Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Guerilla gardening"  (läst 1587 gånger)

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
"Guerilla gardening"
« skrivet: 24 maj-09 kl 19:53 »
Haloj!
Undrar om någon mer här inne har planteringar utanför staketen s.a.s.
Oanvänd mark som inte många lägger märke till anser jag vara fri att bruka och nyttja.
Bröt lite potatisland i en backe nära hemmet. (På ett annat fastighetsbolags mark.)
Mersmak fick jag och skall odla upp lite varstans.
Solrosor är tydligen guerilla-favoriten. (hittade "Guerillagardening.org" som rekommenderas för de nyfikna.)

Ciao Alex
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #1 skrivet: 24 maj-09 kl 23:07 »
Ja du foppafossingen.

Det handlar om obrukad, kanske "osynlig" mark.
Eller så handlar det om ovårdad stadsmiljö.

Så din täppa, liksom brukade marker låter jag vara ifred.
(Äta dina pärer ska jag ej, oroa sig inte!)
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #2 skrivet: 26 maj-09 kl 11:09 »
Jag har planer på att plantera vinbärsbuskar här och var... men först måste jag föröka en hel drös plantor att använda. Det är ju viktigt att det ser fint ut även nästa år så om du planterar potatis m.m. hoppas jag att du sköter om landet kommande år. T.ex. vinbärsbuskar är ganska underhållsfria.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #3 skrivet: 26 maj-09 kl 16:43 »
Jo just vinbärsbuskar har jag spridit några år faktiskt. Det fina med plätten är att den inte syns, och faller det väl ut kommer jag naturligtvis fortsätta så länge jag bor kvar i krokarna. Det är ren lerjord där det förr växte stora träd. Då träden sågades ned fylldes marken av kardborrar, och nu delvis av ätliga grejjer.
Det springer rätt ofta rådjur här så försöker hålla mig till sådant jag tror få ha i fred.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #4 skrivet: 27 maj-09 kl 17:22 »
Radioprogrammet Odla med Stadsgrönt från 11/5 handlade om Guerilla gardening

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramID=3411

Gunilla0

  • Gäst
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 16:45 »
Jag bor i lägenhet på nedre botten. Balkongens golv är ungifär en halvmeter över marken. Jag har hållit på i 3-4 år nu och skapat en liten uteplats med perennrabatter och grusgångar alldeles nedanför min balkong. Övriga hyresgäster är imponerade och tycker att det blommar så fint, så nu i sommar tänker jag utöka med ett grönsaksland. Nu har ju min lilla "trädgård" redan blivit accepterad. Har redan planterat svarta vinbär och krusbär. Visste inte att det kallades för gerillagardening. Kul!
Gunilla

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #6 skrivet: 03 jun-09 kl 15:02 »
Här är en fin länk:
www.tillväxt.org

/Klararara
 :D


Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #7 skrivet: 03 jun-09 kl 15:08 »
fixar till din länk :)

http://www.tillvaxt.org/
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #8 skrivet: 03 jun-09 kl 23:44 »
Shyssta puckar! ;)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: "Guerilla gardening"
« Svar #9 skrivet: 06 jun-09 kl 19:00 »
Snett över gatan från hyreskasernen jag bor i finns en ödetomt med äppel- och körsbärsträd. förra sommaren funderade jag på att försöka kolla efter en ägare, för att få arrendera marken. Men insåg att alla som plockar körsbär och äpplen där, säkert skulle ta mina jordgubbar också...  :-\ Men man kanske kunde fixa dit krusbär och vinbär iallafall...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser