Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka örter?  (läst 6475 gånger)

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
Vilka örter?
« skrivet: 23 maj-11 kl 08:59 »
Jag är en kille som nyligen fått upp intresset för växt- och örtinsamling. Jag har boken"Örtmedicin och Växtmagi" som jag tycker är väldigt intressant och bra. MEN, det finns ju så väldigt många olika örter, så det är svårt att veta vilka man bör fokusera på att plocka.

Vilka örter/växter brukar ni ta tillvara på?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vilka örter?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-11 kl 21:21 »
Börja med att fundera på vad du vill använda dem till. Ska det vara till huskurer så får du väl utgå från vad du har för behov. Har du t.ex. ofta hosta eller har du hudbesvär?
Ska du "bara" göra örtte så börja med det som finns lättillgängligt i din närhet, kanske björklöv eller hallonblad.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vilka örter?
« Svar #2 skrivet: 23 maj-11 kl 21:40 »
Nässlor!!!! ..... Mjölkört, björklöv, oregano, timjan, gräslök, dill, persilja,echinacea, temynta, hallonblad, svartvinbärsblad, ringblomma, dr. Westerlund, mfl. mfl.

Listan e låååååång ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Vilka örter?
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 12:55 »
Börja med att fundera på vad du vill använda dem till. Ska det vara till huskurer så får du väl utgå från vad du har för behov. Har du t.ex. ofta hosta eller har du hudbesvär?
Ska du "bara" göra örtte så börja med det som finns lättillgängligt i din närhet, kanske björklöv eller hallonblad.

Huskurer hade jag tänkt mig. Jag har försökt sätta mig in i vilka "standardörter" jag bör plocka men det känns så svårt att veta vilka jag ska välja framför andra.

"Tyvärr" är jag frisk som en nötkärna och har sällan problem med någonting. Det här gäller snarare ett spirande intresse än trängande behov av läkeörter.

Nässlor!!!! ..... Mjölkört, björklöv, oregano, timjan, gräslök, dill, persilja,echinacea, temynta, hallonblad, svartvinbärsblad, ringblomma, dr. Westerlund, mfl. mfl.

Listan e låååååång ;)

Jaa, listan ser ut att vara lång :) Jag ska titta vidare på dina förslag och se vilka som kan vara aktuella. Brukar du torka dina örter och sen göra té på dem eller hur går du tillväga?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Vilka örter?
« Svar #4 skrivet: 24 maj-11 kl 15:56 »
Det är lite olika.

Nässlor har jag både torkat och ångkokt för infrysning. Mjölkörten e torkad likaså Hallonbld och Vinbärsblad. Nypon torkar jag, samt björklöv och temynta.... annan mynta torkar jag oxå....

Echinasean kommer att torkas men oxå göras tinktur på. Ringblomman torkas, görs tinktur och oljeutdrag. Dr.Westerlund, oljeutdrag.

Dill e svår att torka, så den fryser jag in. Gräslöken har jag oxå fryst in, även om den är lätt att torka. Jag har tänkt att torka blommorna som kommer snart istället. De andra krydd örterna har jag inte bestämt ännu vad det blir av dem. Lite av varje kanske.

Torkar nog lite åkerfräken i år oxå.... eller om det blir tinktur.... det blir lite utifrån vad jag ska använda det till ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser