Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?  (läst 23736 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Hej!

Jag har satt en surdeg för första gången. Problemet är att jag inte har en aning om hur den ska se ut. Vid första matningen var det bubblor i den. När jag tittade i burken dagen efter hade degen skurit sig då låg mjöl på botten, ett lager brunaktig vätska i mitten och högst upp låg ett lager med bubbligt mjöl. Jag matade igen med 0,5 dl vetemjöl 0,5 dl rågsikt och 1 dl vatten. Nu har ytterligare en dag gått och jag tänkte jag skulle börja baka. Nu ligger allt mjöl på botten, vätskan ligger ovanpå och det ser väldigt stillsamt ut i burken. Hur ska en surdeg se ut? Är det så här eller har den dött? Måste jag börja om? Den luktar lite syrligt som jag tänker mig att en surdeg ska lukta.

Hoppas på snabba svar eftersom jag hoppas kunna börja baka om ett par timmar.


Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-12 kl 10:58 »
Tyvärr så kan du inte baka med den surdegen. Det tar några dagar att få ordning på en surdeg och när man sen ska baka med den så måste man "mata upp den" så att den drar igång och bubblar ordentligt lagom till baket. Du kan se en bild på en aktiv surdeg här: http://www.flickr.com/photos/paindemartin/5249017022#

Överlag så kan du lära dig mycket om surdegsbakande i den bloggen bilden kommer ifrån. Där finns t.ex. en liten surdegsskola som du kan läsa här: http://paindemartin.blogspot.se/2010/12/lilla-surdegsskolan-borjar-nu.html

Lycka till!

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-12 kl 11:52 »
O Nej, vad tråkigt. Vad kan jag ha gjort för fel? Jag har följt receptet från recept.nu av franska bagaren precis som det stod där. Det tar ju sån tid att få igång en ny. Det blir till att åka ner och köpa färdig då  :(
Känns ju lite hopplöst att börja om. Nu törs jag ju inte följa det receptet igen. Går det att få liv i den gamla igen eller är det kört?

vaner

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-12 kl 19:03 »
Hej. Jag föreslår att du följer rådet ovan och tittar på recept och tillvägagångsätt från Pain de Martin, lilla surdegsskolan.
Jag tror inte att det är ett alternativ att köpa en färdig surdeg. Vad jag förstår ska man till de surdegarna tillsätta jäst och det är ju fusk;-)
Vill du göra ett försök att få igång din surdeg så häll ut allt utomm 50 gram. Tillsätt 100 gram vatten samt 60 gram ekologiskt rågmjöl. (en dl av vardera).
Rör om och ställ varmt, gärna 25 grader eller så. När surdegsgrunden har kommit i gång ser den ut som chokladmouse ungefär.
Det tar ju inte mer än ett par dagar att få till en surdeg så misströsta ej:-)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 15:20 »
Okej! Tack för svar. Det får nog bli fusk den här gången i allafall, så gör jag ett nytt försök till nästa bak. Jag får läsa lite i den där bloggen innan.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 15:28 »
Kan också tipsa om surdegsrecepten här i handboken. Fungerar utmärkt! Jag har en rågsurdeg, gjord med äpple, och en vetesurdeg på russinjäst som båda är gjorda med handbokens recept. De har varit pigga och friska här sedan i början av sommaren.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #6 skrivet: 19 aug-12 kl 16:03 »
Okej! Tack för svar. Det får nog bli fusk den här gången i allafall, så gör jag ett nytt försök till nästa bak. Jag får läsa lite i den där bloggen innan.

Ja, läs den där bloggen! Riktigt bra. Jag startade surdeg efter hans modell, och har haft den igång i ett par år nu.. Häftigt att det funkar!

Om det blir en massa vätska på så är den antagligen lite för lös.. Jag upplever att surdegen håller sig bättre om man blandar den lite tjockare, men det beror också på vilket mjöl man har... Änglamarks rågmjöl får man ta rätt mycket av. Saltå kvarns är lite grövre, och sväller mer. Här i krokarna finns Wästgötarna, vars rågmjöl är riiiiktigt grovmalet, och suger mycket vätska. Men man lär sig med tiden, och kommer alltid att blanda lite för löst ena gången och lite för tjockt nån annan gång.. Läste att den ska vara ungefär som tjock våffelsmet i konsistensen, och det tyckte jag var ett bra tips!

Nu i sommar har jag inte haft mycket baklust alls, så det är nog bäst jag kollar till min surdeg, så den inte döden dör...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #7 skrivet: 06 sep-12 kl 22:22 »
Jag brukar hålla mina litet tjockare än våffelsmet. Det går det med.

Jag har postat litet olika surdegsrecept här på forumet tidigare. Enklast är dock bäst: Grovt rågmjöl + hett vatten.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #8 skrivet: 06 jan-15 kl 14:09 »
Min vete surdeg blev kass med .Även om man följer ett recept  så kan nått gå galet. Jag en en ny men med honung i .Och då hände det grejer!

andreah

  • Inlägg: 0
    • -
    • http://andreahejlskov.com
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #9 skrivet: 11 jan-15 kl 17:51 »
Hejsan,
Vikingerne gjorde surdej med honung och salt - det går fint at börja en surdeg på det :-)
Har skrevit mere om surdeg her om du er interesserad: http://andreahejlskov.com/2014/11/09/fermented-bread-aka-danish-rye-bread-part-1/
I write about our life in the wild woods of Värmland.
http://andreahejlskov.com

Hölö

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #10 skrivet: 03 feb-15 kl 19:18 »
Jag håller inte med riktigt om att den surdegen inte går att använda.

Ibland kan det bli som TS skriver, men det måste inte betyda att den är helt död. Det viktiga är att den inte luktar dåligt eller har börjat mögla eller så. Kanske var det bara för lite mjöl i den eller att burken inte var tät eller nått. Jag har själv haft surdegar som sett lite gran ut som beskrivningen, man har bara kört lite "konstgjord andning" på dem och försökt göra de glada igen. Det har funkat för mig.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #11 skrivet: 03 feb-15 kl 19:57 »
Jag tror att wahlgrens skulle ha rört oftare i surdegen. Två gånger per dag eller så fort den separerat sig. Dessutom kan det ha varit nåt annat fel.

Min grundtes är följande: surdegen måste höja sig innan man kan baka ut. Det räcker inte att det bubblar. Om man bakar ut innan degen häver sig så chansar man och kan lättare misslyckas.

Jag läste Andreas blogg nu. Det var trevligt. Du skrev att kvalitet på vatten och salt är viktig. det är nog nåt att tänka på. Själv använder jag bara prima havssalt och om jag måste använda kommunalt vatten brukar jag antingen koka det eller låta det stå och lufta sig länge. Men jag undrar en sak. Du skriver några gånger ”a handful of salt”. Det låter väldigt mycket. Är inte det en näve salt? Själv brukar jag inte sätta till salt alls innan surdegen är igång, men jag är inte säker på att det är bra heller. Sen när jag bakar ut brukar jag försöka få ca en procent salt i degen.

Ulltuss

  • Inlägg: 21
SV: Är min surdeg död? Eller hur ska den egentligen se ut?
« Svar #12 skrivet: 03 apr-15 kl 09:43 »
Jag har misslyckats med surdegsgrunden fler gånger än jag kan räkna. Nu jag jag ÄNTLIGEN fått igång en och det var för att jag följde receptet som finns i "Vår gröna kokbok". Dag 1 kväll: Skölj en litersburk eller en stor skål med hett vatten. Häll i 1 ½ dl ljummet vatten, 1 tsk honung, 1½ dl rågmjöl. Rör om, täck och ställ burken/skålen varmt (22-25 grader helst). Jag har min stående i rummet där varmvattenberedaren finns. Dag 2: fyll på med 1 dl ljummet vatten och 1 dl rågmjöl morgon och kväll (rör om) Dag 3: samma som dag 2. Efter sista påfyllningen (kväll dag 3) är surdegsgrunden klar att använda. Förvara burken med lock på i kylen. I gång/ vecka matar jag surdegsgrunden med 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten. Låt bruken stå framme i rumstemperatur så att du ser att den "lever" och bubblar upp. 1 gång / månad tillsätter jag ca 1 tsk honung. Jag har bakat "vanligt" surdegsbröd med den men även bytt ut 1 dl vätska från mitt favoritrecept och ersatt det med 1 dl surdegsgrund. Blev mycket bra. Brödet håller längre och blir härligt segt och smakrikt. Här kommer receptet men minska gärna på mjölet eftersom lös deg = saftigare bröd http://www.kokaihop.se/recept/ett-fantastiskt-brod
"Medan vi vilar oss från potatisupptagningen, plockar vi sten"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser