Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotskabb?  (läst 2543 gånger)

Grandammen

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Fotskabb?
« skrivet: 23 feb-16 kl 20:30 »
Hej! Är detta fotskabb?
Det är bara baggen som har det (än så länge) han ska dock ändå bort. Men frågan är då om man kan äta köttet??

Tacksam för alla svar/tips

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fotskabb?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-16 kl 21:42 »
Är baggen märkbart irriterad av detta? Kliar och stampar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Grandammen

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Fotskabb?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-16 kl 09:15 »
Nja, inte som jag märkt direkt. Han har blivit sur dock, vill stångas.

Men som jag skrev, han ska bort, undrar mest om det är mkt smittsamt. Läste på nån gettråd att de använt lusschampo och det blivit bra

Stina

Solanders

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Fotskabb?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-16 kl 07:57 »
Ser inte ut som fotskabb enligt bilden i mina ögon, men jag är inte veterinär och tycker definitivt om du inte vet själv att du ska kontakta en. Kan ju smitta de andra i din besättning även om baggen ska slaktas. Fotskabblhos mina får har mer liknat såriga eksem.  Ser på bilden ut som han har knölar? Jag skulle kontakta veterinär. Är du med i gård och djurhälsan så skicka bild till de. Kan ta en bild på min bagge som har fotskabb så får du själv se skillnaden. ☺

Grandammen

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Fotskabb?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-16 kl 16:30 »
Nej. jag tror inte det heller längre, har inte fått svar av veterinären, dock tror jag att det är nån svamp, det har ju varit plusgrader och sen minus, etc så det är mest troligt.
De 2 tackorna har inget (än, men ska såklart hålla utkik)

Men en fotskabbs bild är intressant (som jämförelse)

Stina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 4 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, javill, surris91

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser