Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket nät till hönsgården?  (läst 11491 gånger)

CS

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Vilket nät till hönsgården?
« skrivet: 02 aug-15 kl 12:39 »
Ska bygga min första hönsgård (till ca 10 hönor) och är lite osäker på vilket nät som är bästa val. Vill inte ha in skator, kajor eller kråkor. Helst inte småfåglar heller om det går att undvika, räven ska inte kunna riva sönder nätet om han kommer. Har man samma nät till taket eller räcker något enklare nät där? Hönsgården blir på ca 75 m2, dom kommer att vara ute på hela gården när jag är hemma så bara instängda i hönsgården när jag åker hemifrån.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-15 kl 14:25 »
Jag skulle välja vanligt hönsnät i väggar och tak, och sedan förstärka upp nederkanten på väggarna med putsnät eller ännu kraftigare om man är osäker.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

CS

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #2 skrivet: 02 aug-15 kl 16:48 »
Vilken maskstorlek är bäst? Finns från ca 2 till 10 cm.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-15 kl 17:03 »
4-5 cm på hönsnätet och putsnätet 25x25 mm
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-15 kl 20:28 »
Vill du inte ha in småfåglar så får du nog ha putsnät hela vägen. Kanske nöja sig med bärnät som tak. Se bara till att det inte blir förmycket skräp på taket som tynger ner nätet. Snö kan också bli för tungt för taknätet.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #5 skrivet: 03 aug-15 kl 21:38 »
Kanske nöja sig med bärnät som tak.

Jag anser att man inte bör ha bärnät som tak. Hittade en dag en död småfågel som snärjt in sig i vårt.  :(
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-15 kl 23:43 »
I bärnäten fastnar även rovfågel.

Så efter rovfågelangreppet så blev det hönsnätstak. Tänkte faktiskt inte ens på bärnäten men efter sett vilka problem andra haft så kändes det rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #7 skrivet: 04 aug-15 kl 00:10 »
Vi har det här nätet som tak på en utegård, och det fungerar bra. http://www.nutleyskitchengardens.co.uk/heavy-duty-bird-netting-8m-wide-price-mer-metre.html   Engelsmännen är rätt kul att handla av också, bra service.

Man får slå av snön, annars hänger det väldigt. Några små skador blev det när jag draperade en gammal partytältstomme och lät en översexuell myskdrake vara där inne. Han gjorde ideliga flyktförsök och hängde som en fladdermus i väggarna. Rätt tåligt, men räven kommer nog igenom om den får hållas.

Håller på med en ny liten utegård på 50 m2 som nog kommer att få tätt tak och gunnebostängsel som väggar. Lutar åt korrugerad plast som tak. En fördel blir att marken håller sig mycket torrare där jämfört med då man använder nättak.

Aina

  • Inlägg: 38
    • Värmland
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #8 skrivet: 04 aug-15 kl 19:04 »
Till väggar: Putsnät. Finns billigt på Biltema och Byggmax.
Tak: Hönsnät. Använder man putsnät även till tak, är risken att mycket bös blir liggande ovanpå.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vilket nät till hönsgården?
« Svar #9 skrivet: 21 aug-15 kl 22:00 »
Vägg - allox rådjursnät uppsatt med buntband, tak - skyddsnät för ensilagebalar.
Men så har jag el runt hönsgården nertill så fyrbenta rovdjur inte försöker klättra.
Höken kan inte se genom ensilagenätet och det håller för allt, det är enda nackdelen. För mycket snö och det tar sönder virket innan nätet ger vika.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jona d, Corax, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser