Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart kläcks småttingar!  (läst 1507 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Snart kläcks småttingar!
« skrivet: 01 nov-16 kl 09:26 »
En av mina vaktelhönor ligger och ruvar. Jag är såå glad över detta, har förstått att det är ovanligt?
Jag har inte helt exakt koll på vilken dag hon la sig, men det börjar närma sig kläckning nu i dagarna. Bara att hålla tummarna att allt går bra! :)

Nu undrar jag om jag utan problem kan låta dom gå kvar tillsammans med övriga flocken? Jag har en grupp med 15 vaktlar. Har ju sett att den ruvande hönan fräser och försvarar sina ägg, kommer hon att klara av att försvara sina småttingar mot de andra också? För jag antar att de andra åtminstone kommer vara nyfikna på nykomlingarna?
För många år sedan fick jag rådet att hålla höns skilda från sin flock när dom hade kycklingar, men det har jag aldrig gjort. Det har aldrig behövts, och jag är övertygad om att dom mår bäst att växa upp i sin flock.
Därför vill jag inta ha några "överförsiktiga" svar. Jag har dock aldrig varit med om detta tidigare så jag kan inte vaktlarnas beteende i samband med att det dyker upp småttingar helt plötsligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser