Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Kollektiv med fokus på insamling av vilda växter och natural farming sökes  (läst 2086 gånger)

dalalaeda

• Södermanland
Västergötland SV: Kollektiv med fokus på insamling av vilda växter och natural farming sökes
« Svar #20 skrivet: 12 okt-17 kl 07:59 »
Jag svarar på allt för att spara lite tid!

Det finns över 250 ätbara vilda växter i Sverige och många av dem genererar ätbara fröer som är mycket möjliga att långtidslagra, så nåt schysst ska det nog gå att hitta att stoppa i sig. Redan nu har jag upptäckt en hel del grejer som är riktigt schyssta i sig själva, i en smoothie, i en juice, i en röra eller i nåt annat kreativt.

Om man ska gå runt o tänka i konventionella/begränsande banor så är detta såklart att betrakta som ett extremt förvirrat vansinnesprojekt MEN om man breddar definitionen av livsmedel ganska rejält (vilket är rimligt o möjligt) så går det att få till en hel del.

Den senaste kommentaren luktar lite fylla tycker jag... Är du allvarlig? (jag angriper ingen person här, bara det enormt lösryckta o skojiga påståendet)
Många jobbar sinnessjukt mycket till ingen nytta som det ser ut just nu o ändå är det drivor av människor som går runt med näringsbrister som syns (övervikt, fetma osv) eller som inte syns (diabetes, cancer osv).
Att tillgodose de grundläggande behoven med hjälp av några schyssta maskiner (som även finns i off-grid/elfritt utförande) tar sannolikt inte mer än 3-4 timmar per dag (svinhögt räknat!) om man vet vad man håller på med o om man vet vad man ska leta efter.
Att tillgodose begären däremot...

Det är väl bara att hosta fram det: Nästan alla "moderna" människor är beroende av ett eller annat dödsmedel såsom kött, mejeriprodukter, processad mat i alla dess former osv. Jag tror att våra kroppar har enorm potential och styrka som ligger o lurar inom oss o som enkelt kan plockas fram om vi bara vågar skala av alla lager av bullshit och fokusera på att äta FÄRSK OPROCESSAD MAT DIREKT FRÅN NATUREN. Att samla in vilda växter o köra dem genom en juicemaskin eller blender kan såklart ses som en form av process o det är det också MEN det är en väldigt skonsam process som påminner om de två naturliga processerna att tugga mat länge o väl o sen svälja den (smoothie) eller spotta ut den (juice).

Ursäkta uppsatsen men jag är snudd på religiöst övertygad om att det inte bara är möjligt utan även potentiellt fröjdfullt att våga leva lite mer i och med naturen på naturens villkor. Man behöver inte överge civilisationen för att få till detta. Jag tror bara att det handlar om att plocka de få russin som finns i civilisationskakan o lämna över resten till naturen och den kunskap vi har inom och utanför oss.

Det enda som krävs för att blåsa igång detta är en grupp schyssta o drivna till halvdrivna miljö- och livvänliga individer, mark och möjligheter att bygga, köpa eller hyra varsitt Tiny house eller någon annan form av enkelt o hållbart off-gridboende.

Med enkelhet, gemenskapande, jordförbättring o kreativitet i fokus har jag väldigt svårt att se framför mig vad som skulle kunna skita sig o om det ändå gör det så är det väl bara att ladda om o försöka igen!

Hej!
Jag känner en man och en grupp människor som levde mycket av vilda växter och som mjölksyrajäste dem. Björkblad, målla, nässlor, maskrosblad m.m. Det blev väldigt delikat och lättuggat! Mer vitaminer och näring tillkom även av syrningsprocessen. De hade ingen el och bodde i tipis och eldade för varmvatten och matberedning. Jag känner även några här i Järna som bor i jurta utan el!

Postat med Alternativ.nu´s app

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 4 användare (3 dolda)
HerrJonsson

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser