Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sandfylld Torpargrund  (läst 3612 gånger)

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
Sandfylld Torpargrund
« skrivet: 21 aug-14 kl 11:05 »
Hej,

Jag bor i ett timmerhus som officiellt är från 1914 men antagligen är äldre då det började sitt liv som ett cafe. Jag har ett par frågor angående torpargrunden den står på som jag skulle tro att folk i det här forumet nog har bra mycket bättre koll på än en annan. Jag har aldrig riktigt kunna inspektera grunden ordentligt då det kryphöjden därunder nog bara är ett par decimeter på sina håll, men har kikat in så gott det går i ett mellanrum där det ser ut att tagits bort en sten från grunden, kanske i ett tidigare försök att inspektera den? (Alla övriga ventiler är bara små springor mellan grundstenarna.) Hursomhelst, huset står på väldigt sandig jord så hade väll förväntat mig att se lite sand under där men det är högvis av sand under hela huset som på sina håll nog bara lämnar ett par decimeter mellan sanden och husbotten.

Var det här en vanlig konstruktion från tiden när huset byggdes eller någonting som antagligen fyllts på vid senare skede? Jag har egentligen inga planer på att göra någonting åt grunden, vad jag kan se ser allt timmer friskt ut / luktar ingenting och då huset har firat 100års jubileum utan att ruttna bort antar jag att det fungerar som det ska. Det har alltid eldats friskt i huset då vattenburen värme via vedspis samt kamin är huvuduppvärmningen i huset, någonting vi inte har planer att ändra på.

Vågar man anta att det är en sund konstruktion och lämna saker som dom är eller gör man bort sig då? Det verkar vara så mycket hysteri kring grunder nuförtiden, men det kanske man kan skylla på 70 talet...

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #1 skrivet: 21 aug-14 kl 12:26 »
Det där låter som en typisk dåtida konstruktion. Man kärrade inte bort mer material än absolut nödvändigt när det skulle göras med handkraft och skottkärra av trä med järnhjul. Därför hände det att överskottsjord blev kvar under golvet.
Om du vill förbättra grunden så är större lufthål en klar förbättring om nu inte stenfoten är en hög kallmur där det blåser in luft mellan stenarna.

Förr var inte trossbottnarna så bra isolerade och därför blev det varmare och torrare i den tidens torpargrunder än under moderna hus. Om huset står på en torr sandig backe så tror jag nog att det klarar sig med 20 cm luft mellan sand och trävirke...... men jag kan inte ge någon garanti....
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #2 skrivet: 28 aug-14 kl 08:58 »
Ah ok då förstår jag, tack för svaret. Jag tänkte att all extra sand kanske fyllde någon funktion. Frågan är ju då om den nu inte gör det, kanske man skulle tjäna på att suga ur alla sand därunder för att då öka utrymmet till trossbotten samt eventuellt då även få en inspekterar grund? Eller tror du man skjuter sig självt i foten då? Angående lufthål så verkar det finnas 2 mindre gluggar per kortsida, och på långsidorna är det 1 mycket större glugg per sida samt 3 mindre så jag misstänker att det nog kanske är bra som det är. Dom större gluggarna verkar vara en hel grundsten som har blivit borttagen, jag läste någonstans att sådana här hus oftast bara vilar på hörnstenarna ändå så det spelar ingen roll, vet du om det stämmer?

bua

  • Inlägg: 478
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #3 skrivet: 28 aug-14 kl 20:36 »
Det var vanligt att husen vilade endast på hörnstenarna.

Efterom du inte har fuktproblrm och virket verkar friskt har du uppenbarligen en välfungerande konstruktion. Varför ändra den till något som kanske inte alls kommer fungera?
Om du däremot slutar elda eller tilläggsisolerar golvet så behöver du antagligen se över grunden.

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #4 skrivet: 29 aug-14 kl 08:34 »
Jo det är väll lite den linjen jag är inne på själv, har ganska stor tilit på att de visste vad de gjorde på den tiden. Men då jag gillar att förstå hur saker är tänkta att fungera så försöker jag skaffa så mycket information som möjligt ifall man en dag skulle bli tvungen att göra något. Grymt bra forum här för det har jag märkt. En annan sak jag undrat lite över är huruvida det byggdes skorstenar med ventilationskanal ner i grunden? Våran skorsten har 4 kanaler, 1 går till vedspis i köket, 1 ventilation i köket och en till gjutjärnskamin i vardagsrummet. Vart den 4 kanalen går är oklart men enligt sotaren verkar den gå hela vägen ner i backen (inga öppningar i huset). Byggdes det sådana konstruktioner för grundventilation eller är det mera snarlikt en kanal för husventilation som aldrig blivit öppnad? Tänker mig att det är lite konstigt då bara att det är den enda av 4 kanaler som går hela vägen ner i grunden.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #5 skrivet: 29 aug-14 kl 20:44 »
Det låter som om krypgrunden din är bra som den är.

Iden med en skorstenskanal ansluten till kryprumet är bra och jag vet att folk i modern tid har förbättrat ventilationen i fuktiga kryprum genom att mura en extra skorstenskanal med ett spjäll i nederändan. Då det blir som mest fuktigt på sommaren och hösten öppnar man spjället när man eldar och skorstenen suger ut den fuktiga luften. Jag vet också hus där man tar tilluften till eldstäderna från kryprumet.

Däremot så har jag aldrig sett eller hört om någon sådan konstruktion från den tiden då ditt hus byggdes. Kanske kanalen var tänkt som ventilationskanal eller så är någon eldstad borttagen i senare tid eller så murade man helt enkelt en extra kanal för framtida behov. Till exempel en planerad kamin i någon vindskammare som aldrig blev inredd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #6 skrivet: 29 aug-14 kl 22:07 »
Vill man ha tre kanaler och inte ha dem i bredd, av olika anledningar, så gör man nog gärna fyra ändå.

Kanske finns ytterligare ett rum som haft eldstad, eller var tänkt/förberett att ha eldstad, fast aldrig blev gjort? Jag har ett sådant rum.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #7 skrivet: 29 aug-14 kl 23:32 »
Torr sand i väldränerat läge borde man väl kunna fylla nästan ända upp mot golvplanken, särskilt om det är bra trä i dem. Det blir väl värmemagasin och på sätt och vis isolering. Det är den gamla mullbänksvarianten som lär fungera under sådana förutsättningar. Det verkar som man inte förstår den och vill ta upp ventilationsgluggar, gräva ur m.m. även när den fungerar.

Men om man bygger på modernt vis på mark som inte är så väldränerad och kanske använder sämre virke, så lär man behövs torpargrund (med ventilationshål). Detta är en senare variant. Och bygger man på ännu blötare och geggigare mark går inte det så bra heller, vad det verkar. Då tar man numera oftast till betongplatta. Finns väl iofs fler skäl för det, men jag är skeptisk, bl.a. av kostnads- och miljöskäl.

Dock var det nog så att man förr fick byta golv med tätare intervall? Men kanske då man lade huset på mark som var lite fuktig?

M.a.o. om det är torrt under huset så lär det inte vara något problem. De ventilationshål som finns där kan vara bra, men det är inte säkert. De kan vara överflödiga och kyla golvet i onödan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #8 skrivet: 03 sep-14 kl 20:57 »
Dock var det nog så att man förr fick byta golv med tätare intervall? Men kanske då man lade huset på mark som var lite fuktig?

Mullbänkskonstruktionen bygger ju på att delarna har en begränsad livslängd och skall gå behändigt att byta. Golvvasorna var runda stockar nedgrävda i jorden och golvplankorna låt löst ovanpå och var bara dymlade i varandra. Enkelt att ta upp och byta vasor.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #9 skrivet: 03 sep-14 kl 21:08 »
Mullbänkskonstruktionen bygger ju på att delarna har en begränsad livslängd och skall gå behändigt att byta. Golvvasorna var runda stockar nedgrävda i jorden och golvplankorna låt löst ovanpå och var bara dymlade i varandra. Enkelt att ta upp och byta vasor.

Där jag bodde innan, så låg golvbjälkarna lösa på egna stenar. Satt inte väggarna alls. Det fanns trossbotten och luftat utrymme under, men jag tror det var en senare modernisering.
Golvbrädorna anslöt mot syllens underkant. Inte helt optimalt, med tanke på isolering.

Luffarrock

  • Inlägg: 12
    • Dalarna
SV: Sandfylld Torpargrund
« Svar #10 skrivet: 11 sep-14 kl 12:34 »
Kanonbra med alla svar!

Jag vet inte riktigt vad man ska benämna min grund, verkar ju vara ett mellanting mellan mullbänk och torpargrund. Men kan det kanske inte vara som så att det är gammal sandjord som blivit kvar där sedan torpargrunden anlades, och att huset sedan har sjunkit något under åren och därav minskat utrymmet mellan trossbotten och grund?

Efter allt jag läst här tänker jag ungefär såhär, allt virke verkar vettigt undertill (vad jag kan se), inga synliga fuktskador. Inga konstiga källardofter inomhus. vi eldar flitigt. Våra golv är varma och sköna nog. Det får nog vara som det är, varför störa något som verkar fungera. Får hålla ögonen på det bara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser