Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hysteriskt Galande Tuppar  (läst 1975 gånger)

Brullan1980

  • Inlägg: 2
Hysteriskt Galande Tuppar
« skrivet: 29 jul-14 kl 05:13 »
Klockan är nu 05.00 och Grannens Tuppfan har vrålat i snart en timme.....😣 Bor på landet och detta är vår närmaste granne som från hus till hus bor ca50-70 m ifrån. Hans hönshus innehållande 4-5 rara hönor och en Tupp som förmodligen har ett svårbotad fall av VRÅLASOMSATANSJUKAN ligger typ 150 m från oss..... Saken är den att han har fri tillgång att traska ut ur sitt hönshus när lusten faller på...och det sker oftast innan eller under gryning. Så i vid halv4-5...... Sen jävlar vad han gapar!!!!! Kippar efter luft 3 min Max å sen är det dax att ge hals igen. Uppväxt på landet med hästar kor å hundar å allt som kan vråla om de vill, men aldrig nånsin varit med om maken till oljud! Är på gränsen till att göra något som får Tuppfan att somna för gott för att kunna få en ända jävla sovmorgon.......nån som har liknande issiues?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #1 skrivet: 29 jul-14 kl 06:31 »
Tja, jag har 7 vuxna tuppar och  för tillfället ett stort antal ungtuppar.  De tillbringar natten i voljärer strax utanför vårt hus. Fönsterna är öppna. Konserten är i full gång vid 5-tiden. Inte vaknar vi av det.

Fast... jag skulle gärna göra det, den tiden är det ju svalt nog att kunna jobba.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #2 skrivet: 29 jul-14 kl 07:40 »
Jag har haft! Men det var mitt i stan när jag var student och bodde brevid ett koloniområde där det även fanns höns! Begriper inte att de fick ha tupp där, men så var det. Hursom heslt så var jag ung då, och det spelade inte så stor roll, men jag förstår verkligen ert problem! Innan du har i ihjäl tuppen kanske du kan, lite finkänsligt så där, höra efter om grannen inte kan tänka sig att stänga om hönsen på natten, det borde han ju göra ändå tycker jag, det finns ju djur som skulle älska att få traska in ett hönshus och bara ta för sig av godsakerna! Om det är tillräckligt mörkt i hönshuset kan man ju då hoppas att han håller tyst!
Gör han det inte kan man ju börja överväga att låtsas att räven varit framme... ;-)

Brullan1980

  • Inlägg: 2
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #3 skrivet: 29 jul-14 kl 10:23 »
Haha! Ja det där med räven är en av alla 75 sätt man legat och fantiserat om alla de timmar man varit vaken.... 😁

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #4 skrivet: 29 jul-14 kl 11:57 »
Du bor på landet och så är det på landet.   
Stäng fönstret eller börja spela upp muslimska böneutrop när tuppen galler okristligt tidigt.
Givetvis på högsta volym.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #5 skrivet: 29 jul-14 kl 11:59 »
Ligga vaken... vilket slöseri med tid.  Gå upp,  det är fantastiskt fint den tiden på dygnet på sommaren.  Och lite svalt. Passa på att rensa eller beskära eller vad som helst på de annars  värsta gassiga ställena. Sova kan man göra på eftermiddagen, då är det ändå olidligt hett.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #6 skrivet: 29 jul-14 kl 13:52 »
Gå bort till grannen.
Koppla på stoora smajlet.
Säg Hejhej. Jo du, jag har väldigt svårt att sova när din tupp gal tidigt. Du skulle inte kunna tänka dig att ha stängt fram till 6-7 på morgonen?

Jag har också öppet för hönsen dygnet runt och har frågat grannarna (som inte bor så nära som du gör med din granne) om det stör men dom bryr sig inte.

Det bästa är ju att kommunicera om det går. Sen kan man ta till djungeltelegrafen också. Grannens ungdomar (dom är bara helgbarn och numera över 18 så jag träffar dom aldrig) hade fest - och det är ganska långt dit med skog emellan, vi satt på altanen och hörde musiken och precis vad dom sa på grund av vinden.
Jag nämnde det för andra ungdomar härifrån i samma ålder - Haha - det var rätt så kul när folk tjafsade om musikvalet, lite jobbigt att lyssna när dom bara bytte låt hela tiden...
Sen har vi inte hört någonting. Deras närmsta grannar är nog tacksamma - runt 90 år och vill inte bråka, dom kan inte ha sovit mycket den kvällen.
//Luff

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #7 skrivet: 29 jul-14 kl 22:33 »
Dags att gå upp som sagt! Annars vänj dig!

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #8 skrivet: 29 jul-14 kl 23:38 »
Ok, nu kommer ju jag då som är "lite väl mycket" djurvän...(enligt familjen).
Jag tänker på tuppstackarns bästa. Det är väl givet att han ska sitta tryggt instängd fram till morgonen, för att bli utsläppt i vettig tid!

Gå över till den tydligen mindre vetande grannen och varna för räven (som du kan påstå dig sett stryka runt bland era gårdar på nattetid) och tipsa honom att stänga in hönsen om dom ej ska bli uppätna! Då kan du ju lite fint tillägga att du dessutom skulle tycka det var lite "småskönt" att få sova något längre på mornarna...

Linnea-

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #9 skrivet: 31 jul-14 kl 17:24 »
Ujujuj om det ändå var tuppen som gick ut och gal vid 5! Själv har jag en jävla tokhöna som upprört sätter igång och skriker varje morgon vid halv 5. Helt jävla hysterisk står hon där och skriker medan alla andra höns sitter inne och sover.. Fattar inte vad hon har fått för fel där uppe?!?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #10 skrivet: 02 aug-14 kl 10:40 »
Hon ska nog pluppa ur sig ett ägg  :)
Vi har 13 vuxna tuppar och nu en drös ungtuppar på gång.(för senare slakt)
Tänker aldrig fråga vad grannarna tänker o känner om det.
Min man har svarat "vi bor på landet, flytta till stan"
Vi hör både tåg o riksväg här.
Men det är det ingen som störs av.

Nya grannen sa att när det var visning på just det huset, var det många som sa "vilket jävla liv" o hon tackade lite försynt  o:)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #11 skrivet: 03 aug-14 kl 16:13 »
Mitt problem är lite tvärt om... Jag är noga med att stänga in hönorna (och tuppen) för att inte störa grannarna. Släpper ut dem på förmiddagen när jag själv har vaknat.
MEN...Grannens hund står i hundgård och skäller ALLA tider på dygnet.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hysteriskt Galande Tuppar
« Svar #12 skrivet: 03 aug-14 kl 16:58 »
Jag blir lite orolig när man läser att folk faktiskt tycker att  man ska ha ihjäl tuppen utan ägarens tillåtelse.

Så här SKA du göra.
Gå över till grannen och förklara läget att du inte har några problem med ljudet under dagen men att du gärna vill ha det tyst fram till tex 7 och om då en möjlig lösning är att tuppen är instängd fram till 7.
Är grannen vettig så är problemet löst.

Jag kan verkligen inte komma på ett bättre sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser