Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppigt beteende  (läst 2683 gånger)

LeVe

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
Tuppigt beteende
« skrivet: 15 aug-16 kl 20:18 »
Jag är rätt så rookie när det kommer till hönseri- och även det här fantastiska forumet där jag aldrig postat nåt inlägg. Vi skaffade fem vita Bresse veckan efter midsommar och då var alla ca 13-14 veckor gamla, de kläcktes 28-29/3 och kom hit som grupp. Första ägget levererades i redet förra veckan och det var en av två hönor som börjat få rejält utvecklad kam och slör, övriga tre har ytterst små kammar/ slör. Den som har minsta kammen, och därmed inte ser tuppig ut, har sista två veckorna hoppat upp på ryggen på min äggläggande höna samtidigt som hon nypit fast henne i nackfjädrarna. Utifrån allt jag läst så tolkar jag detta som ett beteende som tuppar brukar ha vid parning men kan även hönor göra så på varandra?!  ??? Det är alltid samma höna som blir utsatt och hon är också den som är mest modig och först utvecklad om man ser till äggvärpning. "Chefen", alltså hönan som hoppar på den andra, har inget typiskt tuppbeteende i övrigt mer än att hon bossar med de andra och kör bort dom om de kommer för nära eller bara helt oprovocerat ute i hönsgården.
Nån vänlig själ som kan räta ut mitt frågetecken kring detta, brukar hönor bete sig på detta sätt?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tuppigt beteende
« Svar #1 skrivet: 15 aug-16 kl 22:07 »
Har du ingen tupp?

Gilbert

  • Gäst
SV: Tuppigt beteende
« Svar #2 skrivet: 15 aug-16 kl 22:17 »
När mina Maraner höll på sådär tog jag bort båda och sedan lugnade det ner sig.

Den som hackar slutar aldrig och den som blir hackad kommer att fortsätta att bli hackad. För att bryta ett ont mönster tog jag bort båda och det blev ordning igen.

LeVe

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Tuppigt beteende
« Svar #3 skrivet: 15 aug-16 kl 23:07 »
Nej jag har tyvärr inte tillstånd för tupp så jag hoppas ju att alla fem är hönor!
Chefen är ingen regelrätt hackare, hon mera jagar och schasar bort de andra men har aldrig sett att hon går på nån annat än att hon hoppar upp på denna enstaka höna och ritten varar bara i några sekunder medan "den utsatta" kryper ihop platt på marken. Hon som blir utsatt för rygghopp och nacknyp är som sagt mer framåt och kommer alltid fram först när vi kommer med mat, hon är den trevligaste individen av alla och är absolut ingen hackkyckling. Vi har en höna som skiljer sig från övriga blå/grå-benta hönor för hon har gula ben och hon är lägst i rang men de är inte dumma mot henne i stort. Hon får äta och dricka med övriga men man ser vid nattning att hon får sitta på samma pinne "på nåder" och  hon blir jagad runt i hönsgården oftare än de andra men ingen gör henne fysiskt illa.
Jag blev så paff att just den modiga och trevliga hönan blev ryggriden av den kaxigaste, hade förstått det mer om det var den gulbenta som fick utstå den behandlingen.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Tuppigt beteende
« Svar #4 skrivet: 16 aug-16 kl 08:17 »
Hej

Hönor kan mycket riktigt börja bete sig lite "tuppigt", särskilt om det saknas tupp. En höna tar vanligtvis på sig ledarrollen och håller uppsikt efter rovdjur mm. Med det sagt skulle jag vilja fråga hur säker du är på att alla är hönor? Det är inte alltid lätt att se skillnad på unga djur, hos Bresse har väl även hönor en tydlig kam? Själv tycker jag nackfjädrarna är det enklaste sättet att könsbestämma yngre djur.

LeVe

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Tuppigt beteende
« Svar #5 skrivet: 16 aug-16 kl 09:53 »
Hej

Hönor kan mycket riktigt börja bete sig lite "tuppigt", särskilt om det saknas tupp. En höna tar vanligtvis på sig ledarrollen och håller uppsikt efter rovdjur mm. Med det sagt skulle jag vilja fråga hur säker du är på att alla är hönor? Det är inte alltid lätt att se skillnad på unga djur, hos Bresse har väl även hönor en tydlig kam? Själv tycker jag nackfjädrarna är det enklaste sättet att könsbestämma yngre djur.

Hej  :)
Jag är inte alls speciellt säker på att de är hönor, men när jag köpte djuren så var det aldrig tal om att jag skulle ha tupp. Jag vet inte om jag var alltför tydlig med det men jag har hela tiden uppfattat det som att vi pratat om honor  ;)
Hur kan man se skillnad på nackfjädrarna? Som du säger så har även hönorna ordentliga kammar, de två som börjat lägga ägg har rejält stora i jämförelse med de övriga tre. Har försökt läsa mig till hur man kan se kön genom att studera nackfjädrarna men hittar ingen vettig förklaring

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Tuppigt beteende
« Svar #6 skrivet: 16 aug-16 kl 10:18 »
Hur kan man se skillnad på nackfjädrarna?


Tupparna har långa spetsiga nackfjädrar medan hönorna har lite mer rundade. Tupparnas är också blanka medan hönans fjädrar är något mattare.
På den här sidan finns en bra bild:http://www.henclass.com/reading-feathers-what-plumage-can-tell-us/.

Det säkraste sättet är dock att vänta ett tag och studera fåglarnas läten  ;D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tuppigt beteende
« Svar #7 skrivet: 16 aug-16 kl 11:38 »
Men faktiskt,  även en höna kan få för sig att gala i vissa situationer. Och avsaknad av tupp kan vara en sådan situation.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Tuppigt beteende
« Svar #8 skrivet: 16 aug-16 kl 12:06 »
Jag har heller ingen tupp, så jag undrade samma som du - alltså om hönor kan liksom para sig med en annan när jag först fick höns. För det gjorde en höna. Ingen tvekan om att denna var höna, hon värpte och var faktiskt mamma till den andra. Dominansbeteende fick jag veta.  Sedan ser jag detta rätt ofta. Inte sällan just när någon hona börjar värpa t.ex., och har blivit tuffare än förut.  Då ska högsta hönset minsann visa att det är fortfarande hon som bestämmer.

LeVe

  • Inlägg: 4
    • Norrbotten
SV: Tuppigt beteende
« Svar #9 skrivet: 16 aug-16 kl 14:33 »
Tack för alla svar  :D Jag tycker att allas fjädrar ser rätt likadana ut så jag t r o r ju att alla är bruttor. Känns som att det låter rimligt att det kan vara ett sätt att visa dominans, hon är ju som sagt lite bossig av sig och får kanske  känslan av underlägsenhet när vissa bruttor kan leverera bättre än hon  ;D Jag får sitta lugnt i båten och hålla ögonen på dom, det lär väl visa sig så småningom om "Chefen" blommar ut i full tuppighet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare
Anders Flix, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser