort isen ifrån vattenkällan och inatt var det -25  är inte detta djurplågeri funderar på att ringa länsveterinären

Då är det många du får anmäla. Dom flesta av oss som har haft vaktlar länge har dom ute året runt.
Även vi!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #8 skrivet: 06 jun-17 kl 11:12 »
Vaktlar kan bo ute året om... men de ska ha möjlighet att komma in i ett torrt och dragfritt utrymme. En stängd trälåda med ingångshål med sågspån i botten och halm eller hö i brukar vara populärt när det är kallt ute. I min vaktelvoljär har jag flera olika små hus.. Vill du ha ägg vintertid så bör du ha dem i ett uppvärmt utrymme med belysning. Mina vilar på vintern och lever oftast längre på så vis.
Fjäderfän och kaniner

Squamata

  • Gäst
SV: Börja med vaktalr, vad tänka på?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-17 kl 19:51 »
Vaktlar kan bo ute året om... men de ska ha möjlighet att komma in i ett torrt och dragfritt utrymme. En stängd trälåda med ingångshål med sågspån i botten och halm eller hö i brukar vara populärt när det är kallt ute. I min vaktelvoljär har jag flera olika små hus.. Vill du ha ägg vintertid så bör du ha dem i ett uppvärmt utrymme med belysning. Mina vilar på vintern och lever oftast längre på så vis.

Exakt! Våra har också möjligheten att gå in. Men även kalla vinternätter hör vi tupparna gala ute i kylan.
Vatten får dom bara inomhus på vintern. Dom väljer själva! Vi får inte så mycket ägg på vintern, men vår äldsta Japan hittills blev 6 år!

Dom enda arter vi tar in med minst 5-10+ grader på vintern är Kinesisk dvärgvaktel & Harlekin vaktel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Sjul, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser