Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoners genetik  (läst 29611 gånger)

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
Kalkoners genetik
« skrivet: 08 sep-11 kl 18:06 »
Haha... jo, det är det allt...
Men det går ju liksom inte bara dra igång någon tråd utan att ha något att utgå ifrån, känner jag...
Om någon har någon/några konkreta frågor om färger eller så, så ställ dem i en tråd så ska jag gärna svara efter bästa förmåga.
Då har vi något att utgå ifrån...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 22:20 »
hejsan!
du verkar ju kunnig på de här med avel och färger! jag har två Cröllwitzerhönor. Den ena är svart/vit som de ska se ut, men den andra är ljust bruntecknad. De är från samma avelsgrupp med svart/vita cröllwitzer. Nu är det så att jag inte får tag på en cröllwitzertupp. Vad har du för råd att ge mig då? Vad ska jag ha för tupp? En fråga till, Vart i Småland finns du? Verkar såååå intressant med den gruppen du har.
MVH Gunilla Eklund

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #2 skrivet: 10 sep-11 kl 15:22 »
Hej!
Har du något foto på den "bruna" cröllen? Lite lättare om man ser.
Om du inte får tag i någon cröllwitzertupp så får du väl helt enkelt ta fram en själv... ;D
Inte för att tala i egen sak, men den tuppen jag har i denna gruppen skulle t.ex. funka utmärkt.
Rent statistiskt borde du definitivt få en del cröllwitzer efter honom, i synnerhet om du låter dina hönor gå med honom.
Det finns ju en tjej i skåne också, Anette, som har annonserat här på forumet att hon vill sälja eller byta bort en del årskycklingar. Hennes tuppar har en cröllwitzermamma, så de har de gener som behövs...
Vi bor mellan Växjö och Vetlanda, kan man säga.
/MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 21:35 »
Hej igen!  Har ingen bra bild där man ser hennes färg. hon är så hemskt ljus. Detta är den bästa jag har.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 22:25 »
Hej igen!  Har ingen bra bild där man ser hennes färg. hon är så hemskt ljus. Detta är den bästa jag har.
Jag tycker det ser ut som en tupp....  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #5 skrivet: 11 sep-11 kl 11:53 »
Hej!
Ja, hon ser väldigt vit ut... Det är väldigt svårt att säga utifrån bilden, men jag tror att om hon hade haft rött(r) i sig så skulle det synts mera i stjärtfjädrar osv, och om hon hade haft brunt (E) så skulle fläckarna varit mörkare... Om hon hade haft en blekningsgen(D) så skulle å andra sidan fläckarna inte varit bruna utan blå/grå... Så jag kan inte säga utifrån denna bilden vad som är på G... Skicka gärna upp en bild som bättre visar fläckarna om du lyckas ta någon... Och, visst, lite tuppig ser hon allt ut... Ganska stor stjärt och haklapp, men å andra sidan väldigt liten snodd.... Hur gammal är hon?
MvH G
« Senast ändrad: 11 sep-11 kl 11:55 av mymlan65 »
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #6 skrivet: 11 sep-11 kl 13:37 »
Nog e de en höna allt!

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #7 skrivet: 11 sep-11 kl 13:39 »
Gör ett försök med större bild.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 13:42 »
ytterligare en bild....

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kalkoners genetik
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 14:26 »
Gör ett försök med större bild.


Aaaaaaaaaaaa så fin!!!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 16:11 »
Hahaha..., jaa du...., måste fundera lite på den.....
Ser inte ett dugg ut som någon cröllwitzer, snarare som en röd, en mycket ljus Buff... (Buff=svart kalkon med två röda gener), men då behöver den två föräldrar med rött i....
Lånar din bild och kollar runt lite....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kalkoners genetik
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 19:59 »
Porter's Rare Heritage Turkeys är en källa till mycket om kalkoner  ;D

Angående färgen så tror jag att det är en Röd Cröllwitzer. (Red Palm på amerikanska)

Läs texten och kolla bliden på den unga fågeln. Den är väldigt lik din i färgen tycker jag.

http://www.porterturkeys.com/redpalm.htm

Nu är jag  inte tillräckligt påläst på genetiken på kalkoner för att säga säkert om du kan få ett sådant utfall efter svarta cröllar, men bilden är lik tycker jag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 23:08 »
Intressant detta! Hade inte aning om att det fanns så många färger på kalkoner förrän jag köpte mina Cröllar. Enl. uppfödaren så är föräldrarna svart/vita men det dyker upp någon med den här färgen emellanåt.
Vad ska jag ha för färg på tupp till dessa damer då? Anta att den andra har samma gener, men inte fått färgen....
Kan väl säga så att jag är i behov av en tupp iaf. Synd om de ska gå ytterligare en vår till mötes utan någon befruktning på äggen. De är OTROLIGT ruvvilliga nämnligen.
GuGu

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #13 skrivet: 12 sep-11 kl 01:02 »
Nej, en röd cröll är mycket mer röd. I synnerhet i stjärtfjädrarna, som sagt. Och du kan inte få en röd av svarta. Det krävs en röd gen från vardera föräldern, och den röda genen kan inte bäras dolt. Finns den så syns den. Det är det som är lite märkligt med din höna...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #14 skrivet: 12 sep-11 kl 11:10 »
P.S. -Om du inte är intresserad av en hel grupp att sätta dem i, som min ;), så tycker jag fortfarande att du ska kolla in Anettes ungtuppar (kolla hennes tråd här på forumet om byte http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=116581.0). Hennes tuppar har en cröllmamma, så med dina hönor lär du iallafall få en del cröll... D.s.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

GuGu

  • Inlägg: 75
    • Nytorps gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #15 skrivet: 12 sep-11 kl 17:23 »
Jo, jag är jätteintresserad av en hel grupp, MEN..... som Tony säger.....
hade egentligen bara tänkt mig en tupp. Ekonomin får styra där.....
Funderar lite...
MVH GuGu

Eva R

  • Inlägg: 202
  • Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #16 skrivet: 12 sep-11 kl 18:43 »
Om jag har förstått det här rätt så är det en Oregon Gray jag har här, eller?

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #17 skrivet: 12 sep-11 kl 19:03 »
Japp!
Och dina andra, vitare, på de andra bilderna också...
Men de ser ut att ha rött i sig... Har du en rödbronstupp?
För det är tuppen som är brons, eller?
Din brons är också split för vit, annars skulle de ha blivit brons allihop...
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Kalkoners genetik
« Svar #18 skrivet: 13 sep-11 kl 01:31 »
GuGu, nu har jag kollat lite....
Så här är det nog....
Först och främst måste det nog finns åtminstone två fåglar i "föräldraflocken" som har åtminstone lite orange i fjäderdräkten. De har isåfall en röd gen. Sedan har de en recessiv "slate-gen", kallad -sl. Om en fågel har bara en enda -sl-gen så syns den inte, men när två sådana gener träffas syns de. Då blir fågeln blekt i färgerna.... Skulle alltså gissa att din höna är en cröllwitzer med två röda gener och två sl-gener.
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Kalkoners genetik
« Svar #19 skrivet: 13 sep-11 kl 15:26 »
Det finns ju en tjej i skåne också, Anette, som har annonserat här på forumet att hon vill sälja eller byta bort en del årskycklingar. Hennes tuppar har en cröllwitzermamma, så de har de gener som behövs...

Vill bara rätta lite så det blir helt korrekt. Mina tuppar är resultatet av far/dotter parning. Pappan är bronze(ser i alla fall ut som en bronze) och mamman är en bronzefärgad höna, men hennes föräldrar är bronzetuppen och en cröllwitzerhöna. På bilden är det en av unghanarna som är en oregon gray har jag fått lära mig ;D

Jag tänkte passa på att fråga en annan sak som antagligen är helt dum men frågar man inte så lär man sig inte ::)

Jag har trott att de olika färgerna är olika framavlade raser från vildkalkonen men undrar nu om det inte är så att det bara är olika färger i samma ras eftersom man tydligen kan blanda dem hur man vill. Men BUT kalkonerna måste väl vara en framtagen egen ras. Jag har även hört att Cröllwitzern är en mindre ras än bronzen, då måste det ju vara en ras? Jag trodde att mina var blandraser men är då de renrasiga,... ja vadå??? Är cröllwitzern en cröllwitzerfärgad bronze? Nä nu virrar jag till det. Hoppas du mymlan65 kan förklara.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare
xaelanar, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser