Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bryderi. Vad köpa?  (läst 6453 gånger)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Bryderi. Vad köpa?
« skrivet: 11 jan-14 kl 08:46 »
 Ljuddämpare och nytt ljusstarkt kikarsikte till befintlig studsare?
Eller köpa billig paketlösning med allt färdigt?
Med befintlig bössa vet jag ju vad jag får, men En sån Howa har jag inte hört om förut...
Ska vaka gris är det tänkt.
http://www.blocket.se/kalmar/Paket_Howa_1500___Ljuddampare___Kikarsikte_47132036.htm?ca=18&w=1&last=1
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

John.F

  • Inlägg: 18
    • Norrbotten
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 07:41 »
bra studsare men ta en annan kikare.
tex meopta,s o b,docter,kahles.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #2 skrivet: 19 jan-14 kl 18:40 »
Riktigt bra kvalitet på bössan, den vann ett test som bästa pris/kvalitet bössa i en jakttidning för ett år sen.
Kikaren är nog som John.F litet tveksam till... Men det är ju ett väldigt bra paketpris, kanske du ska ta det och byta till en bättre kikare eller ett rödpunktsikte senare, om du tycker det behövs... ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #3 skrivet: 19 jan-14 kl 18:49 »
Bössan är nog bra, men jag gillar inte deras syntetstock. Ser inte om det är samma, men de har en gummiaktig yta på en del, och den är inte skön att hålla i.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #4 skrivet: 20 jan-14 kl 07:49 »
Nu blev det snikvarianten med i första hand en ljuddämpare till befintlig bössa och så småningom bättre riktmedel. Sen får vi se vad som händer.
Att jag börjar med ljuddämparen beror på att det blir skyddsjakt i närheten av hästar och kor, och jag vill undvika att skrämma dessa.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-14 kl 08:45 »
Det smäller en hel del ändå, så de kommer nog att hoppa till. Men det är många fördelar med ljuddämpare, så grattis.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-14 kl 11:08 »
Står man på skjutbanan när folk skjuter med
Dämpare så är det inte särskilt stor skillnad på
Smällen jämfört med utan däpmare faktiskt.
Livet är fullt av möjligheter :)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #7 skrivet: 12 aug-16 kl 19:54 »
Sparkar igång en vilande tråd, rubriken stämmer ju.

http://www.activeoutfit.se/sv/vortex-crossfire-ii/3350-vortex-crossfire-ii-3-12x-56mm-ao.html

Funderar på något nytt när licensen har landat, någon med erfarenhet eller åtminstone ett rykte om detta sikte?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #8 skrivet: 12 aug-16 kl 20:41 »
Du har för mycket förstoring för t ex drevjakt och på vak tar det tid att hitta målet i kikaren. På normalt jaktavstånd 40-60 meter borde låg förstoring typ runt 1.5-9/45 vara optimalt.
Jaktlyckan blir definitivt inte större med wery worst av allting, tro mig .. har nog sett allt.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #9 skrivet: 12 aug-16 kl 21:15 »
I den prisklassen skall du gå till en XXL butik och kolla (klämma/skruva)

Du kommer att få många förslag, alla har köpt världens bästa kikarsikte, du skulle bara veta. Men till normal jakt och deltagande i jaktlag är du välkommen med ett måttligt sikte som är tillräckligt för jakt.

Av märket Zeiss är det ett budgetsikte, men duger och det står Zeiss på det  ;D

Jag nämner inte vad jag har för sikten, men de är helt klart overkill för jakt. Jag ägnar mig åt både utbildningsjakt, förvaltning samt tävlingsskytte, även jaktnära skytte och har lite 1:a platser. På klubbnivå är jag grismästare, guld i vildsvinsskytte.

Älgprovet gjorde jag med ett billigt OXO sikte bara för att reta gallfeber på några stycken som har precis allt man inte behöver för jakt. En av dem blev dessutom inte godkänd trots ett 35.000 kronors sikte. Det är alltså inte helt en materialsport.

https://www.xxl.se/zeiss-terra-3x-3-9x42-kikarsikte/p/1102543_1_style
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 21:29 av Gilbert »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-16 kl 21:29 »
Du har för mycket förstoring för t ex drevjakt och på vak tar det tid att hitta målet i kikaren.

Det är en vettig synpunkt, absolut men jag skulle ju vilja veta vem det är som kallar siktet för "Hog hunter"...och om det verkligen är värt pengen med belysningen eller inte.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-16 kl 21:51 »
Det står allt magiskt i reklam.

Skall du jaga vildsvin blir det säkert på åtel. Då finns det tillräcklig belysning och skjutavståndet är 30-50 meter Max. Att ha ett svart kors på en mörk gris kan vara lite jobbigt, då är rödpunkten i siktet bra att tända och använda den. Mera behöver du inte av siktet även om jägare orerar om alla magiska skymningsegenskaper. Med åtelbelysning ser du vad du behöver på det skjutavståndet.

En träff 1/3 upp i kroppen och precis bakom frambenet och du skjuter en gris lika bra som en van grisjägare. Allt annat skapar problem och troligen eftersök med ficklampa i mörket, inget att rekommendera. Har själv provat på det i snår nattetid och vill inte igen. Har klarat mig sedan dess.

Men det gäller att skjuta rätt gris. Inget sikte i världen hjälper dig med det. Lär dig se skillnad på galt, sugga, gylta eller årsgris (typ rödgris).

En rödgris på 50-60 kg är nog bästa matgrisen. Är du själv så fundera på hur du får hem den från åteln före! bäst är att kunna köra ända fram och kunna vända.
« Senast ändrad: 12 aug-16 kl 22:06 av Gilbert »

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-16 kl 22:22 »
Det är en vettig synpunkt, absolut men jag skulle ju vilja veta vem det är som kallar siktet för "Hog hunter"...och om det verkligen är värt pengen med belysningen eller inte.

Att hålkorset smalnar av och blir tunnare är helt meningslöst, speciellt i mörker mot en mörk gris. Med belyst riktmedel avses här en tändbar rödpunkt som nästan alla sikten har. Reklamen är bara floskel som till alla andra sikten.

56 mm använder jag till prickskytte på +300 meter.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-16 kl 22:53 »
Hur va de där med jägare som orerar?

Jag är säker på de där med att skjuta rätt djur samt kunna backa bil till åteln.

Ska specificera frågan lite då för att göra det enkelt.

Jag vill veta om någon kan svara på hur linserna hos Vortex-siktet lever upp till reklamen? Att jag kommer se en röd punkt betvivlar jag inte men har dom lyckats någorlunda med sin produkt så att det är värt det eller ska man helt enkelt satsa sina pengar på något med bättre linser och utan belysning för ungefär samma peng?

Diopter är väl det som gäller för prickskytte på 300m?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #14 skrivet: 13 aug-16 kl 03:14 »
 Lycka till i skogen!

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #15 skrivet: 13 aug-16 kl 09:09 »
Lycka till i skogen!

Äntligen lite ironi!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #16 skrivet: 13 aug-16 kl 11:21 »
Normalt sikte, gott resultat på jakt.


Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #17 skrivet: 13 aug-16 kl 11:22 »
Skall kanske plita dit en gris också.


Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #18 skrivet: 13 aug-16 kl 11:24 »
Samma bössa men med 3-24/56 sikte och solskydd. Utrustningen tillför ca 1 kg extra och inget man tar med till skogen.



Gilbert

  • Gäst
SV: Bryderi. Vad köpa?
« Svar #19 skrivet: 13 aug-16 kl 11:35 »
Denna sköts i Östergötland någon mil härifrån, de finns i Skåne också och hela södra Sverige. Betar som moraknivar, lika vassa.

Alla svamp och bärplockare skall kolla här. En felaktig träff på en sådan här så ring f-n inte mig ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11976139.ab


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser