Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av isolerat garage  (läst 7066 gånger)

Tyddan

  • Inlägg: 1
    • Småland
Uppvärmning av isolerat garage
« skrivet: 05 jan-16 kl 14:14 »
Har ett dubbelgarage(cement platta) som nyligen har blivit isolerat(väggar och tak),förutom porten.
Vad är bästa och billigaste uppvärmningen om jag bara vill värma upp där
vid arbete t.e.x meka med bil?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #1 skrivet: 05 jan-16 kl 15:35 »
Har ett dubbelgarage(cement platta) som nyligen har blivit isolerat(väggar och tak),förutom porten.
Vad är bästa och billigaste uppvärmningen om jag bara vill värma upp där
vid arbete t.e.x meka med bil?

Om du bara skall jobba där tillfälligt lär en vanlig byggfläkt förslå utmärkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #2 skrivet: 05 jan-16 kl 15:47 »
Byggfläkt är en enkel och förhållandevis billig lösning tills du pluggar in den.
Då är det hur mycket du är i garaget som avgör ekonomin, det gäller förvisso alla lösningar.

Det andra alternativet är att ha dit en gjutjärnskamin, det innebär en del mer kostnader med skorsten och dylikt. Svårt att sätta någon prislapp på vad en sådan lösning kan kosta men du kan säkerligen komma undan med en minsta kostnad på 10 000:-, ved kan vara billigt eller bli hutlöst dyrt beroende på hur du anskaffar den.

Kompisen har en lösning där han tagit en innerdel till luftvärmepumpen och kopplat in på det vattenburna systemet.  Funkar klockrent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #3 skrivet: 05 jan-16 kl 16:29 »
Ja byggfläkt är västa valet här, värmer upp snabbt. Själv har jag igång värmen hela tiden och använder då ett termostatstyrt oljefyllt element på 2kw, kostade ca 400kr.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #4 skrivet: 06 jan-16 kl 16:18 »
Jag kör med billigaste Jula luft-luft värmepump, tuffat på i snart 6 år till ett inköpspris av 5995:- (om jag mins rätt).
Luftpumpen har en frys-vaktfunktion som håller ca 7-8 grader i garaget.
Det läget använder jag när jag är sällan i garaget, då har jag frostfritt & efter en ½ timma körning på 20 grader är det bekvämt att jobba.
När jag är där ofta har jag den inställd på 17 grader, minsta som går, och behöver inte höja för att jobba.

Sedan stöttar jag med en LuftSolFångare som ger mest vår & höst. (och för mycket på sommaren...)

Om LVP skulle haverera har jag ett antal oljefyllda elradiatorer som ska starta vid 5-6 grader.

Funkar fint för mig, har KWh mätare på LSF & LVP
Blev då nyfiken så jag fick gå ut och läsa av
Förbrukning vinter 2015
LSF 0.33 kWh 5:45:02 timmar
LVP 1214 kWh 88:75:52 timmar
 
Nära 6 timmar LSF, för att den ska starta ska det vara varmare än 17 grader C i LSF. Inte så mycket än hoppas på mer frampå året.
LVP & des timmar är lite osäkert då jag inte mins när jag nollade.

Hur som... mitt tips blir att kolla på en luftvärmepump och se om du kan räkna hem den jämfört direktverkande el.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

DavidHansson

  • Gäst
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #5 skrivet: 30 jan-16 kl 03:55 »
Spilloljebrännare är ju kanske ett bra alternativ om du grejar med bilar. du får se till att leda ut avgaserna ur verkstan bara

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #6 skrivet: 30 jan-16 kl 10:56 »
Spilloljebrännare är ju kanske ett bra alternativ om du grejar med bilar. du får se till att leda ut avgaserna ur verkstan bara

Ska man elda spillolja bör man inte ha några odlingar eller känsliga grannar i den närmaste omnejden. Och man bör inte heller ha ovänner som kan vara pigga på att göra en anmälan till miljökontoret om saken.
Om man absolut MÅSTE elda spillolja, så bör man ha god koll på spilloljans ursprung och vara tillräckligt bra kemist för att kunna avgöra om just den spillolja man tänker använda har använts på ett sådant sätt att den kan ha blivit förorenad med ohälsosamma saker.
Man bör t ex inte alls elda spillolja som har används i äldre motorer med glidlager tillverkade av blylegering (babbits), eller spillolja som innehåller en massa metallpartiklar efter ett motorhaveri. Inte heller spillolja som kommer från motorer som har körts på blyad bensin eller "fuldiesel" med hög svavelhalt.  Hypoidoljor med svavelhaltiga tillsatser bör inte heller eldas.
Ett viktigt skäl till att undvika svavelhaltig spillolja är att rökgaserna innehåller svavelsyra, som fräter sönder både brännare, kamin och skorsten snabbt.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #7 skrivet: 31 jan-16 kl 18:25 »
Hej
Tänkte du förvara bensin i garaget? I en bil eller annat fordon som står där? Då kan det vara ba att kolla vad sotarna tycker om att elda i samma utrymme. Jag vet folk som fick nej på att installera kamin i garage, eller också förbud att hantra brandfarliga vätskor där.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #8 skrivet: 31 jan-16 kl 21:28 »
Hej
Tänkte du förvara bensin i garaget? I en bil eller annat fordon som står där? Då kan det vara ba att kolla vad sotarna tycker om att elda i samma utrymme. Jag vet folk som fick nej på att installera kamin i garage, eller också förbud att hantra brandfarliga vätskor där.

Nu blandar du ihop saker och ting.
Förvara och hantera är två vitt skilda saker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #9 skrivet: 31 jan-16 kl 21:35 »
Hej

Ja ursäkta, handen är ibland snabbare än tanken. Visst, förvara bensin eller motsvrande fungerar kanske, jag har hört sotare ha åsikter om det också. Men i mitt garage tankar jag motorsågen, snöslungan och gräsklipparen. I min värld vore det opraktiskt att inte kunna göra detta i graget.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #10 skrivet: 31 jan-16 kl 22:06 »
Sotares åsikter må vara en sak, men när det gäller eldfarliga vätskor så finns det ju entydiga regelverk som det bara är att läsa innantill i. Till skillnad från regler om miljögodkännande av eldstäder och sånt så är de inte unika för varje kommun eller sotningsdistrikt, utan det är föreskrifter som gäller för hela Sverige.

Tyvärr finns det helt olika regelverk för förvaring, hantering och transport, och de stämmer inte alltid så väl överens med varandra. Det bör inte vara alltför svårt att leta sig fram till dem via t ex www.msb.se .

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #11 skrivet: 01 feb-16 kl 14:38 »
Det finns pelletskaminer som har ett rör genom väggen i stället för skostensanslutning.
kretslopp

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #12 skrivet: 04 feb-16 kl 21:44 »
Oavsett skorsten så är det en eldstad vilket inte är tillåtet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #13 skrivet: 05 feb-16 kl 06:27 »
Oavsett skorsten så är det en eldstad vilket inte är tillåtet.


Källa på det?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #14 skrivet: 05 feb-16 kl 07:48 »

Källa på det?
Är det en kamin i ett hus så är det en eldstad. Och eldstäder kräver att man följer Boverkets regler. Och där finns regler för utformning av bland annat skorsten. Till exempel att skorstenen ska gå 1 meter ovanför taknocken.

Det är bara leta på Boverkets sida om du är intresserad.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #15 skrivet: 05 feb-16 kl 09:06 »
Är det en kamin i ett hus så är det en eldstad. Och eldstäder kräver att man följer Boverkets regler. Och där finns regler för utformning av bland annat skorsten. Till exempel att skorstenen ska gå 1 meter ovanför taknocken.

Det är bara leta på Boverkets sida om du är intresserad.

Okej.
Nu handlar det inte om en bostad. Utan ett garage, och då det finns en som hävdar att det är förbjudet och jag inte känner till något skrivning som förbjuder det på det sättet så är det upp till personen att peka på den lagstiftning som denne stödjer sitt påstående på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #16 skrivet: 05 feb-16 kl 09:28 »
Okej.
Nu handlar det inte om en bostad. Utan ett garage, och då det finns en som hävdar att det är förbjudet och jag inte känner till något skrivning som förbjuder det på det sättet så är det upp till personen att peka på den lagstiftning som denne stödjer sitt påstående på.
Jag tycker nog att det är tvärtom.. Den som hävdar att det finns en kamin och rökgångar där man inte behöver följa Boverkets regelverk tycker jag kan ta och i alla fall beskriva VARFÖR det inte behövs.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #17 skrivet: 05 feb-16 kl 09:33 »
Ur många föreskrifters synpunkt så är ett garage inte riktigt samma sak som vi privatpersoner menar med ett garage.

Ett exempel är de gamla icke-EU-anpassade starkströmsföreskrifterna t ex STEV-FS 1985:1 , där det finns särskilda krav för elinstallationer i garage. Men läser man vidare så visar det sig att de särskilda kraven bara gäller för större anläggningar, typ bussgarage eller motorhallar på regementen, där det yrkesmässigt pågår verksamhet tagarna i ända, tankning och slabbande med bensin sker öppet inomhus osv osv.  Ett vanligt hemmagarage med plats för ett par personbilar och möjlighet till mekande räknas som vilket biutrymme som helst.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #18 skrivet: 05 feb-16 kl 09:56 »
Inte så bra på att hitta, men hittade detta:
http://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/bbr-bfs-2011-6-tom-bfs-2015-3-konsoliderad.pdf
Citera
5:44 Garage
Garage ska utformas så att risken för brand eller explosion begränsas på grund av
förekomst av brännbara eller explosiva gaser. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Uppvärmning i garage bör inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller
annan anordning som kan orsaka brand eller explosion.
Rensluckor i garage bör utformas så att de är täta och så att temperaturen
på luckorna begränsas. (BFS 2011:26).


BFS 2011:26 har jag misslyckats med att hitta.

När jag blev med garage frågade jag kommunen/sotare om kamin i garaget & svaret var att inte i garaget, men om jag gjorde förrådet till brandcell utan dörrar in i garaget så kunde det gå bra.
Förvirrande är det dock, vem bestämmer reglerna & är de lika i hela landet. Om det är försäkringsbolag/sotare som bestämmer känns det som att det är individberoende.

Har inte fokuserat på definitionen av garage...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

 

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Uppvärmning av isolerat garage
« Svar #19 skrivet: 05 feb-16 kl 19:36 »
Ett garage är ett ställe man förvarar bilar och andra fordon i.Där man vanligtvis förvarar brännbara vätskor i.Så länge inget händer så spelar det ju ingen roll.Men när det väl händer nått och det brinner så lär man få svårt att förklara varför det står en bil i förrådet.Har man för avsikt att frånsäga sig försäkringen så kan ju elda i garaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser