Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farmartank med okänt innehåll  (läst 4491 gånger)

timmyyeah

  • Inlägg: 10
Farmartank med okänt innehåll
« skrivet: 02 sep-16 kl 20:26 »
Hej!
Hoppas jag valde den bäst passande forumdelen nu.

Vi har en gammal dieseltank (farmartank) på gården. Vi vet inte om det är något i den, ej heller vad. Vi antar att det är diesel om något.
Eftersom ingen av oss har hanterat en sådan tank tidigare så har vi inte vågat öppna den.
Hur gör vi lättast för att bli av med den? Är det kommunen som kan hjälpa oss? Har som sagt noll erfarenhet av liknande tankar.
Hittar ingen bra info på nätet om detta.

Tack på förhand!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #1 skrivet: 02 sep-16 kl 23:07 »
Börja med att ta reda på vad som finns i tanken - tappa ut litegrann och bedöm färg, ev grumlighet, lukt, brännbarhet, om den går att blanda med vatten eller inte mm. Damma av erfarenheterna från kemilabbarna i skolan!

Om det verkar vara diesel eller någon annan slags brännolja som inte är i alltför dåligt skick, så är det dumt att köra bort den till återvinning, bättre att den får göra nytta på ett eller annat sätt. Om ni inte själva har någon äldre dieselmotor eller oljeeldad panna, så går det säkert att sälja innehållet för några kronor per liter. Sälj den gärna inklusive tank så blir ni av med den också.

Det är knappast troligt att det går att få kommunen att åka ut och hämta tanken, om ni inte lyckas sälja den så är nog den bästa metoden att tappa över innehållet i dunkar eller fat (tomma 20 l-plastdunkar brukar man kunna hämta vid spilloljeavdelningen på någon återvinningsstation, om man berättar vad syftet är) och frakta dem till återvinning, den tomma tanken kör man bort som järnskrot. Även om skrotpriset är lågt nu så kan man åtminstone få några kronor för den hos något av skrotföretagen.
Det kan vara riskabelt att frakta en gammal rostig tank utan att ha tömt den först.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #2 skrivet: 02 sep-16 kl 23:46 »
Som Torbjörn skriver.
Sedan har du ytterligare en joker i leken, du skriver gården.   
Då kan du driva ett företag och då vill komunen inte alls hjälpa dig bara stjälpa.
Sedan kan det vara ruskigt jobbigt att bli av med större mängder olja då många kommuner säger att man bara får lämna 4-5 liter oljor åt gången.   
Jag bodde i en sådan kommun förr.    Då parkerade jag utanför åvc. Och tog en promenad in med en dunk. Ut och hämtade nästa dunk.
Det stod juh i reglerna att Max 5 liter per gång.  ;D att jag kom 10 gånger på en dag var helt ok.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #3 skrivet: 03 sep-16 kl 08:11 »


Om det verkar vara diesel eller någon annan slags brännolja som inte är i alltför dåligt skick, så är det dumt att köra bort den till återvinning, bättre att den får göra nytta på ett eller annat sätt. Om ni inte själva har någon äldre dieselmotor eller oljeeldad panna, så går det säkert att sälja innehållet för några kronor per liter. Sälj den gärna inklusive tank så blir ni av med den också.


Kan man verkligen använda gammal diesel, åldras den inte och blir oanvändbar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #4 skrivet: 03 sep-16 kl 09:43 »
Kan man verkligen använda gammal diesel, åldras den inte och blir oanvändbar?

om man använder den i en motor så kan det bli svårt att få igång en kall motor men sedan så går den hur bra som helst.  Detta framförallt pga att diesel motorn jobbar med självantändning pga att kompressionen värmer upp bränsle luftblandningen.

Emedan en bensinare måste ha ett tändvilligt bränsle för att gnistan skall ta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #5 skrivet: 03 sep-16 kl 09:44 »
Kan man verkligen använda gammal diesel, åldras den inte och blir oanvändbar?

Det märks tydligt i så fall. Om den är klar och luktar ungefär som färsk diesel, så duger den utmärkt som bränsle.  Är den däremot mörkbrun, grumlig och/eller har bottensats så ska man vara misstänksam. Man kan prova att filtrera den - rigga upp ett bränslefilter från en skrotad dieselbil och låt oljan rinna med självtryck genom detta, om den är klar efter filtrering så är det ett gott tecken.
Om den gamla dieseloljan luktar ungefär som bottensatsen i ett fotogenkök som inte har använts sedan urminnes tider, så ska man nog inte försöka använda den.

Om man befarar att dieseloljan är så gammal att den har hög svavelhalt (dvs såld före slutet av 90-talet), så ska man inte använda den till moderna dieselbilar med common rail-insprutning, partikelfilter och sånt. Har man mycket sådan dieselolja och ska köra en äldre dieselmotor länge på den, så bör man vara noga med att undvika kallstarter. Det kan också vara bra att byta olja oftare än vanligt. Svavlet bildar ju SO2 och SO3 vid förbränning, som tillsammans med vatten bildar svavelsyra. Så länge motorn är så kall att vattenångan från förbränningen kondenserar på cylinderväggarna, bildas också svavelsyra som dels bidrar till att fräta på cylindrar och kolvringar, dels förorenar smörjoljan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #6 skrivet: 03 sep-16 kl 10:58 »
Jag har ofta kört på gammal diesel utan problem i en gammal Scania.
Jag har tankat olivolja, motorolja, transformatorolja, rapsolja och allt annat oljeliknande saker från affärer. Jag har till och med pressat ur oljan ur 4 ton tonfisk i olja.
 
Är det vatten och skit i den, så väntar jag till vintern så vattnet fryser och skiten sjunker till botten.
Jag hade en farmare med ett rör fastsvetsat i botten som stack upp ett par decimeter i tanken, som stod uppe på en container.
Jag hällde i allt bränsle från skrotade bilar mm. under sommaren, sen fick den stå några månader innan jag tappade ur genom det fastsvetsade röret.
Jag lät det rinna sakta för att det inte skulle grumla upp bottensatsen.
Till våren när isen tinat, så eldade jag bottensatsen i pannan med en hemmabygd grunka som en kompis pappa byggt.

Den äldsta diesel som jag vet datum på var ca 50 år.

Beroende på var du bor och hur mycket diesel det är i tanken, kan jag hjälpa dig att ta reda på det,

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #7 skrivet: 09 sep-16 kl 11:16 »
Är den oanvändbar behöver man inte bekosta destruktion. Be någon med entrepenadmaskin att få ställa tanken bredvid en sådan ute i skogen, så hämtas tankens innehåll gratis av någon flitig fyr.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #8 skrivet: 13 sep-16 kl 01:56 »

Bensin kan väl bli ganska tjurig på bara några år i värsta fall? Diesel och liknande som man inte vågar hälla i en motorn man är rädd om borde vara mindre riskabelt eller åtminstone billigare att göra bort sig med om man eldar upp den i en oljepanna. Jag saknar tyvärr pålitliga siffror men gissar att en professionell industriprocess för att ta hand om spillolja, gamla bränslen och okända vätskor kräver en hel del energi och andra resurser, och att man därför även miljömässigt kan elda upp bränslet själv med relativt gott samvete. -Förutsatt att man tar vara på energin i en motor eller oljepanna vill säga.

Även om en oljebrännare är mindre känslig än en dieselmotor bör man filtrera soppan väl och ändå vara beredd på att pumpar, ventiler eller tryckregulatorn kan gegga ihop. Jag köpte en 40 år gammal dieseldriven byggtork förra sommaren och den hade stått oanvänd några år efter att ha fungerat utmärkt. Oljebrännaren gick igång fint men inför nästa start hade oljepumpen geggat ihop av något brunt klet. Efter rengöring av alla smådelar funkade den fint igen, tills det var dags att starta igen någon dag senare... Jag körde en hel del på gammal diesel av okänd årgång, men sannolikt kom det bruna klägget från de gamla gummislangarna mellan brännaren och tanken. Efter byte av slangarna har brännaren inte krånglat mer.

Är den oanvändbar behöver man inte bekosta destruktion. Be någon med entrepenadmaskin att få ställa tanken bredvid en sådan ute i skogen, så hämtas tankens innehåll gratis av någon flitig fyr.

Det nya dygnets första asgarv!   Ont ska med ont förgöras!  ;D

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: Farmartank med okänt innehåll
« Svar #9 skrivet: 22 nov-16 kl 07:29 »
Ett bra sätt att separera vatten  elr paraffinutfällning är att tömma tankar efer några kalla Nätter, (-10) som tex vi hade för snart 2 ve sedan,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser