Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 36609 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #100 skrivet: 10 okt-17 kl 17:28 »
Ja, jag menar gröna.

Andreas Engvall

• -
« Svar #101 skrivet: 10 okt-17 kl 22:41 »
Tyvärr verkar det inte vara lödningen. Men något är i alla fall inte bra. Kortet får spänning men det verkar inte passer vridkomponenten, är det en potentiometer. Tyvärr lite för länge sen jag läste ellära.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #102 skrivet: 11 okt-17 kl 22:30 »
Det verkar vara en rätt avancerad och tillkrånglad triacregulator, det där.
Datablad för IC:n som styr alltsammans kanske kan vara till viss hjälp för att förstå hur den är tänkt att fungera.
https://media.digikey.com/pdf/Data%20Sheets/Atmel%20PDFs/U2010B.pdf

Några felsökningstips:
Intern jord på kortet är IC:ns pinne 10.  Medan du labbar och mäter, vänd stickproppen så att denna pinne är ansluten till elnätets nolla.
Kolla att det, mätt mot pinne 10, finns ca 15 V likspänning på pinne 11 och ca 9 V på pinne 8.
Kolla att spänningen på pinne 4 ändrar sig då du vrider på potentiometern.

Gunnar Nilsson

« Svar #103 skrivet: 19 nov-17 kl 11:55 »
Jag har en gammal N4 (2) från femtiotalet som jag har en massa tillbehör till bla köttkvarn. Jag tänkte ev. pensionera denna och köpa en nyare begagnad. Tex en AKM 3110 Typ N25. Fråga: Passar mina gamla tillbehör?

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 16 användare (5 dolda)
Gika, TW, ville79, Teresa, LimJans, kretslopp, flickanpåhöjden, kickan1971, Toll, Marcus Karlsten, antlina

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser