Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av sojamjölkmaskin?  (läst 4042 gånger)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« skrivet: 06 mar-13 kl 14:16 »
Hej!

Funderar på att köpa en sojamjölkmaskin och undrar om någon här har erfarenhet. Ber alla som är emot att äta soja hålla näbb eftersom jag märkt att många diskussioner som har med sojarelaterad mat brukar spåra ur.

Har främst tänkt att använda maskinen till havredryck eftersom det är det jag oftast använder. Vet att man kan göra den för hand, men har tröttnat på igenkladdade sildukar. Någon som gör havredryck i maskin? Resultat?

Annat som den är bra till?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 03:48 »
Vad gör maskinen? Mixar och separerar?

JohanF

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #2 skrivet: 18 aug-13 kl 17:45 »
Skrev just i en annan tråd i ämnet, men jag hittade en annons i Åter som gav rabatt på en sojamjölksmaskin från www.naturalgoods.se ,köpte den och deras tofupress, och är hur nöjd som helst!
Ang havremjölk gör jag mest på havregryn och hasselnötter vilket funkar kanon, men vill prova med vildhavre också! Något jag upptäckt är dock att man kan köra havre på mjölkprogrammet med maskinen och tillsätta lite olja vilket ger ngt som går utmärkt att använda i matlagning istället för havregrädde!
Hoppas den funkar lika bra för dig!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-13 kl 14:31 »
Skrev just i en annan tråd i ämnet, men jag hittade en annons i Åter som gav rabatt på en sojamjölksmaskin från www.naturalgoods.se ,köpte den och deras tofupress, och är hur nöjd som helst!
Ang havremjölk gör jag mest på havregryn och hasselnötter vilket funkar kanon, men vill prova med vildhavre också! Något jag upptäckt är dock att man kan köra havre på mjölkprogrammet med maskinen och tillsätta lite olja vilket ger ngt som går utmärkt att använda i matlagning istället för havregrädde!
Hoppas den funkar lika bra för dig!


Vad är "vildhavre" för något?

Mayla

  • Inlägg: 48
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #4 skrivet: 19 aug-13 kl 19:06 »
Jag har en Soymaster från Naturalgoods och är hur nöjd som helst. Jag har bara gjort sojamjölk än så länge. Det är billigt, går riktigt fort och är lättdiskat. Var tvungen att köpa färdigköpt sojamjölk häromveckan och blääää det var inte gott, det är stor skillnad på smaken. Älskar min sojamjölkmaskin :)

JohanF, hur gör du havregrädden? I mill eller milk programmet, o hur mycket av havre/olja/vatten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #5 skrivet: 19 aug-13 kl 20:28 »
Vad är "vildhavre" för något?

Förmodligen inte det jag tänker på :-[

Kan det vara flyghavre?

Eldskimmer

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #6 skrivet: 24 feb-15 kl 16:12 »
Alltså, detta är den absolut bästa maskinen jag köpt! Havremjölken smakar verkligen HAVRE! Nu avnjuter jag ett kallt glas havre-kokos-mandelmjölk. :) Visst är det lite plastdelar på maskinen, men mjölken rör inte dessa utan endast metalldelar, också det ett STORT plus för en plastbantare!

Zingorina

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #7 skrivet: 01 okt-16 kl 14:36 »
Jag är helnöjd med min.
Letar just nu information om huruvida man kan snabbkonservers/inkoka sojadrycken. Tänkte så man kan ha med sig till sommarstugan och liknande.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenhet av sojamjölkmaskin?
« Svar #8 skrivet: 01 okt-16 kl 16:42 »
Jag är helnöjd med min.
Letar just nu information om huruvida man kan snabbkonservers/inkoka sojadrycken. Tänkte så man kan ha med sig till sommarstugan och liknande.

Nej, det är ingen bra idé, det är varken lågt pH-värde eller hög salthalt, så sporbildande bakterier kan växa där


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser