Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostkvarn  (läst 11761 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Kompostkvarn
« skrivet: 18 apr-13 kl 12:10 »
Funderar på att skaffa en kompostkvarn för att göra täckbark/täckflis att lägga runt bl a nyplanterade buskar. Känns onödigt att köpa täckbark när det finns hur mycket ris och pinnar som helst att ta av här hemma. Funkar det ok? Någon annan som gör så?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kompostkvarn
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 16:41 »
Tekniskt fungerar det ju, förutom att den inte klarar speciellt grova grenar. Däremot så kan kanske grannar ha synpunkt på oljudet

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
SV: Kompostkvarn
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 17:11 »
Är inne på precis samma sak. Har bara kommit lite längre.
kompostkvarnen är inlånad och halva rishögen nerflisad.
Jag kan inte påstå att den låter så mycket. Gräsklipparen är ju mycket mera störande.
Den jag använder är av valskvarnsmodell.  klarar ca 35-40mm och det är lidel's modell.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kompostkvarn
« Svar #3 skrivet: 18 apr-13 kl 19:22 »
Resultatet blir jättefint,  men det tar hemskt lång tid,  man kan bara stoppa in några få kvistar åt gånger,  på vår i alla fall.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Kompostkvarn
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 19:37 »
min är inte heller särskilt högljudd, och klarar grenar upp till 40mm. Jag köpte min på biltema, än funkar den fint, och det går i en hoper grenar beroende på hur tjocka de är.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Kompostkvarn
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 19:56 »
Min är 15 år gammal, ytterhöljet är ihopfäst med ett spännband, tror det är en Black & Decker, har köpt nya knivar och jag är jättenöjd. 40mm grenar, risbuntar och en massa bröte från grönsakslandet mals ner till flis varje höst, helt kanon. Hundarna älskar att gräva i högarna och ankorna sprider ut dem, alla blir nöjda ;D

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kompostkvarn
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 00:24 »
Det låter kanonbra! Då ska jag kolla upp en kvarn lite närmare. Vi har numera inte allt för långt till Biltema så ska se om de fortfarande har.
Eftersom vi har flera hundra meter till närmsta granne, som dessutom är sommarboende så bekymrar jag mig inte över eventuella oljud.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #7 skrivet: 07 aug-15 kl 02:01 »
Gammal tråd... Men en till som blivit med kompostkvarn....Först lite struligt att få reda på vilken säkring som behövs, inget dom gärna skriver ut vad det verkar...Kollade julas kompostkvarns maskiner men enligt deras tekniska avdelning ska man minst ha 16a säkring på deras maskiner, är väl på 2500w...kollat bosch där ska man ha 13a säkring enligt manualer...I Makitas kvarns manual stod det inget om vilken säkring som behövs...I Ryobis manual var det bara jidder om att klippa av en slags 13a kontakt om det fanns en sådan på den...I cotechs manual står det 10 a ....I biltemas manual står det minst 10a säkring och det är vad jag har, så köpte deras maskin och monterade ihop...inga hörlurar behövs  :D ...och nej , jag skrattade inte så tårarna rann när pinnarna försvann ner i kvarnen av sig självt  :D ...Verkar ju vara rätt robust...Tycker den liksom äter pinnar i lagom hastighet...Slipper man bygga på sin rishög mer utan kan låta det som är förmultna...Valet föll på b-temas pga att det stod vad det skulle vara för säkring vågade inte skicka efter en dyrare märkesprodukt och då få strul med elen. B-temas är ju på 2500w men funkar på 10a... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tradgardsmaskiner-ovriga/Kompostkvarn-2000035540/

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kompostkvarn
« Svar #8 skrivet: 07 aug-15 kl 09:18 »
Jo det verkar dock som det är som mest problematiskt innan den är varm om jag låter bli att stoppa i nått de första minutrarna klarar det sig. (Brorsan har 16a så alternativet är att köra på hans el.) Har en billig men jäkligt bra valskvarn från bauhaus som tar allt upp till mindre vedträn.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kompostkvarn
« Svar #9 skrivet: 07 aug-15 kl 09:30 »
Vet ni vad jag använder min kompostkvarn till?
Jo, jag maler äpplen som sedan går ner i fruktpressen och blir den ljuvligaste must!
Vill inte använda samma till trädgårdsavfall, pga hygienen, därför har jag massor med rishögar överallt. Som tur är bor vi på landet och har jättestor tomt. Har byggt "mur" av grenar som bara placerats ovanpå varandra, de hålls på plats av stolpar. Grenarna och riset bryts ner och man lägger bara på mer.
Så kan man ju också göra  :P
Skulle dock kunna tänka mig en kompostkvarn till  ::)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #10 skrivet: 07 aug-15 kl 11:19 »
...Vet jag sett någonstans på nätet någon sätta upp liksom dubbla stolpar och lägga ris mellan så det blir som ett staket ,ett sätt till att bli av med ris. Återigen till kompostkvarn...En produkt man skulle haft för länge sedan  :D ,blir liksom gott om pinnar ,känns bra att återbörda dom till så att säga sin jord igen där dom dragit upp näring innan....,Alternativet hyra grindsläp och köra till tippen blir inte heller så billigt...Sedan det här med säkringar... Tillverkaren Al-Ko anger vilken säkring deras kvarnar ska ha i den tekniska beskrivningen under deras produkt ,16a anger dom ,bara själv att kolla sitt uttag om man har det. Beställa en 30kilos produkt på nätet och sedan returnera den kanske kostar som hälften av produkten om man nu får returnera den. Möjligtvis finns det en plan B om man köpt en 2500w maskin och propparna ryker...en lösning som inte borde bli så kostsam...Kolla med elektrikern i trakten om man får sätta dit en 13a säkring, finns sådana som passar i 10a sockeln i proppskåpet ,som sagt tror en elgubbe ska syna ledningarna...13a kan väl då belastas med ca 2990w...

http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/13-ampere-diazedsakring/


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #11 skrivet: 08 aug-15 kl 17:51 »
...Man har ju läst en hel del olika manualer på kvarnar  :) ...Brukar stå det om man överskrider 25m så ska man ha en sladd med 2,5mm trådledare i typ "3g 2,5mm" för att minska effektförluster... Skaffat en sådan som jag i princip ska ha som ja ...nästan som en serviceledning så nu kan man nå rätt stora områden om man säger så...Vart man än går har sin kära kvarn med sig  :D ...nästan....Sladden är ju även bra till andra elektriska prylar utomhus...Köpte på jula men samma sladd finns på Bauhaus...

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelforlangare-forgrenare/forlangningskablar/skarvsladd-403151/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #12 skrivet: 15 aug-15 kl 11:21 »
 :D...Nu har man malt ner rätt många pinnar...Och nej ,ännu har jag inget ökenlandskap  :o ...Slående likhet med att vara förste maskinist på en hushållsassistent...Maskinen gjort vad den ska , malt allt från vinbär till nypon, även på 45meters avstånd från eluttag...Står i manualen upp till 40mm tjocklek på grenar men så spikraka grenar finns väl knappt...öppningen i maskinen är ju av säkerhetsskäl rätt tight, så i verkligheten gäller väl ungefär upp till kvastskaftstjocklek, så skriva 40mm i manualerna är väl lite bluff...Ser likadant ut på maskinerna som visas på tuben tycker jag, oberoende av  märke...Nypongrenar dom lite äldre gillar maskinen skarpt...

Tillägg: I tillverkarnas data över maskinerna skulle det stå lämpligt arbetsområde så skulle det stämma bättre med verkligheten...Lättare för kunder att kolla...
« Senast ändrad: 15 aug-15 kl 11:40 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #13 skrivet: 23 aug-17 kl 01:49 »
 :D ...Har nu moddat b-tema kvarnen så den fungerar ännu bättre....Tog slipen och kapade bort plast på undersidan av valsen som man ser när man dragit ut lådan,var en flaskhals.... Tog även bort en puckel vid inmatningen...Börjar likna en proffsmaskin...eller semiproffs...Praktiskt fungerar den bättre nu...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kompostkvarn
« Svar #14 skrivet: 23 aug-17 kl 06:20 »
En annan viktig modifikation på de där maskinerna är att koppla om så man kan köra med lådan ute. Då kan man röra om i den så det inte blir en hög av material rakt under utkastet. Jobbigt att behöva stänga av för att göra det.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #15 skrivet: 23 aug-17 kl 11:55 »
...Jag använder en pinne som jag får in mellan gallret...Joddlar med den som man typ kör en original gondol...Annars ser kontaktbrickan som man skjuter upp i motorn från lådan ut ungefär som en kundvagnsgrej....Kanske är någon lag som gör att maskinerna måste vara så kundovänliga...Säkerhetsgrejer som gör att man får pula själv...Såg billiga förlängningssladdar har petskydd så man i princip får hamra in kontakten...En dyrare sladd i min ägo har inget petskydd...Får väl börja sälja motorsågar utan kedja  :D

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kompostkvarn
« Svar #16 skrivet: 23 aug-17 kl 20:43 »
Krånglande petskydd i moderna billiga skarvuttag brukar fungera bättre om man inte försöker vålda in stickproppen utan trycker lite lätt och lirkar istället. Det brukar bero på dålig precision i plastdelar, gjutkanter som hakar fast i varandra osv, att det blir tvärstopp om man inte lirkar.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kompostkvarn
« Svar #17 skrivet: 24 aug-17 kl 08:52 »
Visst kan man lirka in kontakten, men ska man växla mellan maskiner så tar det roliga slut... Blir ohållbart att joxa med skräpet...Bästa är ju att byta kontakt... Själv har jag tillfälligt "lirkat" dit ett tvåvägs grenutttag utan petskydd på den petskyddade förlängningssladden modell röd sladd  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kompostkvarn
« Svar #18 skrivet: 24 aug-17 kl 22:03 »
Ska man köpa billiga petskyddade skarvsladdar så borde man egentligen prova dem innan köp och välja ut ett exemplar som fungerar bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser