Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära ankor att gå och bada?  (läst 1527 gånger)

Eskolina

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
Lära ankor att gå och bada?
« skrivet: 26 aug-14 kl 11:39 »
Jag bor ca 200m från en privat sjö med strand och undrar om man kan lära ankor (någon ras som är mer läraktig än andra?) att själva gå dit och bada, härja eller vad dom nu tycker om att göra. Eftersom ankor helst ska ha ett ställa att bada på (och att smacka upp en damm är inget jag vill göra) tänker jag att det vore en ganska smidig lösning.

Är detta över huvud taget möjligt?

Tacksam för svar.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-14 kl 16:50 »
Det svåra är nog att hindra dem att gå dit :P. När de väl förstått att sjön finns.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Eskolina

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-14 kl 19:24 »
Ja kanske det blir åt det hållet istället... Fast jag tänker att instinkten ändå borde vara att "gå hem" när dom tycker att det är dags att göra kväll... hmm...

 

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-14 kl 10:10 »
Det kommer de nog att göra. Gå hem på kvällen, menar jag. Någon här på Alternativ har lagt ut en underbar film på sina mignonankor (?) som simmade iväg till sina kompisar änderna på dagen och kom hemsimmande på kvällen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-14 kl 08:58 »
När vi hade Myskankor så tyckte jag som du att de själva skulle flyga eller gå ned till sjön ca. 150 m. men icke. Trött på att fylla och rengöra vattenkar så tog vi resolut och bar ned dem till vattnet. De njöt, badade och putsade sig i en halvtimme, sedan...........gick de hem igen. Inte sjutton gick de ned till sjön igen. De var VÄLDIGT hemkära. Antagligen borde vi haft ankhuset där från början men vi var ju oroliga för räven.

Eskolina

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #5 skrivet: 31 aug-14 kl 15:50 »
Åh vad kul, ska försöka leta fram den där filmen! Tack, Kanin-Eva.

Hustran, ja det är ju det som är kruxet..räven alltså. Jag vill ju kunna ha koll på dom under dagen förstås, så vi får väl se. Att ge det ett försök går ju alltid, men risken är väl stor att jag får fixa nån pool åt dom på går´n istället  :)

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-14 kl 17:46 »
Det låter eventuellt som min film. :)
https://www.youtube.com/watch?v=an28X6KiB5I

samma resa fast när bäcken är frusen och full i snö:
https://www.youtube.com/watch?v=CBSvx1yLTfk

Ibland följde de med änderna och hanen var borta flera veckor i sträck men observerades av många i trakten som glatt hörde av sig och berättade att nu var minsann "Fredrik" hemma hos dem. Dessvärre togs de båda av minken. :(

kennetshöns

  • Inlägg: 221
SV: Lära ankor att gå och bada?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-14 kl 11:50 »
Hejsan
Jag har en grupp ankor som går på våren ner till älven och legat där nästan hela sommaren men dom kommer hem på kvällen eller under dagen och hämtar mat .
så söta =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser