Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligaste textilen för användning utomhus?  (läst 1853 gånger)

Assint

  • Inlägg: 26
    • Övriga världen
Lämpligaste textilen för användning utomhus?
« skrivet: 25 nov-15 kl 17:39 »
Vilken textil är tåligast för utomhusbruk?  Jute, hampa, sisal, bomull lin eller kanske syntet?    Helst skall det vara skönt att sitta på och då faller väl sisal bort.   Ljuskänsligheten är inte så viktig men det är bra om textilen torkar relativt snabbt och är slitstark.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Lämpligaste textilen för användning utomhus?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-15 kl 17:47 »
Beror nog på vad du tänkt ha det till.

Ull (vadmal) är väldigt bra om det kan tänkas utsättas för revor men inte så bra för nötning. Det torkar dock inte snabbt men i kläder håller det bort fukten bra.
Sisal kan jag av erfarenhet inte rekommendera. Blir svagt när det blir fuktigt och börjar ruttna snabbt.
Bomullscanvas används i moderna tipis och andra tält, segel osv. Det tål fukt rätt bra bara det rinner av ordentligt. Punkter med mycket belastning eller extra fuktiga platser kan man linolja eller hälla stearin på.

Behöver nog veta mera vad du ska ha det till och under vilka förhållanden.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Lämpligaste textilen för användning utomhus?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-15 kl 19:01 »
hampa är väl inte så lämpligt i fuktigt väder ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser