Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsakssalt  (läst 6817 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
Grönsakssalt
« skrivet: 16 apr-15 kl 16:31 »
Vill gärna ha tips på goda grönsakssalter. Just nu gör jag en omgång med basilika, oregano, timjan, persilja, ruccola och ramslök. :)

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Grönsakssalt
« Svar #1 skrivet: 18 apr-15 kl 09:02 »
Det här lät ju spännande. Har inget tips dock, men blir nyfiken på hur du gör grönsakssalterna och vad du brukar ha dem till ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grönsakssalt
« Svar #2 skrivet: 18 apr-15 kl 09:23 »
Googla på örtsalt här ovanför så får du många tips. Finns även att läsa om örtsalt i Handboken
http://handbok.alternativ.nu/Mat/Kryddor/G%C3%B6ra_eget_%C3%B6rtsalt
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Grönsakssalt
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 10:30 »
Jag mixade en massa örter och torkade smeten i torkapparaten. Sen mixade jag det torra pulvret med salt :)

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Grönsakssalt
« Svar #4 skrivet: 20 apr-15 kl 18:04 »
Tack för bra tips  :) ! Har nu gjort mitt första örtsalt, kul och enkelt, kommer helt klart att göra fler ;D

Lokattan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Grönsakssalt
« Svar #5 skrivet: 17 maj-15 kl 17:53 »
Går det bra att torka de mixade örterna i en svamptork? Jag brukar torka i ugnen på låg värme, men det tar ju så lång tid.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Grönsakssalt
« Svar #6 skrivet: 17 maj-15 kl 18:04 »
Går det bra att torka de mixade örterna i en svamptork? Jag brukar torka i ugnen på låg värme, men det tar ju så lång tid.

Jag gjorde så. Fungerade fint :)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Grönsakssalt
« Svar #7 skrivet: 20 maj-15 kl 16:18 »
Planerar att göra gräslökssalt :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Grönsakssalt
« Svar #8 skrivet: 19 jun-15 kl 19:20 »
Satt just och funderade över vad jag skulle göra för nå´t nytt och kul med mina örter...och nu vet jag!

Molly

Lokattan

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Grönsakssalt
« Svar #9 skrivet: 06 jul-15 kl 16:57 »
Det funkade jättebra att torka örtsaltet i svamptorken, gick ju både fortare o lättare än i vanlig ugn :) Jag mixade 1 chili med persilja, ruccola, libbsticka,rosmarin,salvia,oregano, koriander o salladslök i matberedaren, sedan mixade jag med saltet och lade det på bakplåtspapper i torken i några timmar.Eftersom det fortfarande var lite fuktigt och klumpar i, så körde jag i matberedaren 1 gång till, sen i torken igen en stund.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Grönsakssalt
« Svar #10 skrivet: 03 aug-16 kl 17:48 »
Fler goda idéer? :)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Grönsakssalt
« Svar #11 skrivet: 03 aug-16 kl 23:05 »
Gräslök och grön blast från färsk gul lök. :)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Grönsakssalt
« Svar #12 skrivet: 15 sep-16 kl 20:00 »
Jag blandar i allt möjligt av vad som finns tillgänglig ute i trädgården. Ofta blir det lök av olika typer, morötter, majrova, persilja, chili. Mixar allt i mixer blandar med salt och brer ut på olla. Rör runt ibland. Torkar i rumstemperatur på ett par dagar. Kör den i mixer igen. Använder som buljong.

famjedsi

  • Inlägg: 12
    • Värmland
SV: Grönsakssalt
« Svar #13 skrivet: 16 sep-16 kl 09:18 »
Det finns en helt fantastisk blogg som heter skillnadens trädgård. Kvinnan som skriver är Sara Bäckmo. Hon har jättemycket spännande recept på bla grönsakssalt. Höjer dock en varningens finger då hennes sida och youtube klipp är kraftigt vanebildande :)

Ibo Schupp-Jonasson

  • Inlägg: 1
    • Jämtland
SV: Grönsakssalt
« Svar #14 skrivet: 17 sep-16 kl 04:25 »
Jag brukar blanda det jag har. Älskar libbsticka, så den är alltid med. För rött örtsalt använder jag blasten av rödbetorna. Ursnyggt salt. :)

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Grönsakssalt
« Svar #15 skrivet: 06 feb-17 kl 15:23 »
Kör inte i för långa kvistar från örterna bara... de snurrade sig runt knivarna i vår gamla matberedare och brände motorn. 

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Grönsakssalt
« Svar #16 skrivet: 20 jun-17 kl 13:32 »
Jag brukar blanda det jag har. Älskar libbsticka, så den är alltid med. För rött örtsalt använder jag blasten av rödbetorna. Ursnyggt salt. :)
Åh, jag har också alltid libbsticka. Underbar ört! Och så kraftigt växande.
Sen blir det lök, morot, morotsblast, persiljestjälkar, timjan, oregano, basilika, selleri, och mer efter tillgång. Nässlor är bra och nyttigt att ha med. Primulablad, kirskål, rölleka, våtarv, klöver, groblad, mm. Blandar grönsaker och örter lite på känn. Mixar tillsammans med salt och torkar smeten på bakplåtspapper i rumstemperatur. Sedan mixar jag de torra klumparna till pulver.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Grönsakssalt
« Svar #17 skrivet: 26 aug-17 kl 08:26 »
Hej!
Jag kan varmt rekommendera Skillnadens Trädgårds Röda Grönsakssalt.. Sök på Sara Bäckmo. Det är det godaste jag har smakat.. Kan inte vara utan det 🏵😊 Testa det!
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser