Dela detta:

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Vad är det med begreppet nolla vid jämförande tester du inte förstår, Tjalve?
2
Det är klart jobbar man med rengöringsmedel så talar men i eget intresse när man är negativ till dessa nya metoder.

Allt vatten reagerar med co2 i luften och får lågt pH, blir surt efter både avjonisering eller destillering.
3
Fordonsdrift / SV: Flygplansbränsle i bilar?
« Senaste inlägg av Ett svart får skrivet Idag kl. 12:16 »
Det borde gå bra att köra i äldre bilar, avsedda för blyad bensin och med motorer som inte varvar speciellt högt men inget bra i en modern bilmotor. Hanteringen borde vara ungefär lika farlig/ofarlig som vanlig bensin men om något händer så brinner det ganska mycket av 3000 liter...
4
Fordonsdrift / Flygplansbränsle i bilar?
« Senaste inlägg av Gröfre Slissing skrivet Idag kl. 11:51 »
Hej!
Flög omkring litet på 60-70-talet ; man varnade då oss för att använda flygbränsle i våra bilar, och hörde aldrig någon som gjorde det, men givetvis har det förekommit!

Såg sedan detta ; det var 2010:
"”Stora mängder högexplosivt flygbränsle har stulits från flygplatsen i xxxxx! Flygplatsbolaget varnar nu för all form av befattning med bränslet. - Det är otroligt eldfarligt, säger XXXX XXXXXXX i flygplatsbolaget. Det är så lättantändligt att det räcker med en gnista från statisk elektricitet för att det ska smälla.
Han tvekar inte att jämföra det med flytande sprängämne.
Det räcker med den statiska elektricitet som uppstår när bensinen hälls upp.
- Det krävs särskild utbildning för att få handskas med det här bränslet över huvudtaget, säger XXXXXXX, och för att kunna tanka flygplanen säkert ska både tankanläggning och flygplan jordas på ett korrekt sätt.
Det är flygbränsle av typen LL 100 som försvunnit. Det handlar om i storleksordningen 3000 liter som är borta. XXXXXXX varnar också för att försöka använda det i vanliga bilmotorer.
- Det är som att be om ett motorhaveri, säger han. Bränslet är avsett för lågvarviga motorer, upp till 2000 varv. Försöker man med en vanlig bilmotor kommer kolvarna att smälta. Bränslet utvecklar en intensiv hetta.”

Är dessa uppgifter om bränslet korrekt? När vi tankade vidtog vi inga extra försiktighetsåtgärder ; det var som att tanka en bil! Har man försökt skrämma tjuven/tjuvarna?

Hälsning!
G S
5
Avjoniserat eller destillerat?
För frågeställningen är det lika relevant som frågan om man skall åka röd eller vit bil till Arlanda för att komma i tid till flyget.

Nej Nej Nej, metoden är en (o)ren bluff. Frågor på det?

//Anders G Jourhavande kemist, Produktutvecklare rengöringsmedel.
6
Hemberedskap / SV: Hemberedskap
« Senaste inlägg av Toll skrivet Idag kl. 11:41 »
Dvs själv ta eget ansvar och inte göra problemen till NAP eller IMP problematik.

vad betyder NAP och IMP?
7
Övrigt om bygga & bo / SV: Test för nytt byggande!?
« Senaste inlägg av ärt skrivet Idag kl. 11:34 »
Luktar till att där kommer en uppsjö nya lösningar o fabrikat med tveksam funktion på sikt. Förmodligen ingen typ av garantier.
Men det gynnar vår tillväxt. Dock ytterst tveksamt om miljön får nått possitivt ut av detta.
Malarmaster skriver att det är bra i självförsörjningstanken. Ett sånt system som inte längre fungerar som det ska har då inbyggt att det går att laga/reparera eller är det ännu en kortvarig slit o släng grej?
8
Kollektiv för självhushållare / SV: Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?
« Senaste inlägg av MickeMård skrivet Idag kl. 11:29 »
Det är inget som existerar, skulle jag tro. Var flera år sen det var något i praktiken. Vad jag vet. Sälv blev jag med torp och sen skruttig gård :)
9
Vatten och avlopp / SV: Vattentemperaturen växlar i duschen
« Senaste inlägg av ärt skrivet Idag kl. 11:24 »
 Hur är det med varmvattnet i handfatet?
Samma problem där?
 Harv du fått ordning på cirkulations pumpen? Det var ju nått där som var som det inte skulle. Skrev där att tappvattnet o elementet inte har med varandra o göra men det kanske det ändå har. Vad händer om du stänger av cirkp. som är till varmvattnet? Blir då elementet svalt?
 Hoppas du finner lösning.
10
Övrigt om bygga & bo / SV: kyla på sommaren!?
« Senaste inlägg av johe71 skrivet Idag kl. 11:03 »
Kan man verkligen kyla av luften genom det pet-flaska-fönstret?
Jag har svårt att förstå fysiken bakom det hela.

här är en artikel från 2016 där de gör något sådant i Bangladesh
 https://www.expressen.se/omtalat/livet/plagas-du-av-varmen-sa-fixar-du-miljosmart-och-billig-ac/

"så klipper man en pet-flaska mitt itu och monterar sedan flera stycken på en stor bräda med hål. Skillnaden i lufttryck som uppstår när luften kommer in genom den större delen av flaskan och sedan ut genom den mindre är det som kyler ned luften. Eco-coolern behöver alltså ingen elektricitet för att fungera. Det är inga revolutionerande temperaturväxlingar som resultat, men när temperaturen sänks från 30 till 25 grader märks ändå en stor skillnad"

fast å andra sidan så kan man nog uppnå den temperaturskillnaden (30 till 25 grader) enbart genom att täcka fönstret med en stor bräda ... ?

här är en Quora-artikel där de räknar på det https://www.quora.com/How-does-the-Bangladeshi-Eco-cooler-work där de i princip kommer fram till att flaskorna inte kyler luften nog mycket för att det ska märkas... men konstaterar också "This device maximizes the airflow into a window while minimizing the amount of light that can come in. Basically, you get the benefit of having an open window while also getting the benefit of being in the shade.".... dvs du får ett öppet fönster utan att solen skiner in i huset - vilket givetvis ger en lägre inomhustemperatur jämfört med att ha ett vanligt fönster eller inget fönster alls [i ett plåtskjul]
Sidor: [1] 2 ... 10

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 16 användare (5 dolda)
Grow2Tall, Körven, pany, Backas, Toll, Styrbiorn, Jano, Pelle Persson, killenigrillen, henri, Tommi Green

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser